| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Ubezpieczenie kredytu kupieckiego

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego

Firmy sprzedające towary lub usługi coraz częściej zmuszone są do odraczania terminów płatności, czyli udzielania tzw. kredytu kupieckiego. Wiąże się z nim jednak spore ryzyko, bo nierzadko zdarza się, że odbiorcy nie płacą nawet po upływie tak odroczonego terminu. By ryzyko to zminimalizować, można skorzystać z polisy, tzw. ubezpieczenia ryzyka kredytu kupieckiego.

W przypadku mniejszych firm oferta jest bardziej wystandaryzowana, tak aby przedsiębiorca jeszcze przed złożeniem wniosku otrzymał jasne informacje o wysokości koniecznych opłat związanych z ubezpieczeniem. Tabele opłat ustalane są w oparciu o obroty firmy lub wysokość limitów kredytowych udzielanych odbiorcom. Na przykład dla EUROPOLISY oferowanej przez KUKE S.A. koszt takiej opłaty w stosunku do możliwości wykorzystania limitu kredytowego przez 12 miesięcy trwania ubezpieczenia wynosi ok. 0,25%.

Warto dodać, że zawarcie umowy ubezpieczenia ryzyka kredytu kupieckiego i ponoszenie w związku z tym określonych kosztów (składki) służy zabezpieczeniu źródła przychodów przedsiębiorcy. Tym samym składka ubezpieczeniowa płacona ubezpieczycielowi w związku z ubezpieczeniem kredytu kupieckiego stanowi koszt uzyskania przychodów (przychodu) w podatkach dochodowych.

Niestety, małe przedsiębiorstwa to grupa wciąż najmniej chętnie zabezpieczająca swoje należności. Wynika to zapewne nie tylko z małej wiedzy o istnieniu tego typu ubezpieczeń, ale i niechęci do ponoszenia dodatkowych opłat wpływających na ostateczny wynik finansowy z realizowanej sprzedaży. Czas kryzysu gospodarczego uświadamia jednak przewagę bezpieczeństwa transakcji nad nieograniczonym, acz niepewnym zyskiem, odwracając powoli tę tendencję i zmuszając firmy do poszukiwania rozwiązań umożliwiających uzyskanie środków za wysłany towar, nawet w sytuacji braku płatności ze strony kontrahenta.

Na przykład dla jednego z produktów KUKE S.A. dla najmniejszych przedsiębiorstw, porównując analogiczne okresy pierwszych miesięcy dwóch ostatnich lat, zanotowano 26% wzrost zainteresowania ubezpieczeniem. Natomiast analizując liczbę złożonych wniosków o ubezpieczenie w tej grupie przedsiębiorstw w lutym 2009 r., w porównaniu z grudniem poprzedniego roku, to notowany jest wzrost ponad 62%. Pozostaje nadzieja, że trend ten okaże się stały.

Agnieszka Żółtowska

główny specjalista w Biurze Marketingu i Rozwoju Produktów KUKE S.A.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Urawski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »