REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co przedsiębiorca może załatwić przez system ePUAP

Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) ma umożliwić przedsiębiorcom składanie wniosków przez Internet. Za pomocą platformy ePUAP można załatwić m.in. sprawy z zakresu podatków dochodowych, lokalnych oraz akcyzy. Jak to zrobić?

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to przedsięwzięcie mające umożliwić obywatelom i przedsiębiorcom składanie wniosków przez Internet. Pozwala to na załatwianie spraw urzędowych w każdym czasie, z dowolnego miejsca. Za pomocą platformy ePUAP można załatwić m.in. sprawy z zakresu podatków dochodowych, lokalnych oraz akcyzy. Wnioski te można składać bez konieczności posiadania certyfikatu kwalifikowanego, niezbędnego do złożenia bezpiecznego podpisu elektronicznego. Sama platforma działa od 9 czerwca 2011 r.

REKLAMA

 (...)

Jak uzyskać profil zaufany ePUAP - o tym przeczytasz w artykule Jak załatwiać sprawy podatkowe i ubezpieczeń społecznych przez Internet - system ePUAP  w Monitorze Księgowego

 

Jakie sprawy można załatwić przez system ePUAP

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Katalog spraw, które można załatwić przez ePUAP, jest bardzo szeroki i ma charakter otwarty. Oznacza to, że w przyszłości będzie przybywać spraw urzędowych, które można załatwić za pośrednictwem platformy. Obejmuje on m.in. sprawy z zakresu pracy i zatrudnienia, przedsiębiorczości, edukacji, podatków, opłat, cła, rolnictwa, prawa i sądownictwa, motoryzacji i transportu, budownictwa i mieszkań.

Uwaga! Lista spraw, jaką można załatwić z użyciem systemu ePUAP, zależy także od miejsca zamieszkania. Sprawę przez Internet załatwią tylko ci, którym właściwy urząd udostępnił określoną usługę. Informację, jak załatwić daną sprawę w Twoim miejscu zamieszkania, można znaleźć w szczegółowym opisie każdej sprawy.

Jak sprawdzić, czy daną sprawę można załatwić w systemie ePUAP

REKLAMA

Posiadając profil zaufany, można załatwić większość spraw, które urząd udostępnia drogą elektroniczną klientom. Aby sprawdzić, czy przez Internet załatwimy naszą sprawę we właściwym dla nas urzędzie, należy na stronie głównej portalu www.epuap.gov.pl wybrać nazwę kategorii zdarzenia. Na zakładce Lista spraw > Zdarzenia życiowe system wyświetli stronę zawierającą opis wybranej kategorii. W ramach danej kategorii mogą (ale nie muszą) być zdefiniowane podkategorie zdarzeń bądź same zdarzenia. Po wybraniu nazwy podkategorii zdarzenia użytkownik zostaje przeniesiony na stronę zawierającą jej opis. Po naciśnięciu linku z nazwą sprawy (usługi), którą użytkownik chce zrealizować, system wyświetli formatkę zawierającą opis wybranej sprawy. Na formatce z opisem sprawy należy wskazać urząd, do którego chcesz przesłać dokument. W tym celu można skorzystać z linku Pokaż wszystkie urzędy lub instytucje udostępniające tę usługę lub wpisać ręcznie nazwę miejscowości, w której użytkownik mieszka lub w której chce zrealizować sprawę. Jeżeli w miejscowości żaden urząd nie udostępnia danej usługi, zostanie wyświetlona informacja: Nie znaleziono informacji o możliwości załatwienia sprawy we wskazanej miejscowości.

Uwaga! Dla zalogowanego użytkownika, który ma uzupełnione dane teleadresowe w profilu podmiotu, w polu Miejscowość zostanie automatycznie wczytana miejscowość z profilu. Jeżeli urząd właściwy dla tej miejscowości dodał kartę usługi do Katalogu Usług, karta ta zostanie również automatycznie wyświetlona.

(...)

ePUAP a ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych od 9 czerwca 2011 r. rozpoczął bezpłatne potwierdzanie profili zaufanych ePUAP, służących do składania podpisów elektronicznych (na początek w oddziałach ZUS).

 

Za pomocą profilu zaufanego ePUAP można za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego ZUS (eup.zus.com.pl):

• złożyć wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,

• złożyć wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek,

• złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,

• złożyć wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek,

• złożyć wniosek o układ ratalny,

• złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności składek,

• złożyć wniosek o umorzenie należności z tytułu składek,

• a także zgłosić reklamację do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej.

W komunikacie ZUS opublikowanym na stronie http://zus.com.pl/ zapowiedziano, że na początku 2012 r. ruszy Nowy Portal Informacyjny, część Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Wówczas zostaną udostępnione dodatkowe usługi, do których dostęp będzie możliwy za pomocą podpisu weryfikowanego profilem zaufanym, m.in. dostęp on-line do konta ubezpieczonego w ZUS.

Sprawy podatków i opłat w systemie ePUAP - o tym przeczytasz w artykule Jak załatwiać sprawy podatkowe i ubezpieczeń społecznych przez Internet - system ePUAP  w Monitorze Księgowego

Sprawy, które przedsiębiorca może załatwić przez ePUAP

W zakładce Przedsiębiorczość wyszczególniono, że w ramach profilu ePUAP przedsiębiorcy mogą załatwiać m.in. sprawy z zakresu:

• wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Przypomnijmy, że od 1 lipca 2011 r. obowiązują nowe przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nowy formularz wniosku o rejestrację działalności gospodarczej. W miejsce dotychczasowego formularza EDG-1 pragnącym rozpocząć działalność gospodarczą udostępniono wniosek CEIDG-1 (na temat CEIDG przeczytają Państwo w Mk nr 13/2011),

• działalności gospodarczej (co obejmuje sprawy z zakresu prowadzenia i zakładania działalności gospodarczej, rozwijania działalności gospodarczej i uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej),

• zezwoleń i koncesji (obecnie przez platformę ePUAP można jedynie uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu),

• przyrządów pomiarowych (ponowna legalizacja taksometru i przeprowadzenie legalizacji przyrządów pomiarowych).

Podsumowując, profil zaufany ePUAP stanowi wygodne, proste w obsłudze i bezpłatne narzędzie dla przedsiębiorców. Możliwość składania wniosków do urzędów z domu lub biura niesie ze sobą znaczącą oszczędność czasu. Dlatego w interesie przedsiębiorców jest, by mogli bez przeszkód kontaktować się za pomocą Internetu z właściwym urzędem administracji publicznej. Wiele z tych przeszkód usuwa właśnie system ePUAP.

Podstawa prawna

• ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne - Dz.U. Nr 64, poz. 565; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654

• rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej - Dz.U. Nr 93, poz. 546

• rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej - Dz.U. Nr 93, poz. 547

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Informacja o zaległości w ZUS na 0,01 zł wysyłana jest listem poleconym, a najwięksi gracze nie płacą milionowych zadłużeń

    Zadłużenie aktywnych płatników w ZUS rośnie. Rekordzista wśród aktywnych płatników jest zadłużony na ponad 822 mln zł. Czy ZUS może sam zmieniać przepisy? 

    Według danych udostępnionych przez ZUS, na koniec 2023 roku maksymalna kwota zadłużenia aktywnego płatnika wyniosła przeszło 822 mln zł. Rok wcześniej była o 3,5 mln zł mniejsza. Wśród komentujących te dane ekspertów nie brakuje opinii, że dopuszczenie do takiej sytuacji jest skandalem. Z kolei Zakład przekonuje, że sam nie może zmieniać przepisów. Jednak według znawców tematu, ZUS ma odpowiednie narzędzia do ściągania należności i nawet niewielkie kwoty są skutecznie egzekwowane od przedsiębiorców. Do tego po danych widać, że średnie zadłużenie aktywnych płatników wzrosło rok do roku o ponad 3 tys. zł, tj. do wartości blisko 31 tys. zł.

    Czy trzeba płacić ZUS gdy działalność gospodarczą się zawiesi, czy przerwę w biznesie można zrobić tylko raz w roku czy wiele razy

    Działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG można zawiesić pod warunkiem, że nie zatrudnia się pracowników. Dlatego co do zasady nie trzeba dodatkowo załatwiać formalności w ZUS.

    Przestępstwa finansowe. Zorganizowane grupy zajmują się praniem brudnych pieniędzy i korumpowaniem urzędników: co trzeba wiedzieć

    Korupcja, pranie pieniędzy, wyłudzenia, ataki hakerskie – to realne zagrożenia XXI wieku. Obecnie przestępczość finansowa, cyberprzestępczość oraz nowoczesne technologie są mocno ze sobą związane.

    Jak jeździć ekologicznie i oszczędnie. Pięć zasad sprawdzonych w praktyce i zalecanych każdej firmie transportowej

    W dobie rosnących kosztów firm transportowych i spowolnienia gospodarczego ekonomiczna jazda przestała być zjawiskiem sporadycznym, a stała się koniecznością i jednym ze sposobów na redukcję wydatków. Jakie są więc najważniejsze zasady ekonomicznej jazdy? 

    REKLAMA

    Zboża ozime wiosną - jak nawozić dolistnie. 5 kluczowych wskazówek

    Jedną z najefektywniejszych form pielęgnacji (dokarmiania) zbóż ozimych wiosną jest nawożenie dolistne. Dobrze przemyślane działania agrotechniczne wraz z odpowiednim wyborem samego nawozu to korzyść dla roślin, a przede wszystkim dla rolnika. 

    Wakacje składkowe – zmiany w projekcie nowelizacji

    Na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) została opublikowana nowa wersja projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która wprowadza tzw. wakacje składkowe. Przewiduje ona m.in. zmiany w zakresie podmiotów uprawnionych do takiej ulgi.

    Firma, która dopuściła do wycieku danych jej klientów traci renomę a także chętnych na zakup jej produktów

    Firmy pracują nad rozwojem marki i jej rozpoznawalnością wiele lat, po czym jedno fatalne zdarzenia burzy cały ten wysiłek. Takim incydentem w naszych czasach jest przede wszystkim wyciek danych klientów. Straconej w ten sposób reputacji marka nie jest w stanie odbudować.

    Zdaniem ZUS należy opłacać składki od wynagrodzenia wspólnika sp. z o.o. za czynności wykonywane na rzecz spółki

    ZUS w swoich najnowszych interpretacjach stwierdził, że wspólnik sp. z o.o., który za czynności wykonywane na rzecz spółki (tj. czynności określone w umowie spółki), bez zawierania ze spółką odrębnej umowy cywilnoprawnej otrzymuje wynagrodzenie, będzie objęty ubezpieczeniami społecznymi z tego tytułu jako zleceniobiorca.

    REKLAMA

    ARiMR - ostatnie 2 dni na wnioski o dofinansowanie ubezpieczenia zwierząt!

    Zostały ostatnie 2 dni dla rolników na złożenie wniosków o zwrot części kosztów ubezpieczenia zwierząt. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie?

    AI Act zatwierdzony. Kiedy wejdzie w życie? 5 wniosków, które są szczególnie ważne dla firm z sektora biomedycznego

    Znamy już finalny, zaakceptowany przez państwa członkowskie draft AI Act – unijnej ustawy o Sztucznej Inteligencji. Jaki wpływ wywrze ona na działalność firm z sektora biomedycznego? Prezentujemy 5 najważniejszych wniosków. 

    REKLAMA