| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Tworzymy portal internetowy

Tworzymy portal internetowy

Portal jest złożonym bytem internetowym, zdecydowanie bardziej rozbudowanym w porównaniu ze swoimi mniejszymi kolegami, nastawionym na dobrze pojętą interaktywność oraz dostępność dla maksymalnie szerokiej grupy odbiorców (w ramach swojego targetu).

To kluczowy, aczkolwiek bardzo zaniedbywany etap realizacji projektu. Każda inicjatywa biznesowa (a stworzenie komercyjnego portalu niczym de facto nie różni się od założenia firmy) powinna być poprzedzona profesjonalną analizą założeń biznesowych projektu, potwierdzoną badaniami rynku (potencjalnych odbiorców), zarówno ilościowymi, jak i jakościowymi. Sugerowane jest tutaj zlecenie całej pracy firmie specjalizującej się w badaniach. Wykonanie analizy we własnym zakresie może być obarczone błędem ze względu na brak obiektywizmu w ocenie własnego pomysłu i nieznajomość odpowiednich metodologii (wyniki mogą być zatem nieprawdziwe).

Z ekonomicznego punktu widzenia koszt portalu powinien zwrócić się w sensownym czasie (w stosunku do innych sposobów zainwestowania kapitału) oraz po osiągnięciu masy krytycznej użytkowników (trzeba wyznaczyć termin) przynosić regularne zyski jego twórcom. Podchodząc poważnie do projektu, należy realnie ocenić (na podstawie badań rynkowych i zapytań ofertowych), jakie wygeneruje rzeczywiste koszty i przychody (zawsze w wariancie pesymistycznym). Brak analizy ekonomicznej może się skończyć stratą zainwestowanego kapitału.

Przed rozpoczęciem realizacji projektu trzeba zmierzyć się z własnymi możliwościami finansowymi. Jeżeli nie mamy odpowiednich rezerw finansowych, nie chcemy inwestować zbyt wiele lub nie godzimy się na ryzyko zewnętrznego finansowania inwestycji (kredyty), być może nie jest to ścieżka dla nas. Dobrze zaprojektowany i wykonany portal (oferujący sensowną i potrzebną użytkownikom sieci usługę/produkt/wiedzę), który w profesjonalny i skuteczny sposób zostanie wypromowany, przyniesie swoim twórcom zwrot z inwestycji i godziwy zysk, ale cały proces jest kosztowny i trzeba się liczyć z dużymi wydatkami.

Portal typu nasza-klasa.pl zdarza się raz na milion i nie można zakładać, że nam też się tak uda.

Autorzy pomysłu muszą być zaangażowani w proces twórczy, uczestniczyć w analizach, działaniach kreatywnych oraz wspierać firmę informatyczną/agencję reklamową w procesie kształtowania wizerunku witryny. Projekt powstaje dla użytkowników i autorów pomysłu, firma producencka oferuje jedynie swoje narzędzia i profesjonalną pomoc na etapie projektowania, wykonania i promocji.

Portal nie jest biznesowym perpetuum mobile - trzeba przy nim pracować.

II etap

Niektóre z projektów upadają już na tym etapie realizacji. Z reguły wiąże się to z nieodpowiednim podejściem do opisanych wyżej zagadnień (niewykonanie badań, brak określenia budżetu, brak analiz cash flow, niechęć do angażowania się).

Jeżeli chcemy, aby nasz projekt odniósł sukces, powinniśmy zlecić wykonanie fachowcom.

• Profesjonalizm w całym tego słowa znaczeniu (w tym również estetyka korespondencji czy ofert - świadczy o ogólnym podejściu firmy do pracy).

• Uczciwość w podejściu do współpracy (szczerość, jawność, jasna i klarowna umowa).

• Dobry, merytoryczny i sprawny kontakt.

• Wielkość firmy (czynnik wpływający na termin realizacji i bezpieczeństwo projektu).

• Doświadczenie (ilość realizacji).

• Termin wykonania (im szybciej, tym lepiej, ale w granicach rozsądku).

• Kompleksowość usług i rozwinięta sieć partnerów (hosting, pozycjonowanie i reklama internetowa, kampania marketingowa, wsparcie finansowe, dotacje unijne).

• Gwarancja i obsługa powdrożeniowa (czynnik decydujący o satysfakcji posprzedażowej).

• Cena.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin M. Wyrzykowski

Główny Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »