| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Telepraca - czy to się pracodawcy opłaca?

Telepraca - czy to się pracodawcy opłaca?

Odwieczną bolączką pracodawców jest znalezienie odpowiedzi na pytanie jak podnieść zyski i jednocześnie obniżyć koszty. Można spróbować temu zaradzić! Z pomocą przyjdzie możliwość zatrudnienia pracowników w formie telepracy.

 

Pracodawca chcący wdrożyć w swojej firmie system telepracy musi uzgodnić tą decyzję zarówno indywidualnie z pracownikiem, jak i z całym zespołem. Do wprowadzenia takiej zmiany w zatrudnieniu konieczne jest porozumienie ze związkami zawodowymi. W przypadku, gdy w danej firmie one nie istnieją, pracodawca powinien uwzględnić opinię przedstawiciela pracowników. Uzgodnione przez strony warunki należy wpisać do regulaminu obowiązującego w danym miejscu pracy. To jednak nie koniec obowiązków i kompromisów, z którymi musi liczyć się pracodawca.

 

Wolna wola

 

Telepracownikiem można stać się na dwa sposoby: na mocy zawarcia umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Wszystko zależy od woli obu stron stosunku pracy. Pracodawca powinien pamiętać, że nie może zmusić pracownika poleceniem służbowym do pracy zdalnej. Propozycja przejścia na telepracę może paść zarówno ze strony pracownika, jak i pracodawcy. Ten ostatni musi mieć jednak świadomość, że nie ma prawa zwolnić pracownika tylko z tego powodu, że nie zgodził się on na zatrudnienie w nowej formie.

 

Szereg obowiązków

 

Decydując się na wprowadzenie w firmie telepracy należy pamiętać o licznych powinnościach jakie ciążą na pracodawcy. Przede wszystkim musi on zadbać o sprzęt, za pomocą którego pracownik będzie wykonywał swoje zadania służbowe. Narzędzia pracy muszą oczywiście spełniać wszystkie wymogi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

 

Ubezpieczenie  sprzętu, jego instalacja, konserwacja i przeszkolenie pracownika jak z niego korzystać, także obciążają pracodawcę. Telepracownik może być kontrolowany przez pracodawcę w miejscu wykonywania pracy. Jeżeli jednak praca wykonywana jest w domu, pracodawca musi tę kontrolę przeprowadzać tak, aby nie naruszać prywatności pracownika i jego rodziny.

 

Ważną kwestią, o której trzeba pamiętać wdrażając telepracę jest możliwość rezygnacji z tej formy zatrudnienia. Taką opcję ma zarówno pracodawca jak i pracownik. Strony mają prawo wystąpić z wnioskiem o zaprzestanie wykonywania telepracy i powrót do poprzednich warunków w terminie 3 miesięcy. W przypadku, gdy pracownik wystąpi z takim wnioskiem w terminie późniejszym - pracodawca powinien w miarę swoich możliwości uwzględnić jego prośbę.

 

Liczne obowiązki jakie musi spełnić polski pracodawca decydujący się na wprowadzenie telepracy sprawiają, że forma ta nie jest w naszym kraju popularna. Wydaje się jednak, że warto rozważyć ten sposób zatrudnienia. Pracodawcy zaoszczędzają bowiem na powierzchni biurowej. Zmniejszają się też koszty zatrudnienia pracowników tymczasowych czy opłacanie zastępstwa na czas choroby lub zwolnienia macierzyńskiego pracownika, który mimo niedyspozycji może wykonywać pracę w domu.

 

 

Kancelaria Prawna Skarbiec

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Saveinvest Sp. z o.o.

http://www.grunttozysk.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »