| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Szczególne przypadki korekt

Szczególne przypadki korekt

Korekty są konieczne nie tylko w przypadku sprzedaży dokumentowanej zwykłymi fakturami. Korekty te sprawiają wiele problemów, gdyż nie ma przepisów, które wprost regulowałyby zasady ich wystawiania.

problem

W jaki sposób należy skorygować paragon wystawiony z błędną stawką podatku (zamiast stawki 22% zastosowano stawkę 7%)? Jak i kiedy należy rozliczyć taki błąd w deklaracji VAT?

rada

Trzeba dokonać korekty deklaracji, w której została ujęta sprzedaż udokumentowana błędnym paragonem, oraz zapisów w zeszycie korekt. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Bywa, że podatnicy popełnią błąd przy ewidencjonowaniu sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Przepisy nie regulują sposobu postępowania w takim przypadku. W praktyce przyjęło się prowadzenie tzw. zeszytu (ewidencji) korekt. Podatnicy odnotowują w nim wszelkie przypadki wystawienia błędnego paragonu (np. wystawienia paragonu z zastosowaniem niewłaściwej stawki podatku). Wchodzą przy tym w grę dwa scenariusze.

Pierwszy z nich ma zastosowanie, gdy nie jest możliwe odzyskanie błędnego paragonu. Taka sytuacja ma miejsce, gdy błędny paragon został wydany klientowi, z którym kontakt został utracony. W takim przypadku korygowanie błędnego paragonu jest dokonywane bez wystawiania drugiego (prawidłowego). W zeszycie (ewidencji) korekt należy wpisać np., że w dniu X wystawiono błędny paragon za towar/usługę Y, oraz wskazać przyczynę błędu (w omawianej sytuacji - zastosowanie niewłaściwej stawki podatku), kwoty błędnie wykazane na paragonie, kwoty w prawidłowej wysokości oraz różnicę między tymi kwotami.

Drugi ze scenariuszy wystąpi wtedy, gdy jest możliwe odzyskanie błędnego paragonu, np. paragon został zwrócony przez klienta lub istnieje możliwość skontaktowania się z klientem i odzyskania błędnego paragonu. W takim przypadku właściwe jest wystawienie nowego (prawidłowego) paragonu. W zeszycie (ewidencji) korekt należy umieścić zapis, np. że paragon wystawiony w dniu X za towar/usługę Y został ze względu na błąd wystawiony jeszcze raz. W takiej sytuacji do zeszytu (ewidencji) korekt należy załączyć błędny paragon oraz wskazać przyczynę błędu (w omawianym przypadku - zastosowanie niewłaściwej stawki podatku), kwoty błędnie wykazane na pierwszym paragonie, kwoty w prawidłowej wysokości wskazane na drugim paragonie oraz różnicę między tymi kwotami.

Podatnik, który zastosował błędną stawkę, ewidencjonując obrót na kasie rejestrującej, dokonuje korekty:

1) na bieżąco, tj. w deklaracji VAT-7/VAT- -7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy, w którym skorygowany został błąd - jeśli popełniony został błąd na niekorzyść podatnika (a więc na korzyść fiskusa),

2) w drodze korekty deklaracji VAT-7/VAT- -7K/VAT-7D, w której została ujęta sprzedaż udokumentowana błędnym paragonem - jeśli popełniony został błąd na korzyść podatnika (a więc na niekorzyść fiskusa); w takim przypadku konieczne jest również uiszczenie odsetek za zwłokę, jeśli skutkiem popełnienia błędu było powstanie zaległości podatkowej.

W omawianej sytuacji ma miejsce drugi przypadek, tj. został popełniony błąd na korzyść podatnika (zaniżona stawka VAT). W konsekwencji korektę dokonaną według wskazanych zasad należy rozliczyć w drodze korekty deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, w której ujęta została sprzedaż udokumentowana błędnym paragonem.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Biuletyn VAT

Zdjęcia


Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Owczarek

ekspert w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »