| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > SEO copywriting czyli sztuka kuszenia klientów i Google

SEO copywriting czyli sztuka kuszenia klientów i Google

Copywriting to trudne, wymagające kreatywności zajęcie, polegające na tworzeniu intrygujących haseł i tekstów reklamowych. SEO copywriting to jeszcze wyższy poziom zaawansowania. Odbiorcami treści SEO copywritingu są: internauta (klient, konsument) i „robot” Google. Jaki powinien być idealny tekst, który skłoni internautę - klienta do zakupu produktu lub usługi, a wyszukiwarkę Google do umieszczenia strony wysoko w wynikach wyszukiwani?

 

Idealny tekst musi skłonić internautę - klienta do podjęcia działania (najczęściej zakupu produktu lub usługi), a wyszukiwarkę Google nakłonić do umieszczenia danej strony wysoko w wynikach wyszukiwania, uwzględniających wybrane słowo lub słowa kluczowe. Sprostanie jednocześnie tym dwóm zadaniom to nie lada sztuka. Czym kierować się w SEO copywritingu? Jaki powinien być ciekawy tekst z punktu widzenia zadań SEO copywritngu?

Copywriting to zajęcie nie nowe. Pierwsze napisy na skałach można uznać za pionierskie w tym względzie. Natomiast SEO copywritnig to już efekt ostatnich kilkunastu lat, związanych z rozwojem Internetu i pozycjonowaniem stron internetowych w wyszukiwarkach.

 

Dwa rodzaje tekstów SEO w Internecie - wartościowe i spam

 

W przypadku SEO w Internecie natrafimy na dwa rodzaje tekstów. Pierwszy to teksty napisane tylko z myślą o SEO, przeważnie umieszczane na wszelkiego rodzaju blogach i wordpressach. To tzw. zaplecze pozycjonerów, używane do generowania linków do pozycjonowanej strony. W głównej mierze są to bardzo słabej jakości teksty, naszpikowane w sposób sztuczny słowami kluczowymi, nie bez racji określane przez ekspertów nowym typem internetowego spamu. W zdecydowanej większości tego typu teksty nie mają nic wspólnego z prawdziwym SEO copywritingiem.

Drugi rodzaj tekstów, pisanych na potrzeby SEO, to klasyczne hasła i teksty umieszczane na pozycjonowanej stronie internetowej. Te muszą być atrakcyjne z punktu widzenia zarówno czytelnika, użytkownika, klienta, jak i algorytmu  wyszukiwarki Google. Tego typu teksty to prawdziwy SEO copywriting. Zachęcić klienta do podjęcia działania, a wyszukiwarkę Google do umieszczenia wysoko w wynikach wyszukiwania konkretnej strony internetowej na frazy kluczowe, to zadanie wymagające nie tylko umiejętności posługiwania się językiem polskim, ale także wiedzy z zakresu SEO i SEM oraz psychologii społecznej i marketingu internetowego. Dobry copywriter SEO powinien także posiadać intuicję i wyobraźnię społeczną. Pozwala ona zawsze spojrzeć na dany tekst z punktu widzenia klienta i konkurencji.

 

SEO copywriting - nakłonić klienta do zakupu

 

Dobry tekst czy slogan reklamowy, nie tylko ten w Internecie, ma przede wszystkim skutecznie sprzedawać produkt lub usługę. Jak wskazują specjaliści od marketingu, tekst i slogan reklamowy mają wskazywać na korzyści, jakie osiągnie klient dzięki produktowi. Warto także, aby tekst reklamowy lub slogan wskazywały na jakąś unikalną cechę danego produktu tak, aby klient wybrał produkt tego producenta a nie jego konkurencji. Jak mawiał A. Rice: „odróżnij się!” To dwie najważniejsze zasady dobrego tekstu reklamowego.

Ostatnio zaczyna jednak przeważać trend, zgodnie z którym owszem tekst powinien wskazywać na korzyści, jakie osiągnie klient, ale korzyści te mają wypływać z konkretnych cech produktu. Podkreśla się, że trzeba uwzględniać cechy i parametry produktu. Kwestią dyskusyjną jest oczywiście, w jakim stopniu zalety produktu mają się odwoływać do emocji i inteligencji konsumenta. W tym przypadku dobry copywriter powinien się kierować doświadczeniem i intuicją społeczną. Jeśli chcielibyśmy pokusić się o jakąś generalną zasadę w tym względzie, to moglibyśmy stwierdzić, że w branży RTV, motoryzacyjnej czy IT w większym stopniu powinniśmy odwoływać się do racjonalnej strony konsumenta. Natomiast w branży FMCG w większym stopniu do emocjonalnej natury klienta.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agata Kowalska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »