| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Sprawdzanie kontrahenta

Sprawdzanie kontrahenta

Z nierzetelnym lub niewypłacalnym kontrahentem zetknęła się chyba każda działająca na polskim rynku firma. Brak zapłaty z tytułu sprzedaży lub wykonanej usługi może spowodować zatory płatnicze w przedsiębiorstwie i poważnie zachwiać jego płynnością finansową.

W konsekwencji może doprowadzić nawet do upadłości firmy. Bezpieczeństwo zawieranych transakcji nabiera podstawowego znaczenia, szczególnie w czasie kryzysu nieodłącznie związanego z niewypłacalnością kontrahentów.

W 2009 r. po raz pierwszy od 7 lat liczba upadłości ogłaszanych przez polskie sądy zaczęła rosnąć. Wg raportu Coface Poland w I półroczu tego roku zbankrutowało 309 firm, co oznacza 53-proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego.

Ponad 80% wszystkich transakcji handlowych B2B odbywa się w kredycie kupieckim, czyli z odroczonym terminem płatności. Rynek i konkurencja wymuszają na przedsiębiorcach oferowanie coraz korzystniejszych warunków współpracy i wydłużanie czasu zapłaty, a to pociąga za sobą wzrost ryzyka handlowego. Menedżerowie ekspansywnie działających firm stoją zawsze przed dylematem: zwiększać sprzedaż kosztem wzrostu ryzyka czy ograniczać ryzyko kosztem sprzedaży. Konieczna staje się ocena i kontrola tego ryzyka w portfelu kilkudziesięciu czy nawet kilkuset nowych i starych klientów, a następnie skuteczne odzyskiwanie zaległych należności. W obecnych warunkach, kiedy wiele przedsiębiorstw cierpi na spadek liczby zamówień, tym bardziej niezbędne jest minimalizowanie ryzyka takich transakcji, dbanie o terminowy i możliwie jak najpełniejszy spływ należności za usługi, które zostały wykonane.

Zasada, która mówi, że lepiej się zabezpieczać, niż później szukać ratunku, powinna obowiązywać wszystkie przedsiębiorstwa, ponieważ zawarcie kilku nietrafnych transakcji, a czasami nawet jednorazowy błąd w doborze kontrahenta może oznaczać kłopoty finansowe zagrażające bytowi firmy. Dlatego niezależnie od branży i wielkości firmy warto wiedzieć, z kim prowadzi się interesy. Trzeba sprawdzać wiarygodność potencjalnego partnera handlowego, badając jego sytuację prawną, wypłacalność, doświadczenia płatnicze. W szybkim pozyskiwaniu takich danych specjalizują się wywiadownie handlowe.

Wywiadownie pomagają wykryć nie tylko oszustów czy bankrutów, ale także przedsiębiorstwa z problemami finansowymi, o niejasnych powiązaniach, a także mające w zwyczaju celowe opóźnianie płatności.

Pierwsze wywiadownie powstały w XIX wieku. Obecnie firmy standardowo wykorzystują ich usługi, aby czerpać informacje o rzetelności partnerów handlowych. Teoretycznie większość danych dostarczanych przez wywiadownię można uzyskać samodzielnie, ale czas i pieniądze konieczne do ich pozyskania, a następnie opracowania, są zwykle zbyt wysokie. Wywiadownia robi to szybciej i taniej. Wykonując zlecenie sporządzenia raportu handlowego, w profesjonalny sposób zbiera legalnymi metodami dane, które nie stanowią tajemnicy handlowej i są dostępne w oficjalnych źródłach. W większości przypadków wywiadownie nie informują badanej firmy, kto się nią interesuje. Jednak część zleceniodawców nie zamierza ukrywać, że na ich potrzeby wykonywane jest podobne badanie. Przyjmują, że to normalna procedura i informują potencjalnych partnerów lub klientów, że będą poddani analizie.

Wywiadownia pozyskuje informacje o badanej firmie z dostępnych oficjalnie źródeł. Są nimi przede wszystkim rejestry, sądy, urzędy, giełdy długów, rankingi, statystyki, publikacje w mediach oraz wewnętrzne bazy danych wywiadowni, które rejestrują informacje negatywne o firmach, np. windykacje. Ważnym źródłem danych jest też sama badana firma oraz jej kontrahenci. Zebrane w ten sposób informacje są przetwarzane i analizowane przez specjalistów, którzy oceniają wiarygodność firmy, jej dyscyplinę płatniczą oraz przyznają maksymalny pułap kredytu kupieckiego. Tak przygotowany raport trafia do klienta.

Pomimo wszelkich działań profilaktycznych partner może stać się niewypłacalny lub mieć przejściowe trudności z wypełnianiem swoich zobowiązań w trakcie współpracy. Dlatego wywiadownie zalecają sprawdzanie nie tylko nowych kontrahentów, ale i okresowe badanie sytuacji stałych partnerów handlowych lub objęcie ich ciągłym monitoringiem. Dzięki usłudze monitorowania jednej firmy lub wybranego portfela kontrahentów przedsiębiorca otrzymuje dodatkowo informacje o zachodzących, istotnych, zmianach, w tym np. o pojawieniu się nowych danych finansowych lub o zdarzeniach negatywnych (takich jak wniosek o upadłość).

Weryfikacja kontrahentów i prewindykacja należności

1. Przed podjęciem współpracy z nowym kontrahentem:

• jako element wspomagający negocjacje handlowe;

• w celu rozpoznania sytuacji nowego kontrahenta (aktualna sytuacja finansowa, zwyczaje płatnicze, skala i możliwości współpracy, historia, referencje);

• w celu weryfikacji danych organizacyjno-prawnych przed podpisaniem kontraktu;

• przy podejmowaniu decyzji o przyznaniu kredytu kupieckiego.

2. W trakcie trwania współpracy:

• jako element nadzoru nad kontraktami obarczonymi dużym ryzykiem;

• przy zmianie limitu kredytowego lub warunków kontraktu;

• przy rozważaniu decyzji o zwiększeniu zakresu współpracy;

• przed podjęciem decyzji o sposobie działań windykacyjnych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Goc

Dyrektor Handlowy w firmie Janpol

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »