| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Tworzymy portal internetowy

Tworzymy portal internetowy

Portal jest złożonym bytem internetowym, zdecydowanie bardziej rozbudowanym w porównaniu ze swoimi mniejszymi kolegami, nastawionym na dobrze pojętą interaktywność oraz dostępność dla maksymalnie szerokiej grupy odbiorców (w ramach swojego targetu).

Na koszt profesjonalnie stworzonego portalu składa się wiele elementów, począwszy od etapu analitycznego (analiza potrzeb, opracowanie strategii portalu i pełnej listy jego funkcjonalności, jaka będzie oferowana użytkownikom, przygotowanie szczegółowej specyfikacji), poprzez zaprojektowanie usability (użyteczności, sposobu nawigacji) i layoutu portalu oraz skonstruowanie go (programistyczne), skończywszy na zapewnieniu projektowi odpowiedniego hostingu (pasującego do prognozowanej odwiedzalności witryny i jej charakteru) i egzekucji kampanii reklamowej.

Nie należy zapominać o stałym rozwoju portalu po oddaniu go użytkownikom (koszt obsługi powdrożeniowej). Internauci lubią projekty rozwijające się, które regularnie oferują im nowe funkcjonalności. Tego typu działania przyciągają do witryny nowych użytkowników, ale także podtrzymują zaangażowanie tych, którzy już z niej korzystają.

Koszt samego wykonania portalu (prace graficzne i programistyczne) zależy od:

• ilości i rodzaju (skomplikowania) funkcjonalności, w jakie zostanie wyposażony,

• technologii, w jakiej zostanie stworzony sam portal lub jego wybrane elementy (konieczność skorzystania z płatnych technologii obcych podnosi koszt),

• skomplikowania i atrakcyjności szaty graficznej oraz liczby i złożoności elementów animowanych/interaktywnych/multimedialnych.

Dobra umowa poprawia jakość współpracy, zapewniając jej ramy i precyzując prawa i obowiązki stron. Nie musi mieć 100 stron, ale dwóch także nie powinna.

Podpisując umowę, należy zwracać uwagę na następujące sprawy:

• równomierność rozkładu praw, obowiązków i kar między stronami - umowa niekorzystna dla firmy tworzącej świadczy o jej słabości i braku profesjonalizmu, z kolei przegięcie w drugą stronę może świadczyć o nieuczciwości i próbie naciągnięcia zamawiającego;

• estetyka umowy - świadczy o stosunku firmy do tego, co robi;

• załączniki do umowy (szczegółowa i precyzyjna specyfikacja, dopracowane makiety);

• klarowne sformułowania i naturalna wielkość czcionki - umowa powinna być napisana językiem prawniczym, ale zrozumiałym;

• szczegółowe opisanie wszystkich etapów współpracy - umowa powinna precyzować, kto za co i w jakim zakresie odpowiada na każdym z etapów prac;

• dookreślenie kwestii gwarancyjnych i wdrożeniowych - umowa powinna zawierać zapisy definiujące zakres odpowiedzialności twórców i długość okresu gwarancji oraz precyzować formę i termin instalacji gotowego rozwiązania w miejscu wskazanym przez zamawiającego;

• prawa autorskie majątkowe i uprawnienia licencyjne - umowa wraz z załącznikami powinna bardzo dokładnie określać, które elementy projektu przechodzą na zamawiającego na prawach autorskich majątkowych (i w jakim zakresie), a które na zasadzie licencji (jakiej i w jakim zakresie);

• zapisy ogólne oparte na kodeksie cywilnym - wszystkie sprawy organizacyjne powinny być jasno sprecyzowane (adresy korespondencyjne, adresy e-mailowe, telefony kontaktowe, dni robocze, sposoby zażegnywania sporów, częstotliwość i sposoby raportowania postępów prac, inne).

Umowa powinna też mieć załącznik w postaci dobrze opracowanej specyfikacji, ze szczegółowym opisem funkcjonalności frontendu (części portalu widocznej dla użytkowników) i backendu (panelu zarządzania) witryny. Specyfikacja to dokument często wielostronicowy, traktujący bardzo precyzyjnie o każdym module i elemencie każdego modułu. Dobrze opracowana i uzgodniona między stronami specyfikacja to połowa sukcesu projektu (oszczędność czasu i nerwów) i nieoceniona pomoc dla firmy produkującej projekt. Proces przygotowywania specyfikacji pozwala także na ostateczną weryfikację założeń (potwierdzenie/odrzucenie) funkcjonalnych, umożliwia również wszystkim angażowanym osobom zrozumienie projektu, „zobaczenie” go w całości.

Drugim załącznikiem do umowy są makiety. Rozumiemy przez nie szkice i schematy wszystkich elementów layoutu portalu (strona główna i komplet ważnych, różniących się od siebie podstron).

Może się wydawać, że ten etap prac związany jest nieodłącznie z pracami grafika, projektującego layout i może być robiony później. Nic bardziej mylnego. Schematy podstron są związane z pomysłem i charakterem portalu, rodzajem grupy docelowej i zaprojektowanym pod nią usability (sposobem nawigacji), zatem muszą powstać, zanim rozpoczną się prace kreatywne.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marek Pasiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »