| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Podstawy promocji firm w Internecie

Podstawy promocji firm w Internecie

Pytanie o zasadność promocji w Internecie przestało być aktualne. Internet często okazuje się narzędziem marketingowym bardziej skutecznym niż TV i prasa. Wyraźnie wzrasta liczba firm, które postrzegają Internet jako ważny kanał komunikacji marketingowej i przeznaczają coraz większe środki na promocję internetową. Obecnie zamiast pytać, czy warto się promować w Internecie, trzeba zapytać o obszary i techniki skutecznego marketingu internetowego. Poniżej omówienie najbardziej opłacalnych miejsc promocji.

Reklama internetowa górą

Do niedawna Polacy postrzegali Internet głównie jako źródło informacji. W ostatnich latach zaczęto go doceniać także jako miejsce promocji. Najszybciej internetową świadomość uzyskały firmy z branż takich jak: finanse, media, książki, CD i DVD, telekomunikacja, motoryzacja, żywność, handel detaliczny oraz FMCG. Odzwierciedleniem tego jest wzrost środków przeznaczanych przez polskie firmy na promocję. Obecnie już 13 procent tych funduszy jest przeznaczanych na reklamę w Internecie. Według "Raportu strategicznego IAB Polska" i badań "IAB AdEx 2009" firmy PricewaterhouseCoopers z czerwca 2010 roku wartość polskiego rynku reklamy online w 2009 roku wyniosła 1,4 miliarda złotych. Z roku na rok ta kwota wzrasta. Przewiduje się, że w roku 2011 rynek reklamy w Internecie będzie się rozwijał trzykrotnie szybciej niż cały sektor reklamy. Już w tej chwili reklama online odgrywa większą rolę niż reklama radiowa czy zewnętrzna.

Czemu firmy inwestują w reklamę w Internecie?

Można wyróżnić trzy zasadnicze czynniki, które przyczyniają się do coraz częstszych inwestycji reklamowych w Internecie. Po pierwsze, reklama w sieci jest cały czas o wiele tańsza niż w TV czy prasie. Za dużo mniejsze środki można osiągnąć porównywalne cele marketingowe. Po drugie, przeciętny konsument spędza coraz więcej czasu w Internecie. Dla wielu osób Internet jest jedynym źródłem wiedzy. Przez to rzadko korzystają z innych mediów. Po trzecie, reklama prasowa i telewizyjna traci na wiarygodności. Według TNS OBOP dwie trzecie telewidzów nie zapamiętuje nawet jednego spośród siedmiu spotów emitowanych podczas bloku reklamowego. Z badań wynika, że reklam w telewizji jest za dużo i nie są dość interesujące.

Rynek e - reklamy w Polsce

Badania pokazują, że 50% środków przewidzianych na marketing internetowy przeznacza się na tradycyjną reklamę graficzną. Jednakże z roku na rok wydatki na tego typu reklamę spadają. Reklama graficzna w postaci chmurek, animacji i wszelkiego rodzaju „flaschowych buttonów” coraz bardziej irytuje i męczy internautów, a tym samym przynosi skutek odwrotny od zamierzonego. Z kolei zwykłe ogłoszenia w Internecie pochłaniają 15% wydatków firm, 6% funduszy wydaje się na e-mailing. W ostatnich latach rola direct mailingu ponownie wzrosła. Nieco zapomniany direct mail jest coraz częściej stosowany.

W ostatnich 2-3 latach firmy zaczęły przeznaczać więcej środków na marketing w wyszukiwarkach. Firmy, które opierają swe zyski na Internecie, obecnie w większości korzystają z usług firm SEO i SEM. Rosną także wydatki na reklamę efektywnościową, w przypadku której firma płaci tylko za konkretny, wcześniej ustalony cel a w zamian otrzymuje np. prowizję od sprzedanych egzemplarzy książek. Z kolei segment reklamy wideo mimo optymistycznych prognoz w ostatnim czasie nieco się zmniejszył.

Portale społecznościowe przejmują reklamodawców

Według powszechnie dostępnych danych na początku 2011 roku z portali społecznościowych korzystało już ok. 12 milionów Polaków. Łączne przychody jedenastu największych portali w Polsce za rok 2010 wynosiły około 125 mln złotych. Według prognoz sformułowanych przez eMarketera wartość reklamy w mediach społecznościowych na świecie w 2011 roku osiągnie ok. 4,3 mld USD. Przykładowo w Stanach Zjednoczonych wydatki na reklamę w mediach społecznościowych w 2010 roku stanowiły ponad 7% obrotów rynku reklamy internetowej. Eksperci spodziewają się co najmniej 20-procentowego wzrostu wydatków na reklamę w serwisach społecznościowych.


Internet obecnie daje firmom ogromne możliwości promocji. Sposoby i miejsca promocji w Internecie powinny być jednak dokładne przemyślane, jeżeli mają przynieść spodziewane efekty. Jest to konieczne szczególnie w przypadku niewielkich budżetów. Jednakże niezależnie od środków, istnieje kilka sposobów i miejsc promocji w Internecie ważnych dla każdej firmy.

Jak i gdzie się reklamować w Internecie?

Direct mailing

Podstawową formą promocji w Internecie jest direct mailing. Zdaniem specjalistów, każdej większej kampanii marketingowej powinna towarzyszyć kampania mailingowa. Obecnie obserwujemy pewien renesans tej formy promocji. Wynika to z jej istotnych zalet. Przy precyzyjnie przygotowanej bazie danych direct mailing pozwala dotrzeć z komunikatem reklamowym do odpowiedniego adresata.

Direct mailing to wysoce spersonalizowana forma promocji. Umożliwia dopasowanie grup docelowych konsumentów pod konkretną ofertę towarów i usług. Dobrze przygotowany list reklamowy ma u odbiorcy wywołać wrażenie, że jest skierowany tylko do niego. Nad tą formą promocji nadawca przekazu reklamowego ma największą kontrolę. To on decyduje o wyglądzie i długości listu, czasie wysłania i jego zawartości. Direct mailing pozwala także w sposób najbardziej wymierny zmierzyć efektywność działań promocyjnych i określić stosunek nakładów do efektów. 

reklama

Źródło:

Tense.pl

Zdjęcia


Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Transportu Samochodowego

Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »