| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Tworzymy portal internetowy

Tworzymy portal internetowy

Portal jest złożonym bytem internetowym, zdecydowanie bardziej rozbudowanym w porównaniu ze swoimi mniejszymi kolegami, nastawionym na dobrze pojętą interaktywność oraz dostępność dla maksymalnie szerokiej grupy odbiorców (w ramach swojego targetu).

III etap

Analizy i badania wykonane, pomysł ciekawy i sensowny ekonomicznie, budżet projektu zapewniony, specyfikacja opracowana, makiety rozplanowane, umowa podpisana - więc zaczynamy prace.

Na tym etapie doprecyzowują się metody kontaktu (elektroniczny, telefoniczny, konferencyjny, osobisty) i przyjmowany jest pasujący obu stronom harmonogram raportowania postępów prac.

Pierwsze efekty prac graficznych i programistycznych nie są widoczne po kilku dniach. Ten okres poświęca się na dogrywanie ogólnych zasad komunikacji.

Może, acz nie musi stanowić załącznika do umowy. Będzie w przypadku projektów standardowych, po raz kolejny wykonywanych w większości z elementów składowych, gdzie można bardzo dokładnie oszacować termin realizacji poszczególnych części projektu.

W przypadku projektów nowatorskich, wykorzystujących innowacyjne technologie, określa się jedynie ogólne ramy czasowe, przyjmując sztywne terminy realizacji milestone'ów (kamieni milowych projektu), ale nie wchodząc w szczegóły (czyli nie precyzując terminów realizacji podmodułów). Ma to duże znaczenie dla komfortu pracy firmy producenckiej, ale nie wpływa negatywnie na założenia biznesowe pomysłodawcy (termin realizacji jest znany i sztywny, natomiast podterminy kształtowane są w zależności od sytuacji na froncie programistycznym).

Dla potrzeb raportowania postępów prac i żeby zapewnić pełną przejrzystość i jawność procesu produkcyjnego tworzy się (widoczną dla zamawiającego) tzw. wersję prezentacyjną. Może ona (aczkolwiek nie musi) być tożsama z wersją deweloperską (czyli tą wersją projektu, na której realnie pracują zespoły: programistyczny, webmasterski, graficzny, animacyjny oraz copywriterzy).

Wersja prezentacyjna projektu jest szczególnie przydatna, jeśli portal tworzony jest z myślą o szybkiej sprzedaży lub będzie od razu wchodził w skład większej grupy (internetowej/medialnej), czyli musi być na każdym etapie powstawania dostępny on-line (jest oglądany i komentowany na spotkaniach biznesowych pomysłodawców).

Proces projektowania, oceny i modyfikacje zaprojektowanych layoutów są z reguły szczegółowo opisane w umowie. Jeśli nie, umowa zawiera zawsze zapis uzależniający termin oddania portalu od dnia pełnego zaakceptowania wszystkich projektów graficznych (ze względów bezpieczeństwa).

Doświadczenie uczy, że im więcej osób wypowiada się na temat layoutów i je ocenia, tym dłużej trwa proces ich akceptacji. W skrajnym przypadku prace mogą być wstrzymane do czasu wypracowania wersji kompromisowej po stronie pomysłodawców. Projekty graficzne powstają na bazie makiet i powinny być ich kolorowymi, graficznymi wersjami.

Dobrze zaprojektowana komunikacja pomaga i usprawnia proces twórczy. Częstotliwość kontaktu stron powinna mieć uzasadnienie w liczbie i rodzaju spraw, jakie trzeba omówić, i nie powinna przekraczać niezbędnej intensywności. Poświęcanie czasu na zbyt częste raportowanie opóźnia realizację projektu, ale z drugiej strony brak kontaktu z pomysłodawcami może skutkować niedopowiedzeniami i koniecznością weryfikacji podjętych wcześniej decyzji (z powodu braku informacji mogą być one nie do końca odpowiednie).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy

Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »