REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Temat Dnia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak rozwinąć małą firmę? PARP ci doradzi

Prowadzisz małe bądź średnie przedsiębiorstwo? Nie wiesz jak zabrać się do strategii marketingowej czy opracować kosztorys przedsięwzięcia? Na te i inne pytania odpowiedzi udzielają konsultanci w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Jak rozkręcić internetowy biznes. Poradnik dla startupów

Startupy, czyli internetowe biznesy oparte głównie na ciekawym i oryginalnym pomyśle (za to bez zaplecza finansowego), to prawdziwy hit wśród młodych przedsiębiorców. Dziś każdy chciałby powtórzyć sukces Facebooka lub Filestube i zabłysnąć w sieci. Jednak start up to nie tylko doskonały pomysł, ale również wiele pracy i wysiłku by to, co jest naszą pasją, stało się również dobrze prosperującym biznesem.

Magister poszukiwany. Czy wykształcenie ma znaczenie dla pracodawcy?

Pracodawcy szukając pracowników zwracają uwagę na kompetencje kandydatów, czyli wiedzę, doświadczenie, umiejętności i postawę w pracy. Liczy się także osobowość i motywacja do pracy. Wykształcenie jest pewną miarą tych kompetencji, dlatego pracodawcy w ogłoszeniach umieszczają je wśród kryteriów formalnych.

Przedsiębiorca w KRUS. Nie dostarczysz zaświadczenia - od czerwca ubezpieczenie w ZUS

Część osób prowadzących działalność gospodarczą i współpracujących, które jednocześnie pracują w rodzinnym gospodarstwie rolnym, korzystają z możliwości opłacania składek na ubezpieczenie rolników w KRUS, czyli opłacania niższych składek niż płacone w ZUS. Od czerwca mogą one trafic do ZUS.

REKLAMA

Portale społecznościowe kluczem do rekrutacji

Społeczności internetowe są interesującym środowiskiem zarówno dla pracowników, którzy mają możliwość zaprezentowania swojej osoby, jak i dla pracodawców, którzy poszukują najlepszych w branży.  Portale społecznościowe są również pomocne w zbieraniu i weryfikowaniu informacji o potencjalnym pracodawcy.

Bezbolesne podwyżki, czyli osiem przykazań skutecznego podnoszenia cen

Warren Buffet w jednym z ostatnich wywiadów zaskoczył inwestorów i wywołał szeroką dyskusję, stwierdzając, że przy wyborze inwestycji potencjał podnoszenia cen jest dla niego znacznie ważniejszy niż kompetencje zespołu zarządzającego przedsiębiorstwem.

Czy można szkolić bez budżetu?

Szkolenia mają bardzo korzystny wpływ na firmę. Podnoszą kompetencje, które wprost wpływają na wyniki firmy, pozwalają przygotować sukcesorów, ograniczając ryzyka operacyjne firmy, oddziałują wprost na motywację i morale zespołów. Ale jak szkolić, gdy dysponujemy ograniczonym budżetem?  

Bezcenne chwile z tatą, czyli urlop tacierzyński

Urlop tacierzyński jest nowością w polskim prawie. Jak to z nowościami bywa: trochę się ich obawiamy i od nich stronimy. W tym wypadku warto jednak skorzystać z możliwości jakie daje nam kodeks pracy. Chwile spędzone z dzieckiem są bowiem bezcenne!

REKLAMA

Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia

Rozwiązanie umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia powoduje ustanie zatrudnienia z chwilą, kiedy takie oświadczenie woli pracodawcy zostanie przedstawione pracownikowi. Umowa o pracę może zostać rozwiązana bez wypowiedzenia tylko w przypadkach określonych w art. 52–55 kodeksu pracy (dalej k.p.). W ten sposób można rozwiązać umowę każdego rodzaju – także tę, która w zasadzie nie podlega wypowiadaniu.

Biuro prasowe na firmowej stronie WWW - jak to zrobić?

Własne biuro prasowe jest tanim, szybkim i skutecznym nośnikiem informacji dla mediów, klientów i partnerów biznesowych. Warunek: musi być profesjonalnie prowadzone. Ile spośród najbardziej nowoczesnych polskich przedsiębiorstw posiada własne biuro prasowe w ramach firmowej witryny WWW? Niestety, niewiele.

Mobbing czyli co? Odpowiedzialność pracodawcy

Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy stworzenie warunków pracy wolnych od mobbingu. Zaniechanie powyższego obowiązku skutkować będzie odpowiedzialnością zatrudniającego. Nie każde jednak zachowanie, nawet jeśli narusza dobra osobiste pracownika i w jego przekonaniu jest krzywdzące, wyczerpuje znamiona mobbingu.

Co przyniesie ustawa o likwidacji barier administracyjnych

1 lipca 2011 r. wejdzie w życie, podpisana przez prezydenta, ustawa z 25 lutego 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Założenia ustawodawcy są takie: zlikwidować bądź co najmniej uprościć procedury administracyjne, które dla wielu przedsiębiorców pozostają uciążliwe, czasochłonne i często też kosztowne.

Pieniądze na e-biznes. Jak uzyskać dofinansowanie z PARP

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rozpoczyna nabór wniosków o dofinansowanie e-biznesu. Wnioski można składać w terminie od 9 maja do 3 czerwca 2011 r. Przedsiębiorcy mogą uzyskać z PARP pomoc finansową na tworzenia i rozwój usług elektronicznych.

Otwarcie nowych rynków pracy. Szansa czy zagrożenie?

Polscy pracownicy od 1 maja 2011 roku mogą w pełni korzystać z jednej z fundamentalnych zasad i wartości w Unii Europejskiej, jaką jest swobodny przepływ pracowników. Niemcy, Szwajcaria, Austria otwierają, po siedmiu latach ograniczeń, swoje rynki pracy. Co to oznacza dla Polski i dla polskich pracowników?

Jak zwolnić pracownika za porozumieniem stron

Rozstanie z pracownikiem w każdej firmie to sprawa newralgiczna, ponieważ rzutuje na jej wizerunek wśród personelu, może wpłynąć na pozycję rynkową i – w zależności od okoliczności – może zakończyć się długotrwałym i kosztownym procesem sądowym. Jest to też jeden z mniej przyjemnych aspektów działalności, będący potencjalnym zarzewiem konfliktów.

Co zyskuje pracodawca, zatrudniając telepracownika

Dla pracodawcy telepraca to przede wszystkim możliwość zmniejszenia kosztów zatrudniania pracowników. Pracodawca wprawdzie ponosi koszty wyposażenia telepracownika w dostęp do Internetu oraz obsługi technicznej. Oznacza to jednak niższe wydatki na organizację i utrzymanie stanowisk pracy oraz obniżenie kosztów związanych z absencją pracowników.

Jaka powinna być temperatura w pomieszczeniach pracy?

W pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18 st. C. Natomiast maksymalna temperatura w biurze nie jest określona wprost w żadnych przepisach. Można jednak przyjąć, że dla tego rodzaju pomieszczeń dopuszczalna jest temperatura nieprzekraczająca 30 st. C.

Długi weekend majowy a wymiar czasu pracy

W bieżącym roku, w maju pracownikom ubędzie jeden dzień świąteczny – 1 maja, który jako dzień ustawowo wolny od pracy pokrywa się z niedzielą. W efekcie zatrudnieni nie będą mieli prawa do dodatkowego dnia wolnego od pracy w tygodniu.

Jak są opodatkowane pakiety medyczne?

 Pakiety medyczne kupione dla pracowników są zwolnione z VAT. Nie ma znaczenia, czy pracownik pokrywa koszty zakupu, czy nie. Pracodawcy, którzy w okresie od 1 stycznia do 31 marca naliczali VAT, mogą teraz skorygować podatek. 

Sprawdź dane w dokumentach przekazywanych do ZUS

Do końca kwietnia 2011 r. płatnicy składek mają obowiązek sprawdzić, czy dane zawarte w imiennych raportach miesięcznych i deklaracjach przekazanych do ZUS za 2010 r. są prawidłowe. Jeśli w tych dokumentach rozliczeniowych zostały wykazane nieprawidłowe informacje, płatnik musi złożyć w ZUS komplet korygujący, czyli poprawnie wypełniony raport wraz z deklaracją rozliczeniową.

Kasy rejestrujące od 1 maja br.

30 kwietnia br. kończy się okres przejściowy na korzystanie z części zwolnień, które obowiązywały do końca 2010 r. Ze zwolnienia nie będą korzystać m.in. usługi medyczne, większość usług prawniczych, ochroniarskich, rachunkowo-księgowych. Nie zawsze będzie to oznaczać obowiązek zainstalowania kas rejestrujących od 1 maja br. Nowe rozporządzenie nadal przewiduje liczne zwolnienia.

PIT przedsiębiorcy za 2010 r.

Do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2010 r. służy sześć zeznań podatkowych. Do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych przez przedsiębiorców służą zeznania PIT-36 (w przypadku działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej) i PIT-36L (w przypadku działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym). 

Choroba w trakcie urlopu wypoczynkowego powoduje jego przerwanie

Choroba pracownika potwierdzona zaświadczeniem lekarskim powoduje przerwanie urlopu wypoczynkowego. Część urlopu niewykorzystaną z powodu choroby należy udzielić pracownikowi w późniejszym terminie.

Producenci źle oznakowują produkty spożywcze

Inspektorzy IH na zlecenie UOKiK regularnie kontrolują produkty spożywcze, sprawdzając m.in. ich jakość i oznakowanie. Ostatnie kontrole dotyczyły wyrobów czekoladowych, bakalii, suszonych owoców, masła. Jak pokazują badania IH, analizując jakość produktów kontrolerzy sygnalizują najczęściej nieprawidłowe oznakowanie produktów spożywczych.

Rachunek bez podpisu - w formie elektronicznej

Podatnicy nie muszą już podpisywać rachunków - od 11 marca 2011 r.  nastąpiło zrównanie wymogów formalnych co do sporządzenia rachunków i faktur. W konsekwencji oba rodzaje dokumentów można sporządzić i przekazać drogą elektroniczną. W przypadku wysłania rachunku e-mailem nie trzeba jednak spełnić warunków, jakie przepisy wymagają w odniesieniu do faktur VAT.

Podwójne karanie za niepłacenie składek

Płatnik, który nie opłaca składek na ubezpieczenia społeczne, może zostać za to ukarany zarówno w postępowaniu przed ZUS, jak i w postępowaniu przed sądem. Takie podwójne karanie za ten sam czyn Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodne z Konstytucją RP.

Profilaktyczne badania lekarskie - zmiana w Kodeksie pracy

W związku z ostatnią zmianą Kodeksu pracy od 21 marca 2011 r. pracodawca nie musi już kierować na wstępne badania lekarskie wszystkich osób, które chce ponownie zatrudnić.

E-sąd, czyli jak uzyskać nakaz zapłaty w elektronicznym postępowaniu upominawczym

Jak wynika z praktyki gospodarczej, uruchomienie e-sądu okazało się prawdziwą rewolucją i największym sukcesem wymiaru sprawiedliwości do tej pory. Postępowania przed e-sądem w większości dotyczą sporów między przedsiębiorcami a osobami zalegającymi w regulowaniu zobowiązań, np. z tytułu opłat za prąd, telefon, czynsz, gaz, wodę itp.

Ustalanie przyczyn wypadku przy pracy

Za wypadek przy pracy należy uznać nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Czy - jak się często uważa - każdy wypadek w pracy będzie zakwalifikowany jako wypadek przy pracy? Poznajmy przesłanki, które o tym decydują.

E-mailing, mass-mailing, mail-marketing

Wyniki badań pokazują szokujące w pierwszej chwili liczby, mówiące jak często jesteśmy atakowani przez reklamy, informacje marketingowe, superoferty. Za pomocą elektronicznych działań: newsletterów czy ofert promocyjnych można znacznie poprawić wizerunek firmy, ale także szybko i w nieprzemyślany sposób bardzo go pogorszyć.

Zawieranie umowy przy zamówieniach publicznych

Umowa w sprawie zamówienia publicznego jest zwykłą umową cywilnoprawną, która wieńczy tryb przetargowy w zamówieniach publicznych. Dopiero na tym etapie pojawiają się często trudności związane z terminem i zakresem prac, a także z interpretacją postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia czy konkretnych zapisów ofertowych.

Inspektorzy ZUS kontrolują firmę

Kontrolę wykonywania zadań i obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych przez płatników składek przeprowadzają inspektorzy kontroli ZUS. W trakcie przeprowadzania kontroli mają oni prawo m.in. do badania wszelkich ksiąg, dokumentów finansowo-księgowych i osobowych oraz przesłuchiwania świadków.

Zmiany w VAT: rozliczenie zakupu złomu

1 kwietnia br. wchodzi w życie większość regulacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Według nowych zasad będzie rozliczany m.in. zakup złomu.

Jakie zmiany niesie „ustawa żłobkowa”

Od 1 kwietnia zaczynają obowiązywać przepisy, które bardzo ułatwią zorganizowanie opieki nad dziećmi w wieku do ukończenia 3 lat. Część rozwiązań „ustawy żłobkowej” będą mogli zastosować pracodawcy.

Odliczanie VAT od cateringu

Dotychczas organy podatkowe pozwalały na odliczanie VAT od cateringu. Opierały swoje stanowisko na odmiennej klasyfikacji statystycznej cateringu w stosunku do usług gastronomicznych. Od 1 stycznia 2011 r., na skutek nowelizacji ustawy o VAT, Polska Klasyfikacja Towarów i Usług nie odgrywa już decydującej roli w rozliczeniach VAT.

Podwyżka musi być. Presja płacowa wyzwaniem pracodawców

Po okresie długotrwałego ograniczenia podwyżek wynagrodzeń z początkiem 2011 roku niemal trzech na czterech Polaków oczekuje zwiększenia wynagrodzenia. Jednocześnie, w opinii samych pracowników, nadal duża grupa pracodawców nie odbudowała strat wynikających z kryzysu.

Bilans 2010. Co należy rozumieć przez dzień sporządzenia sprawozdania finansowego

Ustawa o rachunkowości, przepisy prawa podatkowego oraz Kodeks spółek handlowych nie zawierają jednoznacznego wskazania, jaki dzień należy uznać za dzień sporządzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy.

Podstawy promocji firm w Internecie

Pytanie o zasadność promocji w Internecie przestało być aktualne. Internet często okazuje się narzędziem marketingowym bardziej skutecznym niż TV i prasa. Wyraźnie wzrasta liczba firm, które postrzegają Internet jako ważny kanał komunikacji marketingowej i przeznaczają coraz większe środki na promocję internetową. Obecnie zamiast pytać, czy warto się promować w Internecie, trzeba zapytać o obszary i techniki skutecznego marketingu internetowego. Poniżej omówienie najbardziej opłacalnych miejsc promocji.

Zeznanie roczne przedsiębiorców za 2010 r.

Do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych przez przedsiębiorców służą zeznania PIT-36(16) (w przypadku działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej) i PIT-36L(6) (w przypadku działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym). W zeznaniach tych przedsiębiorcy oprócz przychodów z działalności gospodarczej rozliczają również wiele innych przychodów.

Pracodawca może „obserwować” pracowników

Nierzadko pracownicy wykonują w miejscu pracy czynności zupełnie z nią niezwiązane. Jednak rozwój techniki umożliwia pracodawcy kontrolę efektywnego wykorzystywania czasu pracy przez podwładnych.

Do końca marca wniosek o zwrot akcyzy zawartej w cenie paliwa

W okresie 1–31 marca 2011 r. producenci rolni mogą składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Producenci rolni, którzy złożą wnioski o zwrot do 31 marca 2011 r. (za okres wrzesień 2010 – luty 2011 r.), otrzymają zwrot w terminie od 1 do 31 maja 2011 r.

Obliczamy ekwiwalent za urlop wypoczynkowy

Pracownik powinien wykorzystać urlop w naturze. Gdy jednak dochodzi do rozwiązania umowy, a pracownik nie zdążył wykorzystać całego swojego urlopu, pracodawca ma obowiązek wypłacić mu ekwiwalent za każdy niewykorzystany dzień.

Metody selekcji kandydatów na stanowisko sprzedawcy

Na podstawie kompetencji i postawy sprzedawcy klient buduje sobie wyobrażenie o organizacji, którą ten reprezentuje. Jakimi kryteriami kierują się firmy, wybierając pracowników na to stanowisko? Jakie metody i narzędzia wykorzystają w procesie rekrutacji? Odpowiedzi na te pytania dostarczyło badanie przeprowadzone przez Instytut Rozwoju Biznesu.

Elastyczne systemy czasu pracy: system równoważny

W Kodeksie pracy mamy kilka rodzajów systemów czasu pracy. Jednym z nich jest system równoważnego czasu pracy, który pozwala na elastyczne planowanie czasu pracy w ramach danego okresu rozliczeniowego. System równoważny to jeden z najelastyczniejszych systemów czasu pracy. Może być stosowany zawsze wtedy, gdy jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją.

Procedura zakazywania działalności konkurencyjnej

Jednym z podstawowych instrumentów prawnych służących do ochrony interesów pracodawcy są umowy o zakazie konkurencji. Pracodawcy zawierają takie umowy przede wszystkim z osobami zajmującymi strategiczne stanowiska.

Gdzie szukać najlepszego specjalisty IT i jak go wybrać

Za rozwojem informatyzacji w organizacjach idzie również zapotrzebowanie na odpowiednich specjalistów, dzięki którym w wirtualnym świecie firma sprawnie funkcjonuje. W Polsce nie brakuje ekspertów od sieci informatycznych, warto jednak wiedzieć, gdzie ich szukać, jak wybrać najlepszych i po czym poznać, że zatrudnienie informatyka to dla firmy idealne rozwiązanie.

Podwyższenie wymiaru urlopu

Wymiar urlopu zależy od ogólnego stażu pracy pracownika. Trzeba pamiętać, że nie należą do niego tylko lata faktycznie przepracowane przez pracownika u różnych pracodawców, ale również lata nauki w wymiarze przewidzianym przez Kodeks pracy. Pracownikowi posiadającemu ogólny staż pracy krótszy niż 10 lat przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze 20 dni roboczych.

Dostęp przełożonych do danych osobowych pracownika

Pracodawca jest administratorem danych osobowych zatrudnionych pracowników. W związku z tym jest zobowiązany przede wszystkim do zabezpieczenia zbioru przed dostępem osób niepowołanych oraz do przetwarzania danych osobowych pracowników zgodnie z celem, w jakim są zbierane.

Godziny nadliczbowe niepełnoetatowca

Pracodawca musi pamiętać, aby w umowie o pracę z pracownikiem zatrudnionym na niepełny etat ustalić, przekroczenie której godziny pracy będzie zobowiązywało do wypłaty dodatku za pracę ponadwymiarową.

Baterie i akumulatory - roczne sprawozdania

Do 15 marca 2011 r. producent lub importer baterii powinien przedstawić marszałkowi województwa sprawozdanie o rodzaju, ilości i masie wprowadzonych do obrotu baterii i akumulatorów w 2010 roku. Do tego samego dnia należy także złożyć sprawozdanie informujące o osiągniętych poziomach zbierania wraz z wykazem punktów, w których wprowadzający prowadzi zbiórkę zużytych baterii lub akumulatorów.

REKLAMA