REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wynagrodzenie motywuje pracownika

Monika Borkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby motywowanie przez wynagrodzenie było efektywne, powinno być dostosowane indywidualnie do pracownika. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że coś konkretnie i ze stałą siłą tak samo motywuje wszystkich ludzi.

Każdy z nas jest odrębną jednostką i to, co motywuje jednego pracownika, niekoniecznie może wywoływać taki efekt u drugiego. Jednocześnie należy przy tym pamiętać, że można motywować nie tylko wysokością wynagrodzenia, ale również coraz popularniejszymi świadczeniami pozawynagrodzeniowymi.

REKLAMA

Pojęcie wynagrodzenia jest wieloznaczne - w wąskim ujęciu oznacza płacę, natomiast w szerszym - płacowe, jak i pozapłacowe korzyści uzyskiwane z tytułu świadczenia pracy. Przez pojęcie wynagrodzenia należy rozumieć ogół wydatków pieniężnych oraz świadczeń w naturze, które pracownik otrzymuje od pracodawcy z tytułu zatrudnienia.

Świadczenia pozapłacowe

Co pracodawca może zaproponować pracownikowi w ramach świadczeń pozapłacowych? Do tego rodzaju świadczeń możemy zaliczyć m.in.:

REKLAMA

1. Świadczenia zabezpieczające, które zapewniają pracownikowi ochronę w przypadku choroby, wypadku losowego itp. Zaliczamy do nich m.in. opiekę medyczną (badania okresowe, szczepienia przeciwko grypie, konsultacje u wybranych specjalistów, wizyty domowe - wielkość pakietu zależy niejednokrotnie od zajmowanego stanowiska, dodatkowe ubezpieczenia (na życie, emerytalne).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Świadczenia materialne. Są to: zwrot kosztów kształcenia (studia wyższe, podyplomowe, specjalistyczne kursy i szkolenia, studia MBA), refundacja kosztów uczestniczenia w konferencjach i szkoleniach, opłacanie kursów języków obcych, mieszkanie służbowe, służbowy samochód, parking firmowy, dofinansowanie wczasów, obozów, kolonii, możliwość kupna po atrakcyjnych cenach samochodów, mebli, komputerów, których pozbywa się firma, służbowe telefony komórkowe i laptopy, firmowe karty kredytowe, specjalny fundusz na pokrycie kosztów reprezentacyjnych, karnety wstępu na basen, siłownię, do kina, stołówka lub bufet firmowy, kupony usługowe (żywieniowe, wycieczkowe, podarunkowe), pożyczki (preferencyjnie oprocentowane kredyty), dodatkowy płatny urlop lub skrócony tydzień pracy, program „employee benefis” (pakiet usług wykupywany przez pracodawcę w wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, pracownik uzyskuje świadczenia na korzystniejszych warunkach, niż gdyby nabywał je indywidualnie, np. wyżej oprocentowany ROR, lokata bankowa, niżej oprocentowane kredyty mieszkaniowe i konsumpcyjne).

3. Świadczenia niematerialne - imprezy integracyjne, elastyczny (nienormowany) czas pracy, bezpieczeństwo w pracy.

Omówione powyżej świadczenia pozapłacowe stanowią nieliczne przykłady tego, co można ofiarować pracownikowi. Stosowanie ich wymaga przemyślanej i odpowiednio skalkulowanej polityki. Przyznawane nieprawidłowo nie stanowią bodźca motywującego do wydajniejszej pracy na rzecz firmy.

PRZYKŁAD

Pracownik w ramach wyróżnienia otrzymuje propozycję szkolenia, które ma się odbyć w najbliższy weekend. Tymczasem planuje weekend z rodziną. Poczucie docenienia i zadowolenia zostaje zdominowane przez pojawiający się niepokój i stres. Wyróżnienie nie spowoduje u niego wzrostu motywacji, a jedynie dylematy na przyszłość i unikanie podobnej sytuacji.

Formy wynagrodzeń

Skuteczne okazuje się motywowanie pracowników nie tylko przez składniki systemu wynagrodzeń, niezbędna jest również wiedza o tym, jaka forma zapłaty za wykonaną pracę w największym stopniu przyczyni się do zwiększenia motywacji pracowników.

Wyróżnia się formę: czasową, premiową, akordową, zadaniową, prowizyjną, kafeteryjną.

Do najważniejszych kryteriów doboru odpowiedniej formy wynagrodzenia do charakteru świadczonej pracy możemy zaliczyć: stopień trudności pracy na danym stanowisku, efekty pracy, kompetencje, kryteria rynkowe, potrzeby pracowników.

Płacowe formy motywowania pracowników

Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym formom wynagrodzeń:

REKLAMA

1. Forma czasowa - znajduje zastosowanie w przypadku pracy, której wyniki są trudno mierzalne (np. w administracji). Istotą tej formy jest uzależnienie wysokości płacy od czasu przepracowanego przez pracownika. Występuje ona w postaci stałej pensji i tym samym ma dla pracownika podstawowe znaczenie, gdyż zapewnia mu środki utrzymania. Musi być wypłacana stale, stąd też jej działania motywacyjne jest ograniczone. Sposobem na rozwiązanie tego problemu może być uzupełnienie formy czasowej o elementy zmienne, uzależnione od efektów pracy pracownika.

2. Forma premiowa - głównym celem stosowania premii jest wzmocnienie motywacji pracowników w kierunku pożądanym przez kierownictwo firmy. Z dobrze wykonanego zadania korzyść odnosi zarówno pracownik, który otrzymuje premię, jak i sama firma. Premia powinna być przyznawana najpóźniej w odcinkach kwartalnych, aby zachować swój motywacyjny charakter. Należy pamiętać, że premią powinno być to, co dla pracownika jest najatrakcyjniejsze, nie zawsze są to pieniądze czy inne nagrody materialne.

3. Forma akordowa - pracownik opłacany jest proporcjonalnie do ilości wykonanej pracy pod warunkiem jej właściwej jakości. Stosuje się ją tam, gdzie możliwe jest opracowanie norm pracy i obliczenie jej wyników.

4. Forma zadaniowa - wysokość wynagrodzenia uzależniona jest nie tylko od jakości wykonanego zadania, ale również od czasu na to potrzebnego. Premiuje się sprawność i szybkość pracy. Najczęściej zawiera w sobie część stałą wynagrodzenia oraz część zmienną, stanowiącą ustalony procent płacy zasadniczej wypłacanej po wykonaniu zadania w ustalonym terminie.

5. Forma prowizyjna - wynagrodzenie prowizyjne oblicza się zwykle jako procent sprzedaży bądź jako wynagrodzenie od sprzedanej sztuki wyrobu lub usługi. Forma ta gwarantuje wynagrodzenie wówczas, gdy pracownik spełni warunki uzyskania prowizji, jeśli w danym okresie pracował nieefektywnie, wynagrodzenia nie otrzymuje.

6. Forma kafeteryjna - pracownik otrzymuje pewną część wynagrodzenia w postaci różnych dóbr i usług rzeczowych lub finansowych, które sam wybiera. Prawo udziału w kafeterii jest traktowane jako nagroda za osiągnięte wyniki w pracy. W skład kafeterii między innymi wchodzą: wypłaty gotówkowe, dodatkowe ubezpieczenie, dodatkowy płatny urlop, karnety na basen, siłownię, bony, nabywanie produktów firmy po niższych cenach.

Dla firmy istotne jest, aby stworzyć efektywny system wynagrodzeń przez zapewnienie solidnej struktury systemu wynagrodzeń, różnorodności atrakcyjnych dla pracownika składników wynagrodzeń oraz rozsądnej elastyczności w ich stosowaniu. Ważne jest przy tym uwzględnienie indywidualnych potrzeb i oczekiwań pracowników.

Monika Borkowska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA