| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej a obowiązki podatkowe

Zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej a obowiązki podatkowe

Likwidacja działalności gospodarczej wiąże się z określonymi obowiązkami - w tym ze sporządzeniem spisu z natury, jego rozliczeniem, a następnie zgłoszeniem naczelnikowi urzędu skarbowego faktu zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych w celu wykreślenia z rejestru podatników VAT.


Obowiązek sporządzenia spisu z natury na potrzeby rozliczenia podatku VAT dotyczy:

• osób fizycznych, które zaprzestały wykonywania czynności opodatkowanych,

• spółek cywilnych - w przypadku ich rozwiązania,

• spółek handlowych niemających osobowości prawnej - w przypadku ich rozwiązania.

Zasady opodatkowania towarów objętych spisem z natury w związku z likwidacją działalności gospodarczej określa art. 14 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w spisie z natury należy uwzględnić towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podstawą opodatkowania towarów objętych spisem z natury jest ich wartość ustalona na podstawie ceny nabycia (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - kosztu wytworzenia, określonych w momencie dostawy tych towarów. Oznacza to, że towary ujęte w spisie z natury sporządzonym na potrzeby rozliczenia podatku VAT wycenia się według ich wartości rynkowej ustalonej na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych.

Do 30 listopada 2008 r. w przypadku likwidacji działalności gospodarczej obowiązek podatkowy powstawał w dniu, w którym podatnik powinien sporządzić spis z natury, ale nie później niż 14. dnia od rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli zatem podatnik zlikwidował działalność gospodarczą (np. ostatniego dnia grudnia), to spis z natury mógł sporządzić w ciągu 14 dni od zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Oznaczało to, że podatnik mógł przesunąć o 1 miesiąc obowiązek rozliczenia podatku VAT, który wynikał ze spisu z natury. Od 1 grudnia 2008 r. obowiązek podatkowy przy likwidacji działalności gospodarczej powstaje na określony dzień, tj. w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych, co wynika z art. 14 ust. 6 ustawy.

Od 1 grudnia 2008 r. podatnik, który likwiduje działalność gospodarczą, nie musi odrębnie zawiadamiać naczelnika urzędu skarbowego o sporządzonym spisie. Do 30 listopada 2008 r. podatnik musiał tego dokonać w terminie 7 dni, licząc od dnia zakończenia tego spisu. Po zmianie przepisów wykonanie tej dodatkowej czynności nie jest już konieczne. Wystarczy, że w deklaracji VAT składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych podatnik rozliczy podatek należny od remanentu likwidacyjnego (w części C pod pozycją 40 deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-7D) oraz załączy do niej dodatkową informację o dokonanym spisie z natury, a także ustalonej na jego podstawie wartości i kwocie podatku należnego.

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

Biblioteka księgowego

Zdjęcia


CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Jeleń

Radca prawny LL.M.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK