| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Korzyści związane z zatrudnieniem pracownika tymczasowego

Korzyści związane z zatrudnieniem pracownika tymczasowego

Agencja pracy tymczasowej może bez ograniczeń zawierać z pracownikiem tymczasowym umowy na czas określony. Wbrew pozorom nie jest to wynikiem wprowadzenia tzw. ustawy antykryzysowej, lecz wcześniejszych przepisów o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Warto pamiętać o określeniu w umowie z agencją wynagrodzenia dla agencji. Może ono być określone w następujący sposób:

• stałą kwotą, która najczęściej określana jest jako procent od kosztów zatrudnienia,

• stawką za godzinę pracy,

• część kosztów rozliczana jest za pomocą stawki godzinowej, a reszta przez zwrot kosztów powiększony o narzut.

Warto to przemyśleć, gdyż zatrudnienie własnych pracowników w godzinach nadliczbowych często bywa droższe niż skorzystanie z usług agencji pośrednictwa.

Ustawa dopuszcza zatrudnianie pracowników tymczasowych przez agencje na podstawie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy.

WAŻNE!

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 21 ustawy, agencja pracy tymczasowej może bez ograniczeń zawierać z pracownikiem tymczasowym umowy na czas określony.

Obowiązuje natomiast ograniczenie dopuszczalnego okresu wykonywania pracy na rzecz jednego pracodawcy użytkownika. Po 12 miesiącach wykonywania pracy tymczasowej na rzecz danego pracodawcy użytkownika pracownik tymczasowy może być ponownie skierowany do wykonywania pracy tymczasowej u tego pracodawcy użytkownika nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy.

Z założenia zakaz ten miał mieć charakter ochronny, jednak duża część pracowników traci pracę właśnie z powodu tego ograniczenia. W sytuacji gdy klient agencji ma zapotrzebowanie na pracowników, szuka ich zazwyczaj wśród takich, których już wcześniej miał okazję poznać. Bariera czasowa może mu to uniemożliwić.

Częste stosowanie umów, np. 5-dniowych, z pominięciem sobót i niedziel może doprowadzić do sytuacji, że pracownik w praktyce będzie pracował 15 miesięcy. Takie rozwiązanie wiąże się jednak z ogromną biurokracją. Pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy (art. 97 § 1 k.p.). Jeżeli jednak bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy o pracę dotychczasowy pracodawca nawiązuje kolejną umowę o pracę, jest on zobowiązany wydać świadectwo pracy tylko wówczas, gdy pracownik zgłosi takie żądanie. Jeżeli nawiązanie kolejnego stosunku pracy nie następuje bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy, to świadectwa pracy powinny zostać wydane.

Duże szanse na przegłosowanie ma nowelizacja ustawy o pracy tymczasowej, na podstawie której mogą zmienić się obecne przepisy tak, aby wystawiać pracownikowi tymczasowemu świadectwo pracy raz w roku, uwzględniając wszystkie okresy zatrudnienia w danym roku. Projektowane przepisy spowodują również eliminację wielokrotnego powtarzania przez pracownika tymczasowego szkoleń z zakresu bhp i wstępnych badań lekarskich, jeżeli przerwa między jednym a następnym zatrudnieniem z tą samą agencją nie będzie trwała dłużej niż 30 dni.

Choć ustawa daje możliwość zatrudniania na podstawie umów cywilnoprawnych, można je stosować w sytuacjach, w których jednoznacznie będzie wykluczone kryterium stosunku pracy (art. 22 k.p.) oraz kryteria uwzględnione w definicji pracy tymczasowej (art. 2 pkt 3 ustawy). Wykonywanie pracy na podstawie ww. umów jest więc możliwe, gdy będziemy mieć do czynienia z pracą bez bezpośredniego kierownictwa i z pracą organizowaną w sposób samodzielny.

Żaneta Markuszewska-Domańska 

Podstawa prawna:

• ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (DzU nr 166, poz. 1608 ze zm.),

• ustawa z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 ze zm.).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Cypel

absolwent pedagogiki (specjalizacja doradztwo zawodowe z coachingiem) oraz studiów podyplomowych z zarządzania personelem. Od 2011 roku aktywnie zajmuje się̨ coachingiem, który jest jego pasją. Ukończył Practitioner Coach Diploma, szkolenie certyfikowane przez Noble Manhattan Coaching, International Institute of Coaching and Mentoring oraz Institute of Leadership and Management. Dodatkowo ukończył Coaching Clinic® Licensing Program, szkolenie licencjonowane przez CoachU oraz International Coach Federation, tym samym stając się̨ licencjonowanym trenerem Coaching Clinic®, najbardziej kompleksowego na polskim rynku szkolenia rozwijającego umiejętności coachingowe menedżerów. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Coachingu i Rozwoju oraz Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej. Autor artykułów o tematyce coachingowej dla: czasopisma Personel i Zarządzanie oraz tekstów portali prnews.pl, hrnews.pl, architekcikariery.pl, a także autor komentarzy do czterech dylematów etycznych coacha w książce „Profesjonalny coaching zasady i dylematy etyczne w pracy coacha”. Jest również̇ jednym ze współautorów książki „Zastosowanie coachingu w polityce społecznej”. W 2015 r. przeprowadził pierwsze w Polsce badania naukowe nad skutecznością̨ e-coachingu w rozwoju osobistym ludzi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK