| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Monitoring i skuteczne windykowanie dłużników

Monitoring i skuteczne windykowanie dłużników

Kryzys finansowy sprzyja unikaniu płacenia faktur i innych należności. W tym czasie umiejętność odzyskiwania długów nabiera szczególnego znaczenia.


Stały i przewidywalny dopływ środków pieniężnych zapewnia firmie stabilizację w zakresie płynności, a ta w okresie, gdy pieniądz jest w cenie, może uchronić wiele przedsiębiorstw przed bankructwem. W związku z tym firmy coraz częściej koncentrują się nie tylko na sprzedaży, ale również na działaniach windykacyjnych.

Na rynku istnieje wiele firm skutecznie odzyskujących długi. Jednak jako pierwszy etap tego procesu coraz częściej przedsiębiorstwa wykorzystują własny dział windykacji. Stosowanie wewnętrznej windykacji umożliwia często odzyskanie pieniędzy bez utraty klienta i dobrych z nim relacji. Jeśli ten etap zawiedzie, trzeba przekazać sprawę firmie specjalizującej się w odzyskiwaniu długów. Jednak taka decyzja często wiąże się ze stratą kontrahenta.

Nie zawsze tak być musi. Można minimalizować negatywne zatory płatnicze poprzez wprowadzenie wewnętrznej profilaktyki windykacyjnej, jako jednego z etapów całego procesu odzyskiwania długów, obejmujących jeszcze windykację zewnętrzną i sądową. Jak to zrobić? Poniżej podstawowe zasady.

Unikaj zbędnych emocji. Skup się na tym, aby rozwiązać problem i odzyskać dług. Czasami ludzie odpowiedzialni za windykację koncentrują się na osobie, a nie na problemie. Może to wynikać choćby z relacji powstałych w przeszłości. Na przykład odbiorca będący dłużnikiem był niemiły w relacjach handlowych. Wtedy egzekucję długu traktuje bardzo personalnie. Należy pamiętać, że windykacja to nie narzędzie do karania, ale odzyskiwania należnych pieniędzy. W przeciwnym przypadku windykator zrealizuje swoje osobiste ambicje, ale zapewne nie odzyska pieniędzy dla swojej firmy.

Zawsze pokazuj, że jesteś profesjonalistą. Bądź opanowany, przygotowany, rozmawiaj zawsze z osobą, która jest upoważniona do podejmowania decyzji na temat spłaty zadłużenia.

Stosuj powszechnie znaną zasadę: „miękkie podejście do dłużnika, twarde do długu”. Okazuj dłużnikowi szacunek, jako osobie i partnerowi handlowemu, nie obrażaj go, bądź otwarty na propozycje rozwiązania problemu. Jednak pamiętaj, że takie podejście nie może sprawić, że odstąpisz od egzekucji długu.

Pokaż odbiorcy, że współpracując i dotrzymując postanowień w zakresie spłaty długu, może dużo uzyskać. Na przykład pozwól mu na dokonanie zakupów o wartości 50% dokonanej wpłaty.

Przed nawiązaniem kontaktów handlowych od każdego kupującego pozyskaj konieczne dane teleadresowe. Ułatwi to kontakt w przyszłości oraz przyśpieszy ewentualną egzekucję. Dla osoby odpowiadającej za windykację poszukiwanie danych dopiero wtedy, gdy powstanie problem, to niepotrzebna strata czasu i energii, którą trzeba skupić na faktycznym problemie.

Opracuj procedury, które będą regulowały standardy kredytowania odbiorców, sposób postępowania windykacyjnego, uprawnienia i obowiązki, wymagane minimalne zabezpieczenia długu. Starannie przygotowane procedury nadają kompetencje, ale także wyznaczają odpowiedzialność osób odpowiedzialnych za odzyskiwanie długów. Pamiętaj, że osoby takie często mogą być postrzegane przez innych pracowników jako ogniowo hamujące sprzedaż (chociaż niekoniecznie musi ona być zapłacona). Wprowadzenie procedur i zaakceptowanie ich przez zarząd ułatwi skuteczne wykonywanie przez nich obowiązków.

Windykacja długu to ostateczność

Korzystaj z zewnętrznych źródeł informacji, takich jak: KRS, księgi wieczyste, wywiadownie gospodarcze, rejestry dłużników itp. Zweryfikuj swoje informacje w kontekście informacji zawartych w tych źródłach. Nigdy nie bazuj na jednym źródle. Im więcej informacji, tym większa wiedza i powiązania, które mogą decydować o bezpieczeństwie twojej gotówki.

Nie obawiaj się przeprowadzać dokładnej oceny zdolności kredytowej. Ocena taka to nie tylko analiza sprawozdania finansowego, ale również wizyta u klienta, referencje od wybranych dostawców, wizja lokalna otoczenia, w którym działa klient. Wiele firm unika oceny zdolności kredytowej, obawiając się, że wyjdzie ona niekorzystnie i nawiązanie relacji handlowych nie będzie możliwe. Trzeba jednak pamiętać, że sprzedaż wykonana to sprzedaż zapłacona.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania

Realizuje politykę rządu w zakresie równego traktowania, w tym przeciwdziałania dyskryminacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »