| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Urząd online dla przedsiębiorcy

Urząd online dla przedsiębiorcy

W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie codzienne życie bez internetu. Również przedsiębiorcy wiele spraw firmowych mogą obecnie załatwić online. I nie mówimy tu tylko o dokonaniu przelewu czy korzystaniu z rozwiązań hostingowych. Internet stał się również narzędziem załatwiania spraw urzędowych. Oto krótki przegląd spraw, które przedsiębiorca może obecnie załatwić online.


Nasz ustawodawca od dawna obiecywał, że przepisy będą umożliwiały zakładanie działalności gospodarczej bez konieczności odbycia wycieczki po co najmniej kilku urzędach i instytucjach. Można powiedzieć, że obietnicy tej dotrzymał. Od 1 lipca 2011 r. większość formalności przy zakładaniu działalności gospodarczej (tylko tej prowadzonej na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) załatwiana jest przez internet. Możliwe stało się to dzięki stworzonej przez Ministerstwo Gospodarki Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (działającej pod adresem www.firma.gov.pl). Dzięki nowemu formularzowi CEIDG-1 rejestrujemy działalność niemalże bez wychodzenia z domu. Poprawne złożenie formularza rejestracyjnego wymaga jednak wizyty w urzędzie, ale zasadniczo tylko raz. Istnieją trzy sposoby rejestracji za pomocą internetu:

1. Gdy wniosek podpisujemy posiadanym bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu (funkcjonującym na podstawie ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym). Jest to sposób najłatwiejszy, gdyż faktycznie jako jedyny nie wymaga do rejestracji samej działalności wizyty w urzędzie. Wystarczy zarejestrować się na stronie www.firma.gov.pl, a swoją tożsamość potwierdzić bezpiecznym podpisem elektronicznym. Następnie należy wypełnić wniosek CEIDG-1 i wysłać go. Od momentu przyjęcia wniosku możemy prowadzić działalność gospodarczą.

2. Rejestracja w systemie CEIDG za pomocą tzw. profilu zaufanego (system ePUAP). Tutaj procedura wygląda analogicznie jak przy podpisie elektronicznym, z tą różnicą, że uzyskanie profilu zaufanego służącego do załatwiania wielu spraw urzędowych przez internet wymaga jednej wizyty w punkcie autoryzacji profilu celem potwierdzenia tożsamości (m.in. w urzędzie wojewódzkim, oddziale ZUS, urzędzie skarbowym). Autoryzacja profilu zaufanego nie jest konieczna w urzędzie, jeżeli swoją tożsamość potwierdzamy podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem.

3. Anonimowy wniosek on-line. W tym przypadku wypełniamy wniosek i wysyłamy go bez autoryzowania go jednym z dwóch rodzajów podpisów elektronicznych. Po przesłaniu wniosku otrzymujemy kod, który jest do niego indywidualnie przypisany. Od tej pory mamy 7 dni na potwierdzenie wniosku w najbliższym urzędzie gminy (przez jego podpisanie).

Dodatkowym plusem uruchomienia systemu elektronicznej rejestracji działalności gospodarczej jest fakt, że złożenie wniosku CEIDG-1 jest jednocześnie:

• wnioskiem do GUS o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i nadanie numeru REGON,

• zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do urzędu skarbowego w zakresie numeru NIP,

• zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeń społecznych (ZUS),

• oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych,

• zgłoszeniem rejestracyjnym lub aktualizacyjnym VAT - dołączanym do wniosku CEIDG-1; ta opcja obowiązuje dla osób dysponujących podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu.

Oczywiście istnieje nadal możliwość rejestracji w sposób tradycyjny poprzez wizytę w najbliższym urzędzie gminy i ręczne wypełnienie i podpisanie wniosku.

Należy również pamiętać, że ww. sposób można również dokonać zmiany w ewidencji, zawieszenia prowadzonej działalności, jej wznowienia i zaprzestania.

Od 1 stycznia 2012 r. dzięki nowelizacji kodeksu spółek handlowych i ustawy o krajowym rejestrze sądowym możliwe stało się również założenie przez internet spółki z o.o. Przed nowelizacją jedyną dopuszczalną formą sporządzenia umowy spółki była forma aktu notarialnego. W związku z tym założenie spółki wymagało uprzedniej wizyty u notariusza (co generowało dodatkowe koszty). Następnie dokumenty potrzebne do rejestracji składane były w sądzie rejestrowym (sąd miał na rejestrację 7 dni).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

autosalon24.pl

Autosalon24.pl powstał w powstał w 2010 roku i jest portalem zarządzanym przez spółkę Autodirect SA. Zadaniem jakie sobie postawiono, było stworzenie pierwszego, polskiego portalu motoryzacyjnego umożliwiającego uzyskanie informacji, porady w wyborze oraz wsparcia w negocjowaniu najkorzystniejszych warunków zakupu, wymarzonego, nowego samochodu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »