| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Najkorzystniejsza metoda amortyzacji samochodów

Najkorzystniejsza metoda amortyzacji samochodów

Podatkowa efektywność amortyzacji samochodu w dużej mierze zależy od doboru metody jego amortyzacji. Przepisy podatkowe dają spore pole manewru w tym zakresie. Należy jednak pamiętać, że nie każdą z metod można zastosować do amortyzacji samochodu osobowego.


Ważne jest również ograniczenie w zaliczeniu do kosztów odpisów amortyzacyjnych od samochodów osobowych. Nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacji dokonywanych od samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przekraczającej równowartość 20 000 euro. Dla celów ustalenia tej wartości należy posługiwać się kursem średnim euro Narodowego Banku Polskiego z dnia przekazania samochodu do używania.

PRZYKŁAD

Jan Nowak kupił samochód osobowy za kwotę 102 000 zł. Kurs euro z dnia oddania go do używania wynosił 4,00 (kurs przyjęty na potrzeby przykładu). Wartość samochodu w euro wynosiła więc 25 500 = (102 000/4,00). Odpis miesięczny metodą liniową wynosi 1700 zł (102 000 x 20%: 12). Do kosztów uzyskania przychodów podatnik zaliczy miesięcznie tylko kwotę 1333,31 zł = (1700 zł x 78,43%). Wynika ona z proporcji 78,43% = (20 000: 25 500). Przy pełnym zamortyzowaniu tego samochodu podatnik zaliczy do kosztów odpisy o wartości 79 998,60 zł = (102 000 zł x 78,43%).

Powyższe ograniczenie dotyczy każdej metody amortyzacji, którą stosujemy do samochodów osobowych.

Za samochód osobowy ustawy PIT i CIT przyjmują pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:

a) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanego na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,

b) pojazdu samochodowego mającego więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 proc. długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków,

c) pojazdu samochodowego, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków,

d) pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,

e) pojazdu samochodowego będącego pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług,

Zasadniczo amortyzacji dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dany składnik majątku wprowadzono do ewidencji środków trwałych. Od tej zasady bywają wyjątki, o których mowa będzie przy poszczególnych metodach amortyzacji. Amortyzacja trwa do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie wartości początkowej składnika z dokonanymi odpisami amortyzacyjnymi lub w którym postawiono taki środek trwały w stan likwidacji, stwierdzono jego niedobór bądź dokonano jego zbycia. Wybraną metodę amortyzacji stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.

Przy metodzie liniowej obowiązuje stawka amortyzacyjna z wykazu tych stawek, który jest załącznikiem odpowiednio do ustawy PIT i CIT. Dla samochodów osobowych (KŚT 741) oraz samochodów ciężarowych (KŚT 742) stawka ta wynosi 20 proc. Ale dla samochodów specjalnych (KŚT 743) oraz ciągników siodłowych (KŚT 746) stawka ta wynosi 14 proc.

PRZYKŁAD

Jan Nowak zakupił w maju 2009 r. ciągnik siodłowy o wartości początkowej 240 000 zł. Zdecydował się amortyzować go metodą liniową. Wartość odpisu miesięcznego wynosi 2800 zł = (240 000 zł x 14%: 12). Amortyzację ciągnika podatnik rozpoczyna od czerwca 2009 r. Trwa ona do lipca 2016 r. Odpis za ostatni miesiąc wyniesie 2000 zł. Przy tej metodzie pełne zamortyzowanie ciągnika zajmie 86 miesięcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

tanie-ubezpieczenie.eu

Porównywarka ubezpieczeń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »