| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Weryfikacja kontrahentów i prewindykacja należności

Weryfikacja kontrahentów i prewindykacja należności

Każdemu przedsiębiorcy zależy na nawiązywaniu kontaktów handlowych. Każdy nowy klient zainteresowany naszymi towarami lub usługą to szansa na rozwój dla firmy i możliwość umacniania jej pozycji na rynku. W obecnej sytuacji na rynku trzeba szczególnie zwracać uwagę na to, z kim zawieramy kontrakt.

Prewindykacja należności

„Miękka windykacja”, zwana też prewindykacją, to łagodny sposób na odzyskiwanie długów i mobilizowanie płatników do regularnego i terminowego wywiązywania się z zobowiązań. Metoda ta sprawdza się w różnych sytuacjach, szczególnie gdy przyczyną powstania zaległości są: brak dyscypliny płatniczej, brak efektywnych metod egzekwowania zadłużenia oraz poczucie bezkarności konsumentów i przedsiębiorców. Ze względu na to, że BIG-i gromadzą informacje gospodarcze, każdy przedsiębiorca ma możliwość przekazania danych (informacji negatywnych) na temat swojego dłużnika - innego przedsiębiorcy do Centralnej Ewidencji Dłużników.

Sytuacja wygląda inaczej w przypadku konsumentów, gdyż ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczej szczegółowo określa podmioty, które mogą przekazywać informacje gospodarcze na ich temat. Prawo przekazywania informacji o zadłużeniu konsumentów mają: banki, zakłady ubezpieczeń, SKOK-i, firmy leasingowe i faktoringowe, operatorzy telekomunikacyjni, dostawcy mediów, a także firmy pożyczkowe, wydawcy kart płatniczych, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, firmy świadczące usługi przewozu w komunikacji publicznej oraz operatorzy telewizji satelitarnej i kablowej.

Zatory płatnicze tworzą się praktycznie w każdej działalności, w której sposób rozliczania należności odbywa się na podstawie kredytu kupieckiego z odroczonym terminem płatności. Powstają one zarówno wśród konsumentów, którzy zakupują towary i usługi, jak i pomiędzy przedsiębiorcami. Uświadomienie dłużnikowi, że nieuregulowanie płatności może przysporzyć mu problemów, uniemożliwić transakcje z innymi kontrahentami lub utrudnić negocjowanie kredytu w banku, jest dobrą metodą na zmobilizowanie go do spłaty zadłużenia. „Miękka windykacja” pozwala uprościć procedury odzyskiwania należności i uniknąć drogi sądowej. Wpływa na poprawę sytuacji finansowej firmy oraz zwiększa jej płynność finansową.

Biura Informacji Gospodarczej współpracują z bankami, instytucjami finansowymi, funduszami pożyczkowymi i poręczeniowymi, firmami leasingowymi i pożyczkowymi oraz z operatorami telefonii komórkowej i stacjonarnej. Podmioty te sprawdzają w biurach rzetelność płatniczą i terminowość w wywiązywaniu się z zobowiązań swoich potencjalnych klientów. Z tego powodu znalezienie się na liście dłużników może utrudnić lub uniemożliwić uzyskanie kredytu w banku lub pożyczki, zakup telefonu, pralki lub telewizora na raty. Fakt ten może również skutkować odmówieniem sprzedaży innych towarów lub usług albo otrzymaniem ich na mniej korzystnych warunkach.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

FC NIKMARK

Agencja Marketingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »