REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nie złamać prawa antymonopolowego

Michał Markowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kluczowym elementem sukcesu, a jednocześnie podstawą gospodarki wolnorynkowej, jest konkurencja. Często istnieje pokusa, aby z tej walki o klienta zrezygnować i zastąpić ją rynkową stabilizacją. Rzecz jednak w tym, że obowiązujące przepisy zabraniają świadomej rezygnacji z konkurowania. Jak zatem postępować, żeby nie złamać prawa antymonopolowego?

REKLAMA

Główna zasadą prawa ochrony konkurencji jest samodzielność decyzyjna firm. Przepisy jednak zabraniają przedsiębiorcom zawierania antykonkurencyjnych porozumień. Najbardziej jaskrawym przykładem porozumień cenowych są tzw. kartele cenowe, czyli porozumienia dotyczące cen, zawierane między konkurentami. Zabronione są również porozumienia cenowe zawierane pomiędzy producentem a dystrybutorami. Przybierają one najczęściej postać tzw. wertykalnego ustalenia cen odsprzedaży. Jest to porozumienie dotyczące poziomu cen, według których dystrybutor ma odsprzedawać zakupione od producenta towary. Ujednolicenie polityki cenowej hamuje tzw. konkurencję między markami, a ujednolicenie cen w stosunkach wertykalnych prowadzi do wyłączenia konkurencji wewnątrz danej marki. Oba typy porozumień są zabronione przez prawo, a ich wykrycie przez UOKiK grozi nałożeniem wysokich kar.

REKLAMA

Do antykonkurencyjnych porozumień zalicza się też porozumienia dotyczące podziału rynków (między konkurentów), a także ustalenia dotyczące ilości produkcji. Ogólny mechanizm funkcjonowania tego typu porozumień bazuje na zasadzie ograniczoności dóbr. Innymi słowy, im mniej jest danych dóbr na rynku, tym większa będzie ich cena lub mniejsza presja konkurencyjna na obniżenie ceny.

Co jest dozwolone

REKLAMA

Porozumienia wertykalne są, co do zasady, mniej szkodliwe dla konkurencji niż kartele. Dlatego też przepisy dopuszczają możliwość legalizacji pewnych rodzajów porozumień wertykalnych. Dopuszczalne jest np. rekomendowanie cen oraz ustalanie cen maksymalnych w stosunkach wertykalnych. Należy jednakże zwrócić uwagę, aby ceny rekomendowane bądź maksymalne nie przybierały postaci cen sztywnych lub minimalnych. Takie ceny w stosunkach wertykalnych są zabronione. Przykładowo, określenie listy cen, jako listy cen rekomendowanych, będzie w istocie ustaleniem cen sztywnych, jeśli dystrybutor będzie zobligowany je stosować pod groźbą zapłaty kary umownej. Ceny rekomendowane będą wówczas takimi jedynie z nazwy. Podobnie będzie w przypadku cen maksymalnych. Jeśli zostaną one określone na zbyt niskim poziomie i nie pozostawią dystrybutorowi miejsca na ich obniżenie. Doprowadzi to do stosowania cen tylko według ustalonego maksymalnego pułapu. Spowoduje to, że ceny maksymalne będą cenami sztywnymi.

Od antykonkurencyjnych porozumień, w tym porozumień cenowych, należy odróżnić działania dozwolone. Będą nimi zasadniczo wszystkie decyzje danego przedsiębiorcy podejmowane samodzielnie, tj. bez koordynacji z konkurentami, choć najczęściej w reakcji na takie działania. Przykładowo podwyższenie cen w reakcji na podwyższenie cen dokonane przez konkurenta będzie dozwolonym działaniem jednostronnym określanym jako naśladownictwo cenowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozumienie bez udziału zarządu

Ryzyko uczestniczenia w zabronionym porozumieniu wynika przede wszystkim z faktu, że do jego zawarcia nie jest konieczne działanie organów uprawionych do reprezentowania danych firm. Antykonkurencyjne porozumienia zawierane są często przez pracowników działów handlowych czy przedstawicieli handlowych. Często zdarza się, że pracownicy nie działają z zamiarem zawarcia zabronionego porozumienia. Brak świadomości bezprawnego działania nie powoduje jednak zalegalizowania porozumienia. Również forma zawarcia porozumienia (ustna, pisemna) jest bez znaczenia dla jego bezprawności.

Więcej w miesięczniku Twój Biznes - Zamów prenumeratę >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA