REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja zatrudnienia bezrobotnego - aspekty podatkowe

Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jakiej wysokości można uzyskać refundację na zatrudnienie bezrobotnego? Gdzie złożyć wniosek o refundację? Czy refundacja jest opodatkowana podatkiem dochodowym? Czy refundacja wchodzi do podstawy opodatkowania VAT?

O refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy, na którym ma być zatrudniony bezrobotny skierowany przez urząd pracy, mogą starać się przedsiębiorcy, którzy:

REKLAMA

• prowadzą działalność gospodarczą od minimum 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku i w tym czasie nie korzystali z możliwości zawieszenia działalności,

• na dzień składania wniosku nie zalegają z:

- wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom,

- opłacaniem w terminie składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- opłacaniem danin publicznych, np. podatków,

- innymi zobowiązaniami o charakterze cywilnoprawnym,

• nie byli karani za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku,

• nie znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej, w rozumieniu Komunikatu Komisji - Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.Urz. UE C 244 z 1 października 2004 r., str. 2).

Dodatkowo zainteresowany musi oświadczyć, że:

• nie rozwiązał w okresie 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku stosunku pracy z pracownikiem za wypowiedzeniem - nie ma tu znaczenia, czy wypowiedzenie jest dokonane z winy pracownika,

REKLAMA

• nie otrzymał w okresie ostatnich 3 lat pomocy publicznej (licząc razem z wnioskowanymi środkami) w wysokości, która przekracza wartość pomocy de minimis (podmiot prowadzący działalność gospodarczą poza sektorem transportowym może uzyskać taką pomoc do wysokości równowartości 200 tys. euro).

Środki są przekazywane po przedłożeniu przez przedsiębiorcę rozliczenia i udokumentowania poniesionych w okresie od dnia zawarcia umowy do dnia zatrudnienia skierowanego bezrobotnego kosztów na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy. Maksymalna wysokość dofinansowania, którą można otrzymać na jedno stanowisko pracy, nie może przekroczyć 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia (obecnie 18 488,88 zł).

Refundacja może być wydatkowana m.in. na:

• zakup środków trwałych,

• zakup maszyn i urządzeń, narzędzi, osprzętu do wyposażenia tworzonego stanowiska pracy,

• zakup środków niezbędnych do zapewnienia zgodności stanowiska pracy z przepisami bhp.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca chce zatrudnić bezrobotnego na stanowisku związanym z wprowadzaniem danych do systemu komputerowego. Może on w takiej sytuacji sfinansować np. koszt zakupu stanowiska komputerowego wraz z oprogramowaniem i meblami.

Refundacji nie podlegają wydatki na remont pomieszczenia dla tworzonego miejsca pracy oraz zakup środków transportu, nawet jeżeli będą służyły wykonywaniu pracy na danym stanowisku.

Oznacza to, że nie można sfinansować zakupu auta przy zatrudnianiu bezrobotnego na stanowisko kierowcy. Refundacji z tych środków nie podlegają wynagrodzenia i inne świadczenia dla pracownika. Wszystkie poniesione wydatki muszą być udokumentowane za pomocą rachunków, faktur lub umów cywilnoprawnych. Ich rozliczenie jest dokonywane w kwocie brutto. Wniosek jest składany do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy lub miejsce wykonywania pracy przez bezrobotnego.

Prawidłowo wypełniony wniosek, poza oświadczeniami, powinien zawierać:

• informacje na temat wnioskującego podmiotu (tj. REGON, NIP, datę rozpoczęcia działalności, oznaczenie PKD, formę prawną),

• liczbę stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych,

• kalkulację wydatków dla poszczególnych stanowisk pracy i źródła ich finansowania,

• wnioskowaną kwotę refundacji,

• szczegółową specyfikację i harmonogram wydatków dotyczących wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy, w szczególności na zakup środków trwałych, urządzeń, maszyn, w tym środków niezbędnych do zapewnienia zgodności stanowiska pracy z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii,

• rodzaj pracy, jaka będzie wykonywana przez skierowanych bezrobotnych,

• wymagane kwalifikacje i inne wymagania niezbędne do wykonywania pracy, jakie powinni spełniać skierowani bezrobotni,

• proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu refundacji.

Jeżeli chodzi o określenie formy zabezpieczenia ewentualnego zwrotu refundacji, to może je stanowić poręczenie, weksel z poręczeniem wekslowym (aval), gwarancja bankowa, zastaw na prawach lub rzeczach, blokada rachunku bankowego albo akt notarialny, w którym przedsiębiorca wyraża zgodę na poddanie się egzekucji komorniczej.

Czy warto zatrudniać bezrobotnych przy pracach interwencyjnych

Umowa o refundację powinna zawierać w szczególności zobowiązanie podmiotu do:

• zatrudnienia na wyposażonym lub doposażonym stanowisku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy skierowanego bezrobotnego przez okres 24 miesięcy,

• utrzymania przez okres 24 miesięcy stanowisk pracy utworzonych w związku z przyznaną refundacją,

• zwrotu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty, całości przyznanej refundacji wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia uzyskania środków, w przypadku:

- złożenia oświadczeń niezgodnych z prawdą,

- naruszenia innych warunków umowy,

• zwrotu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty, przyznanej refundacji w wysokości proporcjonalnej do okresu niezatrudniania na utworzonych stanowiskach pracy skierowanych bezrobotnych, wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia uzyskania środków, w przypadku likwidacji stworzonych miejsc pracy.

 

Niestety, przepisy nie ustanawiają obowiązku zawarcia umowy o refundację przez starostę w każdym przypadku, nawet jeśli wnioskujący przedsiębiorca spełnia wszystkie warunki do jej otrzymania. Starosta ma na rozpatrzenie wniosku termin 30 dni i po upływie tego czasu może wniosek uwzględnić lub nie. Jeżeli wydaje decyzję odmawiającą przyznania środków, mimo spełniania wymagań, wówczas musi taką decyzję uzasadnić. W praktyce zdarza się, że starostowie odrzucają wnioski, argumentując to aktualnym brakiem środków na ten cel. Wówczas należy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ przepisy nie zabraniają ponownego złożenia wniosku.

Wzór wniosku o udzielenie refundacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opodatkowanie podatkiem dochodowym

REKLAMA

Wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym jest ta część refundacji na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy, która jest przeznaczona na zakup lub wytworzenie środków trwałych albo zakup wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji. Refundacja przeznaczona na zakup składników podlegających amortyzacji nie jest przychodem opodatkowanym (art. 14 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.f., art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p.).

Natomiast refundacja przeznaczona na zakup składników, które nie podlegają amortyzacji, jest przychodem z działalności gospodarczej przedsiębiorcy, który taką refundację otrzymuje.

Stanowisko takie potwierdza m.in. interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 lutego 2008 r. (nr IPPB1/415-331/07-3/AJ): „Wobec tak brzmiącego przepisu należy uznać, że kwota dotacji otrzymanej przez wnioskodawcę w celu zakupu środka trwałego, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.Natomiast refundacja otrzymana jako zwrot kosztów zakupu materiałów i narzędzi (z wyjątkiem wydatków na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) w całości stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych”.

Ustawy podatkowe nie przewidują zwolnienia z podatku refundacji przeznaczonej na zakup składników niepodlegających amortyzacji. Efektem takiego rozliczenia refundacji po stronie przychodów jest to, że otrzymujący ją przedsiębiorca:

• zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup składników niepodlegających amortyzacji,

• nie zaliczy do kosztów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, która została pokryta z refundacji.

Takie stanowisko potwierdził również dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w przywoływanej interpretacji z 4 lutego 2008 r.: „Fakt otrzymania refundacji wydatków na zakup środka trwałego nie wpłynie na wielkość wartości początkowej ani na wielkość odpisów amortyzacyjnych wykazywanych w ewidencji środków trwałych. Podatnik powinien jednak wydzielić z odpisów amortyzacyjnych taką ich część, która będzie równa kwotowo otrzymanej refundacji. Ta wydzielona część odpisów nie będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. (...) Pozostała część refundacji stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, ale sfinansowane z niej wydatki mogą być kosztami uzyskania przychodów tej działalności, o ile zostaną spełnione przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

PRZYKŁAD

Piotr K. utworzył stanowisko pracy, na które otrzymał refundację z Urzędu Pracy. Kwota dofinansowania wynosiła 12 000 zł. Ze środków refundacji została pokryta część ceny, jaką Piotr K. zapłacił za obrabiarkę do metali. Wartość początkowa obrabiarki przyjęta do amortyzacji wyniosła 60 000 zł. Miesięczny odpis amortyzacyjny wynosił 700 zł (60 000 zł x 14%: 12). Do kosztów prowadzonej działalności Piotr K. może zaliczyć jedynie 560 zł. Odpis w kwocie 140 zł nie stanowi kosztu, ponieważ przypada na część wartości początkowej sfinansowanej z refundacji.

Podatnicy mogą natomiast zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odsetki, jakie mają obowiązek zapłacić w razie obowiązku zwrotu refundacji. Takie stanowisko potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 3 lutego 2009 r. (nr ITPB3/423-636/08/AM) dotyczącej następującego stanu faktycznego: „W 2007 r. spółka zawarła z urzędem pracy dwie umowy, na mocy których otrzymała dofinansowanie do zakupu maszyn. Spółka była zobowiązana do stworzenia nowych miejsc pracy. Maszyny były wykorzystywane do podjęcia nowej produkcji kartonów. Działalność ta nie przyniosła oczekiwanych dochodów i spółka zaczęła ponosić straty na uruchomionej produkcji. W celu ograniczenia strat z produkcji Wnioskodawca zlikwidował utworzone stanowiska pracy i zwrócił urzędowi pracy otrzymaną kwotę dofinansowania plus odsetki ustawowe. (...)

W przypadku zapłacenia przez spółkę odsetek istnieje związek z uzyskiwanymi przychodami. Otrzymanie dofinansowania umożliwiło zwiększenie produkcji i uzyskanie dodatkowych przychodów. Konsekwencją zawarcia umowy było zobowiązanie do poniesienia kosztu odsetek. Poniesione przez wnioskodawcę koszty nie są wymienione w zamkniętym katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodu podanym w art. 16 ust. 1 ustawy. Zapłacone przez spółkę odsetki stanowią formę odszkodowania za zerwanie umowy o dofinansowanie. Nie zawierają się jednak w wymienionych w pkt 19 i 22 ust. 1 art. 16 karach i odszkodowaniach uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodu”.

Opodatkowanie VAT

Otrzymana refundacja nie stanowi dla przedsiębiorcy, czynnego podatnika VAT, obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT. Przedsiębiorca może natomiast odliczyć VAT naliczony od wydatków sfinansowanych refundacją, jeżeli tylko służą one czynnościom opodatkowanym VAT, a przedsiębiorca posiada prawidłowo wystawioną fakturę VAT.

Podstawa prawna:

• art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.);

• art. 16 ust. 1 pkt 48, art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA