| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Samochód > Eksploatacja > Firmy powinny postawić na samochody o niższej emisji spalin

Firmy powinny postawić na samochody o niższej emisji spalin

Powszechnie jest wiadomo, że samochody przyjazne środowisku są wciąż wyjątkiem w polskich flotach. Zdaniem ekspertów KBC Autolease, zmiany w tym obszarze mogą wymusić regulacje podatkowe wspierające pojazdy o niższej emisji spalin, rozwój technologii i odpowiednia polityka cenowa producentów.

- Podstawą wyboru marek i wersji samochodów przez firmy posiadające floty jest przede wszystkim cena raty miesięcznej lub szerzej: przewidywany całkowity koszt użytkowania (z ang. TCO), następnie funkcjonalność auta oraz wizerunek danego modelu. Samochody prawdziwie ekologiczne, nie licząc wysoko ocenianych nowoczesnych diesli, są wyjątkiem w polskich flotach. Pojedyncze sztuki firmy użytkują w celach wizerunkowych, rzadziej jako element oficjalnej, „zielonej” polityki, najwyższy czas na zmianę tych postaw – komentuje Ireneusz Tymiński, General Manager KBC Autolease Polska.

Klienci argumentują, że eco-auta wiążą się z wyższymi kosztami zakupu i utrzymania pojazdu. W konsekwencji prowadzi to do wzrostu raty miesięcznej i TCO. Świadomość ekologiczna w zakresie samochodów służbowych jest z kolei wyraźnie widoczna w rozwiniętych krajach Unii Europejskiej. Choć jest to zjawisko pozytywne, to jednak wprost wymuszone przez system podatkowy. 

Polecamy: Zanim wyruszysz w delegację sprawdź stan techniczny samochodu

- Polskie firmy nie mają jeszcze obciążeń podatkowych, jakie występują na Zachodzie. Na naszym rynku firmy zobowiązane są do odprowadzania opłaty środowiskowej do urzędu marszałkowskiego. Zależy ona od ilości i rodzaju spalanego paliwa oraz stawki ustalanej przez Ministerstwo Środowiska. W praktyce wiele polskich firm nie odprowadza tego podatku, choć próg ustawowy przekracza każda większa flota – dodaje Krzysztof Dzietczenia, Dyrektor Finansowy KBC Autolease Polska.

Powyższe rozwiązanie nie jest tożsame z obciążeniami obowiązującymi w większości krajów UE. Na Zachodzie podatki proekologiczne sięgają od kilku do nawet 20-30 proc. TCO dla samochodów z dużymi silnikami, niespełniającymi najwyższych norm.

Tymczasem w Polsce od kilku lat powraca temat wprowadzenia podatku uzależnionego od emisji CO2 do atmosfery, wzorem innych krajów. W ostatnich dniach Międzyresortowy Zespół ds. Wzrostu Konkurencyjności Przemysłu Motoryzacyjnego rozważał m.in. zastąpienie obecnej akcyzy nowym podatkiem.

Jak zaznaczają eksperci KBC Autolease, zastąpienie akcyzy podatkiem ekologicznym to dobry krok w kierunku ochrony środowiska i odnowienia parku pojazdów polskich firm. Podatek taki promuje samochody o niższej emisji gazów, zwykle o mniejszych pojemnościach silnika. W ten sposób jednorazowa akcyza zastąpiona byłaby corocznym podatkiem od około szesnastu milionów samochodów zarejestrowanych w Polsce.

Polecamy: Ewidencja wydatków poniesionych na samochód

- Dzięki temu uzyskamy korzyści dla budżetu, środowiska i firm. Ważne jednak jak zwykle pozostają rozwiązania szczegółowe, a więc ustalenie wysokości tego podatku i sposobu jego naliczania. Wprowadzeniu nowego obciążenia powinno towarzyszyć długo wyczekiwane pełne odliczenie VAT od samochodów firmowych. Taką zmianę zaakceptuje rynek motoryzacyjny i firmy użytkujące samochody – dodaje Ireneusz Tymiński.

Wieszjak.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Michał Stępień

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »