| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Zagrożenia pod lupą

Zagrożenia pod lupą

Ryzyko w przedsiębiorstwie trzeba nazwać po imieniu, ocenić je i dopiero wtedy wybrać metodę radzenia sobie z nim. Skuteczność zarządzania ryzykiem będzie zależała od profesjonalizmu na dwóch pierwszych etapach – identyfikacji i ocenie.

Aby zidentyfikować ryzyko, przedsiębiorstwo powinno:

• uwzględnić profil działalności określony przez wytwarzany produkt i/lub świadczone usługi;

• znać zagrożenia procesu biznesowego;

• brać pod uwagę, jak zachowują się ludzie w różnych okolicznościach;

• uwzględnić jakość zespołu zarządzającego;

• uwzględnić zmieniające się środowisko zewnętrzne.

Identyfikacja ryzyka jest procesem uświadamiania sobie, że zagrożenia istnieją i podejmowania prób, by określić ich rodzaje i zdefiniować ich cechy. Często zagrożenia są mierzone, zanim ktokolwiek się zorientuje, że dany czynnik niekorzystnie oddziałuje na procesy w firmie. W innych przypadkach identyfikacja ryzyka jest przemyślaną procedurą, której celem jest przegląd i przewidzenie możliwych skutków. Praktycznie nie jest możliwe, żeby firma oceniła wszystkie napotykane zagrożenia, dlatego identyfikacja zagrożeń na poziomie drobnych szczegółów nie jest konieczna, a nawet może być szkodliwa dla przemyślanej oceny ryzyka.

Aby zarządzanie ryzykiem było skuteczne, firma powinna wyznaczyć jasne, realistyczne cele, a potem określić zamierzone rezultaty. Zespół oceniający powinien wyznaczyć priorytety i skoncentrować swoje wysiłki wyłącznie na tych zagrożeniach, które są wystarczająco duże, by mieć podstawy do poddania ich ocenie ilościowej i analizie.

Kiedy firma zidentyfikuje już kluczowe dla siebie zagrożenia, musi ocenić ilościowo ich rozmiar. Ocena ilościowa pomaga jej zdecydować, czy kontrolować, zapobiegać, finansować ryzyko, czy też go unikać. Analiza ryzyka polega na ustaleniu cech zagrożeń, zwykle jeśli to tylko możliwe, w liczbach. Taki zestaw obejmuje rozmiar, skalę przestrzenną, czas trwania i natężenie niekorzystnych skutków oraz związanych z nimi konsekwencji, ale też opis związków przyczynowo-skutkowych.

W trakcie oceny ryzyka trzeba przeanalizować każdą potencjalną czynność i ustalić jej wpływ na działalność i koszty w:

• przepływie środków pieniężnych;

• zyskach i stratach;

• public relations, reputacji zewnętrznej i wizerunku;

• zaufaniu banków i udziałowców;

• zobowiązaniach.

Po identyfikacji i uszeregowaniu zagrożeń przedsiębiorstwo powinno wybrać preferowane opcje zarządzania, czyli rozważyć odpowiedni standard bezpieczeństwa, ocenę skuteczności podjętych kroków, i ewentualnie zrewidować dotychczasowe postępowanie w tej kwestii.

Nie wypracowano dotychczas jednolitego wzorca na zbudowanie najlepszej strategii zarządzania ryzykiem. Wybór zależy od istniejących czynników oraz analizy kosztów i zysków. Typowe strategie zarządzania ryzykiem to:

finansowanie, czyli wykupienie ubezpieczenia - niestety, odpowiedzialność za straty można przenieść na ubezpieczyciela jedynie za część potencjalnych zjawisk, które mogą wystąpić w firmie, np. utraty reputacji nikt nie pokryje;

przeniesienie - tam gdzie to możliwe, firma może przerzucić odpowiedzialność za ewentualne straty na swoich najmodawców, sprzedawców, podwykonawców, konkurentów, a nawet klientów;

kontrolowanie - minimalizowanie skutków zdarzeń losowych, których firma nie jest w stanie przewidzieć (np. burze, awarie sieci energetycznej, wypadki).

Ponieważ nie da się całkowicie wyeliminować ryzyka, kierownicy pionów/działów oraz zarząd powinni znać jego profil na swoim poziomie decyzyjnym, wiedzieć, jak sobie z nim radzić, a także znać cele biznesowe zgodne z akceptowalnym ryzykiem. Przyjmuje się, że poziom akceptowalności ryzyka określa gotować do zatwierdzenia go przez starszego menedżera. Kryteria ustanowienia granicy poziomu tolerancji są różne w zależności od sprawy i danego przedsiębiorstwa.

System kontroli wewnętrznej firmy odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu zagrożeniami, które są znaczące w wypełnianiu celów biznesowych. Cele organizacji, jej organizacja wewnętrzna i środowisko, w którym prowadzi działalność, stale ewoluują, a zagrożenia ciągle się zmieniają. Skuteczny system kontroli wewnętrznej zależy od dokładnego i regularnego monitorowania natury i zasięgu zagrożeń, na które firma jest narażona.

Oprac.: Jana

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Sawarska

Ekspert w zakresie prawa gospodarczego (prawa spółek, prawa bankowego, odpowiedzialności odszkodowawczej oraz handlu międzynarodowego).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »