| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Reklama w sieci

Reklama w sieci

Znacznie niższy koszt dotarcia do grupy docelowej niż metodami tradycyjnymi, niemal nieograniczone możliwości kreacji przekazu, globalny zasięg - to główne korzyści wynikające z reklamy w sieci.

Na samym początku należy określić przedmiot kampanii reklamowej (co chcę zareklamować), grupę celową (komu chcę to sprzedać) oraz efekt, jaki ma zostać osiągnięty. - Od tego, czy klient jest zainteresowany reakcją bezpośrednią na reklamę (BTL) czy budowaniem świadomości (ATL), zależy dobór witryn do mediaplanu, form i formatów reklamowych, metod rozliczeń oraz wskaźników efektywności, według których będziemy optymalizowali nasze działania - wyjaśnia Janiak.

Internetowa reklama przygotowywana dla stosunkowo niewielkiej firmy działającej na lokalnym rynku powinna być inna niż dla dużej międzynarodowej korporacji - nawet działającej w tej samej branży. Inaczej się promuje kaszki dla dzieci, a inaczej komputery itd.

Nie sposób podać jednego, zawsze skutecznego schematu działania. Przedsiębiorca, który rozważa promowanie się w internecie, powinien zacząć od zbadania rynku - wybrać się co najmniej do kilku firm/agencji, które oferują tego typu usługi, i zapytać, co mogą mu zaproponować. Następnie wybrać 2 - 3 najbardziej atrakcyjne oferty i negocjować.

Według danych Megapanel Gemius/PBI, najpopularniejszymi witrynami w Polsce w badanym okresie były: Google, Onet.pl, nasza-klasa.pl, Wirtualna Polska oraz Allegro.pl.

Biorąc pod uwagę liczbę odsłon w przeliczeniu na jednego użytkownika, wymienione wyżej witryny z pierwszej piątki pozostają w tym samym składzie, ale zamieniają się miejscami.

Sytuacja wygląda podobnie, gdy przyjrzeć się średniemu czasowi przebywania pod danym adresem www jednego użytkownika.

Badania brytyjskie pokazują, że swoisty prime time dla internautów zaczyna się od godziny osiemnastej. Niezależnie od wieku, internauci deklarowali, że właśnie wtedy najchętniej zwracają uwagę na reklamy online. Nawet jeśli przeglądają oferty w internecie w przerwach od pracy, konkretnych zamówień dokonują już ze swojego komputera w domu. Ta reguła jest prawdziwa w przypadku prywatnych zamówień.

Natomiast jeśli chodzi o produkty i usługi kupowane na potrzeby firmy, najlepszym czasem reklamowym są godziny od 10.00 do 17.00 - czyli typowy czas pracy biur.

Formy reklamy internetowej

artykuł sponsorowany - forma reklamowa znana z prasy; w internecie działa tak: na stronie głównej pojawia się zajawka (informacja + element graficzny) z linkiem do głównego artykułu, sam artykuł ma określoną liczbę znaków i dodatkowo jest opatrzony np. dwiema grafikami; sprzedawany na czas;

bahama - reklama w urządzeniach PDA (palmtopy), ładowana w momencie podłączania urządzenia do internetu; bardzo prestiżowa forma - starannie wyselekcjonowana grupa odbiorców 'z wyższej półki';

banner - najpopularniejsza forma reklamy internetowej (poniżej w czerwonym kółku); to graficzny element reklamowy (statyczny lub animowany) umieszczany centralnie w górnej części strony WWW serwisu; kliknięcie w banner powoduje przeniesienie internauty do serwisu reklamodawcy; może przybierać formę rozwijaną (expand) lub ruchomą (scroll) - przesuwać się wraz z przewijaniem w górę i w dół oglądanej strony (jeśli umiejscowiony jest u dołu strony i przesuwa podczas przewijania strony, nazywany jest scrollfooter);

billbord - większa wersja bannera - np. 750x100 pikseli lub 750x200 pikseli (double billboard); umieszczany zazwyczaj w górze strony (poniżej w czerwonym kółku); używany m.in. do oferowania innych form reklamy, np. otwieranych w osobnych oknach lub wyświetlanych na warstwie; billboardy, tak jak i bannery, mogą być rozwijane do większych rozmiarów (expand) lub ruchome (scroll);

brandmark - osobne okno otwierające się nad aktywnym oknem przeglądarki www, ale zdefiniowane na przezroczystej warstwie; może przybierać dowolne kształty, przez co jest atrakcyjne wizualnie dla internautów; najczęściej jest w kształcie reklamowanego produktu, umieszczany pośrodku strony; typowy rozmiar: 300x300 lub 336x280 pikseli;

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Milena Wilczak

Właścicielka biura rachunkowego Account Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »