| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Tworzymy portal internetowy

Tworzymy portal internetowy

Portal jest złożonym bytem internetowym, zdecydowanie bardziej rozbudowanym w porównaniu ze swoimi mniejszymi kolegami, nastawionym na dobrze pojętą interaktywność oraz dostępność dla maksymalnie szerokiej grupy odbiorców (w ramach swojego targetu).

IV etap

Samo wyprodukowanie portalu to dopiero połowa sukcesu. Witryna nieodwiedzana nie zarabia. Jeśli nie stworzyliśmy portalu dla bardzo specjalistycznego grona odbiorców (np. 100 w danym kraju), którzy zapłacą bardzo dużo za dostęp, musimy zaprojektować i przeprowadzić kampanię reklamową (żeby pozyskać masę krytyczną użytkowników).

Tak jak w przypadku tworzenia samego portalu budżet na kampanię trzeba mieć zapewniony jeszcze przed startem prac, a prace koncepcyjne i egzekucyjne zlecić firmie, która się na tym zna. Tylko w takiej sytuacji mamy pewność, że pieniądze zostaną zainwestowane prawidłowo, a kampania ma szanse powodzenia.

Profesjonalna agencja reklamowa oszacuje koszt przyciągnięcia jednego klienta (jednostkowy koszt pozyskania) i określi/uzasadni wszystkie ceny.

W bilansie przedsięwzięcia należy koniecznie przewidzieć pozycję kosztową dotyczącą zatrudnienia zespołu osób prowadzących portal. Witryna internetowa tylko wygląda na samoobsługową - w większości przypadków użytkownicy będą zadawać pytania (przynajmniej na początku swojej przygody z portalem) i dobrze się dzieje, jeśli doczekają się odpowiedzi (nie zawsze wystarczą FAQi, manuale, regulaminy i zrzuty ekranu).

Portal musi żyć i się rozwijać. Użytkownicy lubią, gdy na ich ulubionych witrynach pojawiają się nowe opcje. Częstotliwość ich wdrażania powinna zależeć od wyczucia osób prowadzących portal, badań i statystyk portalu (jeśli od jakiegoś czasu odwiedzalność równomiernie spada, być może trzeba uruchomić nową funkcjonalność + mailing przypominający do użytkowników nieaktywnych).

Nowe funkcjonalności powinny być spójne z ofertą podstawową witryny i oferować użytkownikom rzeczywiste korzyści. Jeśli skończyły się nam pomysły, warto porozmawiać z agencją reklamową, która prowadzi(ła) kampanię portalu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Portale na miarę

Aby stworzyć portal na konkretne zamówienie, należałoby przeprowadzić analizę firmy i jej potrzeb, określić, jakie usługi/produkty/wiedza będą oferowane przez Internet, na ile portal ma wspierać działalność firmy i czy ma pełnić np. funkcje systemu zarządzania (backend).

Następnie należałoby opracować specyfikację funkcjonalną, która wyniknie z powyższych analiz i na bazie której można oszacować czasochłonność stworzenia portalu oraz koszt całej operacji.

Możliwe są wszystkie funkcjonalności, jakie sobie firma zamarzy i jakie mają sens w tego typu działalności.

W przypadku portalu na bieżąco uaktualnianego lub posiadającego sporo elementów społecznościowych (moderowanych) firma musi zatrudnić pracowników do prowadzenia witryny. Innego rodzaju zasoby, które się na pewno przydadzą, to garść wiedzy ubrana w formę artykułów, porad, zwięzłych informacji i innych tego typu wpisów internetowych, które będą pomocne użytkownikom i zachęcą ich do korzystania/odwiedzania portalu. Prace nad tego typu projektem mogą trwać od dwóch do pięciu miesięcy.

Piotr Sikorski

Managing Director

Anna Boczar

Executive Director, www.mellerist.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Ciołko

Ekspert Prawny Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »