Znajdujesz się: Moja firma » Temat Dnia » Koszty ponoszone przez pracodawcę zatrudniającego pracownika w 2010 r.

Koszty ponoszone przez pracodawcę zatrudniającego pracownika w 2010 r.

Ostatnia aktualizacja: 2011-12-05
Autor: Dorota Twardo
Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Przedsiębiorca, zatrudniając pracowników na podstawie umowy o pracę, musi sfinansować wynagrodzenie brutto zatrudnionych oraz część składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy czy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.


Koszty pracy są jednym z najważniejszych wydatków ponoszonych przez pracodawców. Wśród całkowitych wydatków, jakie ponosi pracodawca zatrudniający pracownika na podstawie umowy o pracę, jedynie około 60% stanowi wynagrodzenie netto. Pozostała część to pozapłacowe koszty pracy - czyli podatki, składki odprowadzane na ubezpieczenia społeczne i do budżetu państwa.

Wysokość kosztów zatrudnienia zależy w głównej mierze od rodzaju łączącej strony umowy. Inny będzie bowiem koszt zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę, inny przy zatrudnianiu na podstawie umowy-zlecenia czy umowy o dzieło.

I tak, w przypadku umów o pracę kosztem zatrudnienia jest zawsze suma wynagrodzenia brutto oraz część składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalna - 9,76%, rentowa - 4,5%, wypadkowa) oraz składki na Fundusz Pracy (2,45%) i składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (0,1%).

Przy umowach-zlecenia koszt zatrudnienia zleceniobiorcy zależny jest od statusu zatrudnionego (np. czy jest studentem), niekiedy zależy od jego wieku oraz od tego, czy osiąga jeszcze jakieś przychody. Student do 26. roku życia nie podlega obowiązkowi ubezpieczeń i dlatego koszt jego zatrudnienia na umowę-zlecenia ogranicza się tylko do jego wynagrodzenia brutto.

Kosztem zatrudnienia zleceniobiorcy, który osiąga również przychody w innej firmie (w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia), jest również tylko wynagrodzenie brutto. W przypadku pozostałych umów-zleceń kosztem zatrudnienia jest, tak jak w przypadku umów o pracę, suma wynagrodzenia brutto, część składek na ubezpieczenia społeczne oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Zależność wysokości kosztów zatrudnienia od rodzaju umowy zawartej między zatrudniającym a zatrudnianym ilustruje tabela 1.

Poznaj oprogramowanie Kadry i Płace Infor System - Testuj za darmo  przez 30 dni 

Tabela 1. Wysokość kosztów zatrudnienia a rodzaj umowy łączącej strony

Powyższa tabela przedstawia koszt zatrudnienia pracownika, gdy kwota brutto określona w umowie zawartej pomiędzy stronami wynosi 3000 zł. Zatrudniający w dowolny sposób może kształtować wysokość wynagrodzenia, ale tylko pod warunkiem zawarcia z zatrudnianym umowy cywilnoprawnej. W przypadku umowy o pracę została określona minimalna stawka wynagrodzenia, którą pracodawca musi wypłacić pracownikowi.

Od stycznia 2010 r. kwota minimalnego wynagrodzenia przysługująca pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy to 1317 zł, a w odniesieniu do pracowników w okresie ich pierwszego roku pracy to 1053,60 zł.



Strona 1

Najnowsze komentarze:

  • avatar koleżanka

    koleżanka2012-09-24 20:13

    Zgłoś nadużycie|Skomentuj

    Bez urazy, ale dlaczego szanowny Admin takie "starocie" tu nam poleca ? Zaraz kończy się rok 2012 a tekst dotyczy 2010 roku. Prosimy o świeże rzeczy

zamknij oknoNastępny artykuł

Korekta VAT