REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co przedsiębiorca może załatwić przez system ePUAP

Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) ma umożliwić przedsiębiorcom składanie wniosków przez Internet. Za pomocą platformy ePUAP można załatwić m.in. sprawy z zakresu podatków dochodowych, lokalnych oraz akcyzy. Jak to zrobić?

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to przedsięwzięcie mające umożliwić obywatelom i przedsiębiorcom składanie wniosków przez Internet. Pozwala to na załatwianie spraw urzędowych w każdym czasie, z dowolnego miejsca. Za pomocą platformy ePUAP można załatwić m.in. sprawy z zakresu podatków dochodowych, lokalnych oraz akcyzy. Wnioski te można składać bez konieczności posiadania certyfikatu kwalifikowanego, niezbędnego do złożenia bezpiecznego podpisu elektronicznego. Sama platforma działa od 9 czerwca 2011 r.

REKLAMA

 (...)

Jak uzyskać profil zaufany ePUAP - o tym przeczytasz w artykule Jak załatwiać sprawy podatkowe i ubezpieczeń społecznych przez Internet - system ePUAP  w Monitorze Księgowego

 

Jakie sprawy można załatwić przez system ePUAP

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Katalog spraw, które można załatwić przez ePUAP, jest bardzo szeroki i ma charakter otwarty. Oznacza to, że w przyszłości będzie przybywać spraw urzędowych, które można załatwić za pośrednictwem platformy. Obejmuje on m.in. sprawy z zakresu pracy i zatrudnienia, przedsiębiorczości, edukacji, podatków, opłat, cła, rolnictwa, prawa i sądownictwa, motoryzacji i transportu, budownictwa i mieszkań.

Uwaga! Lista spraw, jaką można załatwić z użyciem systemu ePUAP, zależy także od miejsca zamieszkania. Sprawę przez Internet załatwią tylko ci, którym właściwy urząd udostępnił określoną usługę. Informację, jak załatwić daną sprawę w Twoim miejscu zamieszkania, można znaleźć w szczegółowym opisie każdej sprawy.

Jak sprawdzić, czy daną sprawę można załatwić w systemie ePUAP

REKLAMA

Posiadając profil zaufany, można załatwić większość spraw, które urząd udostępnia drogą elektroniczną klientom. Aby sprawdzić, czy przez Internet załatwimy naszą sprawę we właściwym dla nas urzędzie, należy na stronie głównej portalu www.epuap.gov.pl wybrać nazwę kategorii zdarzenia. Na zakładce Lista spraw > Zdarzenia życiowe system wyświetli stronę zawierającą opis wybranej kategorii. W ramach danej kategorii mogą (ale nie muszą) być zdefiniowane podkategorie zdarzeń bądź same zdarzenia. Po wybraniu nazwy podkategorii zdarzenia użytkownik zostaje przeniesiony na stronę zawierającą jej opis. Po naciśnięciu linku z nazwą sprawy (usługi), którą użytkownik chce zrealizować, system wyświetli formatkę zawierającą opis wybranej sprawy. Na formatce z opisem sprawy należy wskazać urząd, do którego chcesz przesłać dokument. W tym celu można skorzystać z linku Pokaż wszystkie urzędy lub instytucje udostępniające tę usługę lub wpisać ręcznie nazwę miejscowości, w której użytkownik mieszka lub w której chce zrealizować sprawę. Jeżeli w miejscowości żaden urząd nie udostępnia danej usługi, zostanie wyświetlona informacja: Nie znaleziono informacji o możliwości załatwienia sprawy we wskazanej miejscowości.

Uwaga! Dla zalogowanego użytkownika, który ma uzupełnione dane teleadresowe w profilu podmiotu, w polu Miejscowość zostanie automatycznie wczytana miejscowość z profilu. Jeżeli urząd właściwy dla tej miejscowości dodał kartę usługi do Katalogu Usług, karta ta zostanie również automatycznie wyświetlona.

(...)

ePUAP a ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych od 9 czerwca 2011 r. rozpoczął bezpłatne potwierdzanie profili zaufanych ePUAP, służących do składania podpisów elektronicznych (na początek w oddziałach ZUS).

 

Za pomocą profilu zaufanego ePUAP można za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego ZUS (eup.zus.com.pl):

• złożyć wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,

• złożyć wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek,

• złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,

• złożyć wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek,

• złożyć wniosek o układ ratalny,

• złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności składek,

• złożyć wniosek o umorzenie należności z tytułu składek,

• a także zgłosić reklamację do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej.

W komunikacie ZUS opublikowanym na stronie http://zus.com.pl/ zapowiedziano, że na początku 2012 r. ruszy Nowy Portal Informacyjny, część Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Wówczas zostaną udostępnione dodatkowe usługi, do których dostęp będzie możliwy za pomocą podpisu weryfikowanego profilem zaufanym, m.in. dostęp on-line do konta ubezpieczonego w ZUS.

Sprawy podatków i opłat w systemie ePUAP - o tym przeczytasz w artykule Jak załatwiać sprawy podatkowe i ubezpieczeń społecznych przez Internet - system ePUAP  w Monitorze Księgowego

Sprawy, które przedsiębiorca może załatwić przez ePUAP

W zakładce Przedsiębiorczość wyszczególniono, że w ramach profilu ePUAP przedsiębiorcy mogą załatwiać m.in. sprawy z zakresu:

• wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Przypomnijmy, że od 1 lipca 2011 r. obowiązują nowe przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nowy formularz wniosku o rejestrację działalności gospodarczej. W miejsce dotychczasowego formularza EDG-1 pragnącym rozpocząć działalność gospodarczą udostępniono wniosek CEIDG-1 (na temat CEIDG przeczytają Państwo w Mk nr 13/2011),

• działalności gospodarczej (co obejmuje sprawy z zakresu prowadzenia i zakładania działalności gospodarczej, rozwijania działalności gospodarczej i uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej),

• zezwoleń i koncesji (obecnie przez platformę ePUAP można jedynie uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu),

• przyrządów pomiarowych (ponowna legalizacja taksometru i przeprowadzenie legalizacji przyrządów pomiarowych).

Podsumowując, profil zaufany ePUAP stanowi wygodne, proste w obsłudze i bezpłatne narzędzie dla przedsiębiorców. Możliwość składania wniosków do urzędów z domu lub biura niesie ze sobą znaczącą oszczędność czasu. Dlatego w interesie przedsiębiorców jest, by mogli bez przeszkód kontaktować się za pomocą Internetu z właściwym urzędem administracji publicznej. Wiele z tych przeszkód usuwa właśnie system ePUAP.

Podstawa prawna

• ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne - Dz.U. Nr 64, poz. 565; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654

• rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej - Dz.U. Nr 93, poz. 546

• rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej - Dz.U. Nr 93, poz. 547

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

    Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

    Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

    Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

    "DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

    Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    REKLAMA

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    REKLAMA

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    REKLAMA