REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozycjonuję się, więc jestem

Krzysztof Duliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma cię w Internecie – nie istniejesz. Twoja witryna pojawia się np. w czwartej i dalszej dziesiątce wyników wyszukiwania – niemal nie istniejesz. Dopiero obecność w pierwszej dziesiątce wpływa znacząco na odwiedzalność strony WWW i może pomóc w rozwinięciu biznesu.

Wiele firm tnie wszelkie wydatki marketingowe, zapominając o starej zasadzie: aby coś wyjąć, najpierw trzeba coś włożyć. Tymczasem Internet jest medium, w którym za zdecydowanie mniejsze pieniądze można osiągnąć dobre efekty reklamowe. Na dodatek działania w Internecie można modyfikować, dopasowywać do działań konkurencji znacznie szybciej niż gdzie indziej.

REKLAMA

Reklama w Internecie?

REKLAMA

- No to przerzućmy budżety marketingowe do Internetu, wykupmy billboardy, top layery i inne nowinki - może krzyknąć któryś z decydentów. I będzie w błędzie. Internauci mają już dość wszelkich agresywnych form reklamy utrudniających oglądanie witryn. Coraz mniej chętnie klikają w linki sponsorowane. Wiedzą, że to też forma reklamy, że ktoś chce ich skusić do obejrzenia swojej witryny, przekonać o walorach swoich wyrobów czy usług.

- Cóż więc pozostaje? - zapyta niejeden. Odpowiedź: pozycjonowanie firmowej witryny internetowej, czyli zatroszczenie się o to, aby wyszukiwarki (zwłaszcza Google, z której korzysta blisko 90% internautów) uznawały daną stronę za najlepszą, najbardziej dopasowaną pod względem treści do frazy/słowa kluczowego wpisanego przez użytkownika. Na tej usłudze zyskuje nie tylko pozycjonująca się firma, ale i potencjalny klient, który od ręki znajduje to, czego szukał.

Jak wybrać domenę i wykonać stronę www dla firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ba, ale czego on szuka? Wpisze do wyszukiwarki „krzesło” czy „krzesła”? Zapyta o „GPS” czy o „nawigację satelitarną”? Na szczęście są narzędzia pozwalające odpowiedzieć na te pytania. Dzięki nim można się dowiedzieć, ile razy dana fraza była wpisywana w określonym przedziale czasowym. Dane te są też używane przez właścicieli wyszukiwarek do „podpowiadania” ich użytkownikom określonych fraz.

Istota SEO

REKLAMA

Pozycjonowanie było dotychczas traktowane przez wiele firm po macoszemu. Zapewne dlatego, że na efekty trzeba nieco poczekać, że raz zdobytej pozycji trzeba nieustannie bronić i że... wiele z nich nie do końca rozumie działanie tej usługi, przez co nie wierzy w jej skuteczność.

Na czym zatem polega pozycjonowanie, zwane również SEO (Search Engine Optimisation)? Najprościej powiedzieć, że pozycjonowanie zaczyna się w momencie zaistnienia strony WWW (zaindeksowania jej) w najczęściej odwiedzanych wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, Onet, Wp czy Yahoo. Samo zaistnienie „internetowej wizytówki firmy” w wyszukiwarce nie jest sukcesem. Jest nim dopiero pojawienie się strony w pierwszych dwóch odsłonach, a więc na miejscach 1-20 wyników wyszukiwania. Aby to się stało, potrzebna jest systematyczna i mozolna praca pozycjonera, zgłębianie przez niego tajemnic (wytycznych pozycjonerskich i preferencji) wyszukiwarek i dopasowywanie witryn do ich oczekiwań.

Jak to działa?

Mechanizmy działania wyszukiwarek nieustannie się zmieniają i są najpilniej strzeżonymi tajemnicami ich właścicieli. Pozycjonerzy starają się je zgłębić, analizując efekty swoich posunięć, wczytując się w komunikaty przysyłane im przez właścicieli wyszukiwarek. Najogólniej można powiedzieć, że wyszukiwarka znajduje w treści strony słowa kluczowe (najlepiej, gdy pojawiają się na stronie głównej, ale muszą być użyte w kontekście, a nie po prostu wymienione), sprawdza, ile linków kontekstowych (ze słowem kluczowym) prowadzi na daną stronę (ważne, by strony „dające” linki były postawione na różnych domenach oraz serwerach o różnym IP), analizuje „wartość” owych linków (różnorodność i „wartość” stron, z których pochodzą, czy są tylko z jednego kraju itp.).

- Firmy pozycjonerskie dokładają wszelkich starań, aby strona ich klienta znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu. Wyniki badań wskazują bowiem, że - wg internautów - witryny z czołówki wyników wyszukiwania utożsamiane są z liderami w danej branży, zawartość ich serwisów uznawana jest za najlepszą pod względem merytorycznym - mówi Marzena Kułaj z krakowskiej agencji informatycznej MK Group. Można więc powiedzieć, że wysoko wypozycjonowana strona to nie tylko łatwość pozyskania klienta, ale również prestiż dla jej właściciela.

 

Oceń pozycjonera

Jak znaleźć dobrą firmę pozycjonerską, która rzetelnie wykona swoje zadanie i legalnie wywinduje stronę swego klienta na wysoką pozycję? Przede wszystkim nie można dać się skusić ofercie szybkich efektów po bardzo niskich cenach. Może to oznaczać, że pozycjoner chce pójść na skróty, osiągnąć szybko, ale na krótko, wspaniałe efekty.

Na rynku pojawiają się nieuczciwe, nastawione na szybki zysk firmy pozycjonerskie oferujące wywindowanie strony klienta na wysoką pozycję w bardzo krótkim czasie. Owszem, jest to możliwe, tyle że właściciele wyszukiwarek bronią się przed takimi manipulacjami i analizują również przyrost linków prowadzących do danej strony.

Nieraz chwilowa euforia właściciela strony, radość z obecności jego witryny w pierwszej dziesiątce przeradza się w tragedię, bo na jego stronę może być założony filtr przez wyszukiwarkę (witryna jest szczególnie wnikliwie sprawdzana, oceniana, co owocuje niższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania) lub może otrzymać „bana”, czyli być pomijana/nieindeksowana w wynikach wyszukiwania. Jakby mało było tych nieszczęść, to rzetelne, profesjonalne firmy pozycjonerskie nie chcą się podejmować pozycjonowania witryn z filtrem lub banem, nie chcą bowiem mieć nic wspólnego z nieetycznymi działaniami.

Wiedzą też, że nie bardzo jest u kogo interweniować w sprawie zdjęcia kary. Co prawda można zadeklarować zaprzestanie wszelkich niedopuszczalnych działań i prosić Google o „rozgrzeszenie” witryny, ale obserwacja „grzesznika” na ogół trwa bardzo długo i nigdy nie ma pewności co do ostatecznego werdyktu. Google zachowuje się tak nie po to, by bronić swej dominującej pozycji, ale w trosce o użytkowników wyszukiwarek, którzy chcą mieć pewność, że wyniki wyszukiwania odzwierciedlają zawartość merytoryczną witryn, a nie są efektem sprytnych sztuczek pozycjonerów.

Czas żniw

Efektów legalnego i solidnego pozycjonowania nie można oczekiwać zaraz po podjęciu decyzji o skorzystaniu z tej usługi. Proces jest długofalowy. Pierwszych efektów można się spodziewać najwcześniej po 2-4 miesiącach, a przy frazach bardzo konkurencyjnych (wiele stron chce się pozycjonować wg danego słowa kluczowego) nawet dopiero po 6 miesiącach.

Przy doborze firmy pozycjonerskiej najlepiej sugerować się jej kilkuletnim doświadczeniem, dotychczasowymi sukcesami w pozycjonowaniu i/lub referencjami otrzymanymi od klientów. Warto również zwrócić uwagę na zakres oferowanych usług. Jeżeli firma zajmuje się kompleksową obsługą (np. tworzenie strony i pozycjonowanie), możemy być pewni, że strona, którą przygotuje, będzie przyjazna pozycjonowaniu.

Dlaczego to takie ważne? Bo jak dowodzą badania, nawet ok. 90% odwiedzających strony pozycjonowane wchodzi na nie właśnie z wyszukiwarek (!). Czemu to robią? Bo pozycjonowanie nie jest reklamą nachalną. Wysokie miejsce w rankingu wyszukiwania internauci traktują jako dowód, że właściciel witryny docenia siłę Internetu, bierze pod uwagę potrzeby użytkowników i chce im ułatwić poszukiwania. Skoro tak robi, musi być liderem w swej branży - myśli internauta.

Krzysztof Duliński

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA