| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Eksploatacja > Eko driving dla firm - technika jazdy - cz. 2

Eko driving dla firm - technika jazdy - cz. 2

W poprzednich odcinkach dotyczących eko drivingu ogólnie omówiłem jego zasady oraz skupiłem się na najważniejszym elemencie naszego samochodu - oponie. A zatem najwyższy czas, aby poświęcić ten odcinek na technikę jazdy eko wykorzystywaną w ruchu.

Poniżej w punktach przedstawię kilka najważniejszych elementów pozwalających na generowanie znaczących oszczędności związanych z eksploatacją samochodów oraz w dalszej części ich rozwinięcie.

1. ruszanie, zmiana biegów i prędkość,
2. hamowanie,
3. wyprzedzanie i pokonywanie zakrętów,
4. postój i uruchamianie silnika.

Polecamy: Eko driving dla firm - technika jazdy - cz. 1

Zmiana biegów

 W tym przypadku należy rozpatrzeć oddzielnie samochody z silnikiem benzynowym oraz silnikiem Diesla.

  • samochody popularne z silnikami benzynowymi: zmiana biegu na wyższy powinna nastąpić w okolicach 2500 obrotów silnika /minutę
  • samochody nowoczesne z silnikami Diesla: zmiana biegu na wyższy powinna nastąpić w okolicach 2000 obrotów silnika /minutę.

Tu z pomocą idą nam producenci samochodów wyposażając nasze cacka w różnego rodzaju ekonometry średniego oraz chwilowego zużycia paliwa. Warto czasem zerknąć co się dzieje z chwilowym zużyciem paliwa, gdy zbyt nonszalancko potraktujemy pedał gazu.

A zatem rozpędzając nowoczesny samochód starajmy się osiągnąć jak najszybciej planowaną prędkość przejazdu (przy maksymalnie wciśniętym pedale gazu) jednak poruszając się w zakresie 30-45% prędkości obrotowej silnika. I ten właśnie zakres z punktu widzenia eko drivingu można przyporządkować zarówno do malutkiego silnika Diesla z mocą 55 kW w który uzbrojona jest np. Skoda Fabia jak i do kultowej Subaru Imprezy STi dysponującej mocą 236 kW. Stosowanie technik jazdy ekonomicznej w pierwszym przypadku pozwoli na osiągnięcie zużycia paliwa na poziomie 3,5 l/100 km a w drugim niespełna 10 l/100 km!

Polecamy: Jak stosować eko driving w firmie - opony

Doskonałym rozwiązaniem utrzymania stałej prędkości przejazdu, a więc również niskiej konsumpcji paliwa jest możliwie częste wykorzystywanie tempomatu.

I w tym miejscu należy stanowczo zaznaczyć najważniejszą kwestię eko drivingu. Kwestię o której tak wielu kierowców, a nawet doświadczonych instruktorów doskonalenia techniki jazdy zapomina:

 Ecodriving nigdy nie może być ważniejszy niż bezpieczeństwo jazdy!

Dlatego jestem gorącym zwolennikiem wykorzystywania pełni możliwości silników naszych samochodów przede wszystkim podczas najbardziej niebezpiecznego manewru drogowego jakim jest wyprzedzanie.

Pokonywanie zakrętów

Podobnie wygląda sytuacja w trakcie jazdy na krętej górskiej drodze. W takich warunkach priorytetem musi być bezpieczeństwo, dlatego wówczas dobierajmy przełożenia, tak abyśmy mogli w pełni panować nad naszym samochodem.

Niektóre nowoczesne silniki diesla często nie tolerują długotrwałej jazdy miejskiej przy niskich prędkościach obrotowych. Ich producenci zalecają, aby co około1000 km zapewnić naszemu silnikowi jednostajny przejazd trwający 10-15 minut z prędkością obrotową silnika na poziomie 2000-3000 obr./min.

Polecamy: Eko driving - moda, czy konieczność

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Stillwell Polska Sp. z o.o.

Stillwell Polska Sp. z o.o. jest nowoczesną firmą prawniczą zajmującą się obsługą prawną przedsiębiorstw a także sprzedażą gotowych spółek.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »