| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Eksploatacja > Czy polisa OC jest kosztem uzyskania przychodu

Czy polisa OC jest kosztem uzyskania przychodu

Niemal każdy przedsiębiorca wykorzystuje do celów prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej samochód – czy to będący środkiem trwałym stanowiącym majątek firmy, czy też na podstawie różnych umów dzierżawy lub najmu – oraz opłaca przynajmniej polisę odpowiedzialności cywilnej. Czy wobec tego polisa OC jest kosztem uzyskania przychodu?

Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi spełniać - zgodnie z art. 22 ust 1 ustawy o pdof ( Dz. U. z 2010 r. , Nr 51, poz.307) – łącznie poniższe warunki:

  • wydatek musi pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu oraz musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • wydatek nie może znajdować się na liście wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust 1 ustawy o pdof
  • być właściwie udokumentowany.

Wobec przytoczonych wyżej warunków, polisa OC jest kosztem uzyskania przychodów w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powstaje jednak pytanie, czy polisa OC jest dokumentem, który właściwie udokumentuje wydatek?

Otóż w księdze podatkowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm) podstawą zapisów w księdze są:
a) faktury VAT (...),
b) inne dowody (...) stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

  • wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
  • datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
  • przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych, 
  • podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych.

Zgodnie zatem z powyższymi warunkami, prawidłowo wystawiona polisa OC spełnia wszelkie przesłanki właściwego udokumentowania operacji gospodarczej.

Zobacz także: Opłaty za odprowadzanie spalin

Moment ujęcia w kosztach polisy opłacanej w dwóch ratach. Należy pamiętać jednak o tym, że jeżeli opłacamy w polisę OC w dwóch ratach, to do kosztów uzyskania przychodów wysokość składki należy zaliczyć również w dwóch ratach:

  1. pierwszą ratę ujmujemy w dacie wystawienia polisy,
  2. drugą ratę – w dacie wystawienia przez ubezpieczyciela blankietu wpłaty kolejnej składki; a w razie braku blankietu wpłaty – w dacie wymagalności opłaty składki.

Stanowisko takie zostało zajęte przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach – interpretacja indywidualna wydana dnia 25.06.2010. 

Polecamy serwis: Fundusze unijne

Przedsiębiorca zawarł z ubezpieczycielem polisę OC na samochód, który wykorzystuje do działalności gospodarczej. Samochód ten stanowi środek trwały, a przedsiębiorca prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Polisę zawarto 05.08.2010, okres ubezpieczenia od 05.08.2010 do 04.08.2011, składka wynosi 850,00 zł, płatna jest w dwóch ratach: pierwsza rata w wysokości 450,00 płatna w dniu zawarcia umowy , druga rata w wysokości 400,00 płatna do dnia 28.02.2011
Zatem w kpir przedsiębiorca ujmuje jako koszt uzyskania przychodu:
a) w miesiącu sierpniu z datą 05.08.2010 kwotę 450,00 zł
b) w miesiącu lutym z datą 28.02.2010 kwotę 400,00 zł

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Wolska-Bryńska

Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »