| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Jak po zmianie przepisów zatrudniać stażystów z urzędu pracy

Jak po zmianie przepisów zatrudniać stażystów z urzędu pracy

Od 17 września 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące warunków odbywania stażu przez bezrobotnych. Nowe przepisy ograniczają liczbę stażystów, których pracodawca może przyjąć na staż. Wprowadzają również regulacje w zakresie czasu pracy stażystów oraz przypadków zakończenia stażu przed ustalonym terminem.


W wyniku nowelizacji przepisów nie zmieniły się ogólne zasady organizacji stażów dla bezrobotnych, tj. pozostaje to w kompetencjach starostów. Nadal stażysta nie jest pracownikiem organizatora stażu, a organizator stażu nie wypłaca stażyście jakiegokolwiek wynagrodzenia. Stażysta jest zatrudniany przez starostę i otrzymuje stypendium, które od 1 czerwca br. wynosi 791 zł. Stypendium w takiej wysokości otrzymują stażyści, którzy rozpoczęli staż i uzyskali prawo do tego świadczenia od 1 lutego br. Stażyści, którzy rozpoczęli staż wcześniej, otrzymują stypendium w wysokości 120% zasiłku dla bezrobotnych (obecnie 690 zł).Stypendium wypłaca starosta kierujący stażystę do pracy. Pracodawca nie ponosi również kosztów składek na ubezpieczenia społeczne, które są opłacane przez starostę.

Jedna z najważniejszych zmian, wprowadzona w wyniku omawianej nowelizacji, dotyczy osób, które mogą być organizatorem stażu z urzędu pracy. Dotychczas organizatorem stażu mógł być jedynie pracodawca. Zgodnie z nowymi przepisami, organizatorem stażu może być także podmiot niebędący pracodawcą, czyli osoba niezatrudniająca pracowników.

Nowe przepisy dotyczące odbywania stażu z urzędu pracy stosuje się wyłącznie do umów o organizację stażu dla bezrobotnego zawartych od 17 września 2009 r. Umowy o organizację stażu zawarte przed tym dniem są realizowane na dotychczasowych warunkach.

W celu zminimalizowania zjawisk patologicznych, aby bezrobotni na stażu nie zastępowali w praktyce pracowników, w wyniku omawianej nowelizacji wprowadzono wiele ograniczeń dotyczących zatrudniania stażystów. Polegają one na tym, że:

• maksymalna liczba bezrobotnych stażystów, jaka może odbywać jednocześnie staż u danego organizatora stażu, nie może przekraczać liczby pracowników zatrudnionych u tego organizatora stażu w dniu składania przez niego wniosku o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy (dotyczy to tylko organizatora stażu, który jest pracodawcą),

• organizator stażu, który nie jest pracodawcą, może przyjąć na staż maksymalnie jednego stażystę,

• bezrobotny nie może ponownie odbyć stażu u tego samego organizatora na tym samym stanowisku pracy, na którym ten bezrobotny wcześniej odbywał staż lub przygotowanie zawodowe,

• wyznaczając opiekuna stażu organizator musi pamiętać, że taki opiekun może sprawować opiekę maksymalnie nad 3 bezrobotnymi stażystami.

Dotychczas nie było żadnych ustawowych regulacji dotyczących czasu pracy stażystów. Oznaczało to, że stażystów nie obowiązywały dobowe czy średniotygodniowe normy czasu pracy. Zagadnienia te mogły być ewentualnie uregulowane w umowie o organizację stażu. Sytuacja taka mogła prowadzić do nadużyć polegających na zlecaniu stażystom pracy np. wyłącznie w weekendy lub codziennie przez np. 10 godzin.

Nowe przepisy wprowadzają w tym zakresie istotne zmiany. Otóż obecnie:

• czas pracy stażysty nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo,

• czas pracy stażysty będącego osobą niepełnosprawną, zaliczoną do znacznego bądź umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo,

• nie może odbywać stażu w niedziele i święta, w porze nocnej, w systemie pracy zmianowej, chyba że starosta wyrazi zgodę na taką pracę i charakter pracy w danym zawodzie wymaga takiego rozkładu czasu pracy,

• stażysta nie może wykonywać swoich obowiązków w nadgodzinach,

• stażyście przysługuje prawo do okresów odpoczynku na zasadach przewidzianych dla pracowników.

PRZYKŁAD

Stażysta został skierowany do pracy w lakierni zakładu produkującego grzejniki. W związku z sezonowością produkcji, w październiku 2009 r. wszyscy pracownicy lakierni zostali zobowiązani do pracy w godzinach nadliczbowych. Pracodawca zobowiązał również stażystę do pracy w nadgodzinach, na co on wyraził zgodę. Postępowanie pracodawcy jest nieprawidłowe. Stażysta nie może pracować w nadgodzinach, nawet jeżeli wyraża na to zgodę. Zakaz pracy stażysty w godzinach nadliczbowych nie może zostać uchylony nawet przez zgodę starosty.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ekspert firmy Xella Polska

Eksperci Budowy SILKA YTONG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »