| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Pozycjonuję się, więc jestem

Pozycjonuję się, więc jestem

Nie ma cię w Internecie – nie istniejesz. Twoja witryna pojawia się np. w czwartej i dalszej dziesiątce wyników wyszukiwania – niemal nie istniejesz. Dopiero obecność w pierwszej dziesiątce wpływa znacząco na odwiedzalność strony WWW i może pomóc w rozwinięciu biznesu.


Wiele firm tnie wszelkie wydatki marketingowe, zapominając o starej zasadzie: aby coś wyjąć, najpierw trzeba coś włożyć. Tymczasem Internet jest medium, w którym za zdecydowanie mniejsze pieniądze można osiągnąć dobre efekty reklamowe. Na dodatek działania w Internecie można modyfikować, dopasowywać do działań konkurencji znacznie szybciej niż gdzie indziej.

- No to przerzućmy budżety marketingowe do Internetu, wykupmy billboardy, top layery i inne nowinki - może krzyknąć któryś z decydentów. I będzie w błędzie. Internauci mają już dość wszelkich agresywnych form reklamy utrudniających oglądanie witryn. Coraz mniej chętnie klikają w linki sponsorowane. Wiedzą, że to też forma reklamy, że ktoś chce ich skusić do obejrzenia swojej witryny, przekonać o walorach swoich wyrobów czy usług.

- Cóż więc pozostaje? - zapyta niejeden. Odpowiedź: pozycjonowanie firmowej witryny internetowej, czyli zatroszczenie się o to, aby wyszukiwarki (zwłaszcza Google, z której korzysta blisko 90% internautów) uznawały daną stronę za najlepszą, najbardziej dopasowaną pod względem treści do frazy/słowa kluczowego wpisanego przez użytkownika. Na tej usłudze zyskuje nie tylko pozycjonująca się firma, ale i potencjalny klient, który od ręki znajduje to, czego szukał.

Jak wybrać domenę i wykonać stronę www dla firmy

Ba, ale czego on szuka? Wpisze do wyszukiwarki „krzesło” czy „krzesła”? Zapyta o „GPS” czy o „nawigację satelitarną”? Na szczęście są narzędzia pozwalające odpowiedzieć na te pytania. Dzięki nim można się dowiedzieć, ile razy dana fraza była wpisywana w określonym przedziale czasowym. Dane te są też używane przez właścicieli wyszukiwarek do „podpowiadania” ich użytkownikom określonych fraz.

Pozycjonowanie było dotychczas traktowane przez wiele firm po macoszemu. Zapewne dlatego, że na efekty trzeba nieco poczekać, że raz zdobytej pozycji trzeba nieustannie bronić i że... wiele z nich nie do końca rozumie działanie tej usługi, przez co nie wierzy w jej skuteczność.

Na czym zatem polega pozycjonowanie, zwane również SEO (Search Engine Optimisation)? Najprościej powiedzieć, że pozycjonowanie zaczyna się w momencie zaistnienia strony WWW (zaindeksowania jej) w najczęściej odwiedzanych wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, Onet, Wp czy Yahoo. Samo zaistnienie „internetowej wizytówki firmy” w wyszukiwarce nie jest sukcesem. Jest nim dopiero pojawienie się strony w pierwszych dwóch odsłonach, a więc na miejscach 1-20 wyników wyszukiwania. Aby to się stało, potrzebna jest systematyczna i mozolna praca pozycjonera, zgłębianie przez niego tajemnic (wytycznych pozycjonerskich i preferencji) wyszukiwarek i dopasowywanie witryn do ich oczekiwań.

Mechanizmy działania wyszukiwarek nieustannie się zmieniają i są najpilniej strzeżonymi tajemnicami ich właścicieli. Pozycjonerzy starają się je zgłębić, analizując efekty swoich posunięć, wczytując się w komunikaty przysyłane im przez właścicieli wyszukiwarek. Najogólniej można powiedzieć, że wyszukiwarka znajduje w treści strony słowa kluczowe (najlepiej, gdy pojawiają się na stronie głównej, ale muszą być użyte w kontekście, a nie po prostu wymienione), sprawdza, ile linków kontekstowych (ze słowem kluczowym) prowadzi na daną stronę (ważne, by strony „dające” linki były postawione na różnych domenach oraz serwerach o różnym IP), analizuje „wartość” owych linków (różnorodność i „wartość” stron, z których pochodzą, czy są tylko z jednego kraju itp.).

- Firmy pozycjonerskie dokładają wszelkich starań, aby strona ich klienta znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu. Wyniki badań wskazują bowiem, że - wg internautów - witryny z czołówki wyników wyszukiwania utożsamiane są z liderami w danej branży, zawartość ich serwisów uznawana jest za najlepszą pod względem merytorycznym - mówi Marzena Kułaj z krakowskiej agencji informatycznej MK Group. Można więc powiedzieć, że wysoko wypozycjonowana strona to nie tylko łatwość pozyskania klienta, ale również prestiż dla jej właściciela.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

FakturaXL.pl

FakturaXL.pl jest producentem oprogramowania w zakresie fakturowania online dla firm i biur rachunkowych. Od ponad 12 lat tworzymy z pasją rozwiązania IT.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »