| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Najkorzystniejsza metoda amortyzacji samochodów

Najkorzystniejsza metoda amortyzacji samochodów

Podatkowa efektywność amortyzacji samochodu w dużej mierze zależy od doboru metody jego amortyzacji. Przepisy podatkowe dają spore pole manewru w tym zakresie. Należy jednak pamiętać, że nie każdą z metod można zastosować do amortyzacji samochodu osobowego.

Ustawy PIT i CIT dopuszczają możliwość podwyższenia stawek amortyzacji liniowej przy zastosowaniu określonych współczynników. W przypadku samochodów, podatnik ma możliwość podwyższyć stosowaną stawkę liniową współczynnikiem nie wyższym niż 1,4 dla samochodów używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej. Opcja ta dotyczy zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Prawo powyższe dotyczy środków transportu używanych w pracy na trzy zmiany, mimo że w swej istocie nie działają w ruchu ciągłym, używanych w warunkach terenowych, leśnych, pod ziemią lub innych wskazujących na bardziej intensywne zużycie. Stan polskich dróg, może prowadzić do wniosku, że w Polsce każdy środek transportu używany jest w warunkach terenowych. Oczywiście fiskus nie zaakceptuje takiego stanowiska, choćby faktycznie nie odbiegało ono wiele od prawdy. Podatnik - podwyższając stawkę współczynnikiem - musi wskazać szczególne okoliczności, które uzasadniają przyjęcie podwyższonej stawki. Stawkę podwyższa się od miesiąca następującego po miesiącu zaistnienia przywołanych przesłanek. Ustanie warunków uzasadniających podwyższenie stawki prowadzi do jej obniżenia od miesiąca następującego po miesiącu ustąpienia okoliczności.

PRZYKŁAD

Jan Mroczek prowadzi szkołę nauki jazdy. Każdy z samochodów użytkowany jest przez dwóch instruktorów. Dzienny czas pracy takiego samochodu wynosi 12 godzin. Ta okoliczność oraz fakt eksploatacji samochodów przez kursantów powoduje, że samochody w tej szkole nauki jazdy są eksploatowane w warunkach wskazujących na bardziej intensywne zużycie. W lipcu 2009 r. podatnik kupił samochód osobowy o wartości początkowej 39 000 zł. Do jego amortyzacji przyjął stawkę z wykazu (20 proc.) podwyższoną współczynnikiem 1,4. Stawka amortyzacyjna tego samochodu wyniosła w efekcie 28 proc. Amortyzację rozpoczęto w sierpniu 2009 r. Miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi 910 zł = (39 000 x 28%: 12). Pełne zamortyzowanie samochodu przy tej metodzie zajmie 43 miesięcy. Amortyzacja zakończona zostanie w lutym 2013 r. Odpis za ostatni miesiąc wyniesie 780 zł.

Stawka indywidualna może być stosowana wobec środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji podatnika, które są używane lub ulepszone. Środki transportu uznaje się za używane, jeżeli podatnik udowodni, iż przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy. Z kolei, za używane przyjmuje się te środki transportu, które przed wprowadzeniem do ewidencji podatnika zostały przez niego ulepszone, a wartość nakładów na ulepszenie wynosiła co najmniej 20 proc. wartości początkowej środka. Minimalny okres amortyzacji używanych lub ulepszonych środków transportu przy zastosowaniu indywidualnej stawki amortyzacyjnej nie może być krótszy niż 30 miesięcy. W efekcie, indywidualna stawka nie może być wyższa niż 40 proc. Indywidualne stawki amortyzacyjne stosujemy również do samochodów osobowych.

PRZYKŁAD

Jan Nowak w czerwcu 2009 r. wykupił z leasingu operacyjnego samochód osobowy. Jego wartość początkowa (cena nabycia) wynosi 9600 zł. To podatnik używał samochód w ramach leasingu operacyjnego przez okres 36 miesięcy. Jednak samochód po wykupie z leasingu zostanie po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji środków trwałych tego podatnika. Samochód spełnia kryteria do uznania go za środek trwały używany. Od lipca 2009 r. Jan Nowak rozpoczął amortyzację tego samochodu za pomocą indywidualnej stawki amortyzacyjnej wynoszącej 40 proc. Miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi 320 zł. Jego amortyzacja trwać będzie 30 miesięcy i zakończy się w grudniu 2011 r.

Stawki indywidualnej nie możemy podwyższyć z uwagi na użytkowanie samochodu w warunkach wymagających wyższej sprawności technicznej lub bardziej intensywnych niż przeciętne.

Nieco bardziej skomplikowaną metodą amortyzacji jest metoda degresywna. Możemy ją stosować wobec maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji oraz do środków transportu, z wyłączeniem samochodów osobowych. Metoda degresywna sprowadza się do podwyższenia stawki amortyzacyjnej o wskazany współczynnik, nie wyższy jednak niż 2,0, a w przypadku użytkowania środka trwałego na terenie gmin wskazanych w art. 22k ust. 2 u.p.d.o.f. (w art. 16k ust 2 u.p.d.o.p.) m.in. gmin o szczególnym zagrożeniu bezrobociem strukturalnym, przy zastosowaniu współczynnika nie większego niż 3,0. W pierwszym roku amortyzacji dokonujemy od ustalonej zgodnie z przepisami wartości początkowej. Z kolei w następnych latach podatkowych amortyzacji dokonuje się od ich wartości początkowej pomniejszonej o dokonane dotychczas odpisy amortyzacyjne. Począwszy jednak od roku podatkowego, w którym ustalona wg powyższych zasad roczna kwota odpisu amortyzacyjnego miałaby być niższa od rocznej kwoty ustalonej metodą liniową, podatnicy dokonują amortyzacji przy zastosowaniu metody liniowej. Łączna suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć wartości początkowej środka trwałego.

PRZYKŁAD

Jan Nowak nabył w czerwcu 2009 r. nowy samochód ciężarowy i ustalił jego wartość początkową na kwotę 75 000 zł. Samochód ten w miesiącu nabycia został przekazany do używania i wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Podatnik postanowił amortyzować go metodą degresywną.

1. Amortyzacja w 2009 r.

- Wartość początkowa 75 000 zł

- Stawka amortyzacyjna 40 proc.

- Miesięczna kwota odpisu 2500 zł = (70 000 zł x 40%: 12)

- Amortyzacja w 2009 r. 15 000 zł = (6 x 2500 zł)

2. Amortyzacja w 2010 r.

- Wartość początkowa 60 000 zł

- Stawka amortyzacyjna 40 proc.

- Miesięczna kwota odpisu 2000 zł = (60 000 zł x 40%: 12)

- Amortyzacja w 2010 r. 24 000 zł

3. Amortyzacja w 2011 r.

Ponieważ w 2011 r., degresywny odpis amortyzacyjny wyniósłby miesięcznie 1200 zł = (75 000 zł - 15 000 zł - 24 000 zł) x 40%: 12, podatnik przechodzi na amortyzację liniową, ponieważ w niej miesięczny odpis wynosi 1250 zł = (75 000 zł x 20%: 12).

- Amortyzacja w 2011 r. 15 000 zł.

Metodę linową stosujemy aż do pełnego zamortyzowania samochodu, co nastąpi w maju 2013 r. Odpis za ostatni miesiąc amortyzacji wyniesie 1000 zł. Pełne zamortyzowanie samochodu taką metodą trwać będzie 47 miesięcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Janiak

Prawnik, ekspert w zakresie prawa cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »