| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Eksploatacja > Czy polisa OC jest kosztem uzyskania przychodu

Czy polisa OC jest kosztem uzyskania przychodu

Niemal każdy przedsiębiorca wykorzystuje do celów prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej samochód – czy to będący środkiem trwałym stanowiącym majątek firmy, czy też na podstawie różnych umów dzierżawy lub najmu – oraz opłaca przynajmniej polisę odpowiedzialności cywilnej. Czy wobec tego polisa OC jest kosztem uzyskania przychodu?

Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi spełniać - zgodnie z art. 22 ust 1 ustawy o pdof ( Dz. U. z 2010 r. , Nr 51, poz.307) – łącznie poniższe warunki:

  • wydatek musi pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu oraz musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • wydatek nie może znajdować się na liście wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust 1 ustawy o pdof
  • być właściwie udokumentowany.

Wobec przytoczonych wyżej warunków, polisa OC jest kosztem uzyskania przychodów w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powstaje jednak pytanie, czy polisa OC jest dokumentem, który właściwie udokumentuje wydatek?

Otóż w księdze podatkowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm) podstawą zapisów w księdze są:
a) faktury VAT (...),
b) inne dowody (...) stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

  • wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
  • datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
  • przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych, 
  • podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych.

Zgodnie zatem z powyższymi warunkami, prawidłowo wystawiona polisa OC spełnia wszelkie przesłanki właściwego udokumentowania operacji gospodarczej.

Zobacz także: Opłaty za odprowadzanie spalin

Moment ujęcia w kosztach polisy opłacanej w dwóch ratach. Należy pamiętać jednak o tym, że jeżeli opłacamy w polisę OC w dwóch ratach, to do kosztów uzyskania przychodów wysokość składki należy zaliczyć również w dwóch ratach:

  1. pierwszą ratę ujmujemy w dacie wystawienia polisy,
  2. drugą ratę – w dacie wystawienia przez ubezpieczyciela blankietu wpłaty kolejnej składki; a w razie braku blankietu wpłaty – w dacie wymagalności opłaty składki.

Stanowisko takie zostało zajęte przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach – interpretacja indywidualna wydana dnia 25.06.2010. 

Polecamy serwis: Fundusze unijne

Przedsiębiorca zawarł z ubezpieczycielem polisę OC na samochód, który wykorzystuje do działalności gospodarczej. Samochód ten stanowi środek trwały, a przedsiębiorca prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Polisę zawarto 05.08.2010, okres ubezpieczenia od 05.08.2010 do 04.08.2011, składka wynosi 850,00 zł, płatna jest w dwóch ratach: pierwsza rata w wysokości 450,00 płatna w dniu zawarcia umowy , druga rata w wysokości 400,00 płatna do dnia 28.02.2011
Zatem w kpir przedsiębiorca ujmuje jako koszt uzyskania przychodu:
a) w miesiącu sierpniu z datą 05.08.2010 kwotę 450,00 zł
b) w miesiącu lutym z datą 28.02.2010 kwotę 400,00 zł

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Skuteczne cv

Przygotowujemy do zmiany pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »