| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Maksymalizacja wydajności zamiast redukcji zatrudnienia

Maksymalizacja wydajności zamiast redukcji zatrudnienia

W obliczu kryzysu coraz więcej firm szuka rozwiązań, które pozwolą im przetrwać czas niepewności i gorszej koniunktury. Walka o przetrwanie wymaga przeformułowania celów strategicznych i szybkiego reagowania na zmieniającą się rzeczywistość. Paradoksalnie to właśnie teraz jest najlepszy czas na inwestowanie w pracowników. Kto nie wykorzysta tej możliwości, straci szansę na długofalowy rozwój.

Doświadczenie pokazuje, że sukces firmy nie zależy od tego, jak dobrzy i skuteczni są pojedynczy pracownicy, ale jak skutecznie, dobrze i szybko działają zespoły. Jednorodne grupy rozwojowe nie stwarzają wystarczających możliwości rozwoju dla pracowników. W budowaniu kompetencji zbiorowej wykorzystuje się różnorodne doświadczenia poszczególnych pracowników i łączy się je z wypracowaniem skutecznych metod współpracy (zobacz przykład 1). Rozwój pracowników realizowany poprzez budowanie kompetencji zbiorowej zapewnia sukces całego zespołu, a nie każdego pracownika z osobna. Daje korzyści zarówno pracownikom (szansa pokazania się na tle zespołu, budowanie relacji z innymi pracownikami w organizacji, planowanie kariery, kompleksowy i praktyczny rozwój kompetencji), jak i firmie (zwiększenie motywacji i lojalności pracowników, utrzymanie wiedzy i doświadczenia wewnątrz firmy, ciągłość działań i organiczny rozwój firmy).

Budowanie kompetencji zbiorowych może stanowić alternatywę dla wojny o talenty.

Polega na wykorzystaniu doświadczonych pracowników jako mentorów dla młodszych pracowników, którzy w przyszłości zostaną ich sukcesorami lub zaangażowaniu wybranych ekspertów we wdrażanie nowych pracowników. Pozwala to zatrzymać wiedzę wewnątrz firmy, a tym samym utrzymać ciągłość działań w przypadku odejścia eksperta na emeryturę (zobacz przykład 2). Przewidywany w związku z kryzysem spadek zainteresowania szkoleniami zewnętrznymi ułatwi sięgnięcie po rozwiązanie bardziej skuteczne i jednocześnie tańsze: skorzystanie z ekspertów wewnętrznych. Zalety mądrego mentoringu połączonego z elementami zarządzania wiedzą w organizacji, w którym bardziej doświadczony pracownik, pod warunkiem rozwoju kompetencji zarządczych i psychospołecznych, dzieli się swoim doświadczeniem z młodszymi, są coraz bardziej oczywiste. To rozwiązanie korzystne dla ciągłości firmy (zatrzymanie wiedzy w firmie), a jednocześnie najlepsza oferta dla pracowników 50+.

W ramach długofalowego planowania kompetencji i budowania planów sukcesji, wewnętrzni eksperci są istotnym ogniwem w procesie wdrażania nowych pracowników oraz rozwoju kompetencji. Wdrożenie i przeszkolenie nowych pracowników jest nie lada wyzwaniem - zwłaszcza w branżach przemysłowych, gdzie przygotowanie pracownika do objęcia samodzielnego stanowiska trwa od kilku miesięcy do kilku lat. Zaangażowanie pracowników w uczenie innych ustępuje często miejsca działaniom szkoleniowym, niejednokrotnie jednorazowym, prowadzonym przez zewnętrzne firmy niemające zbyt dużej wiedzy o tym, na czym polega praca danej osoby. Tymczasem pracownicy z długoletnim stażem lepiej rozumieją wyzwania i trudności związane ze stanowiskiem pracy, wiedzą, gdzie kryją się tajemnice zawodu i tajemnice zakładu, są przez to bardziej wiarygodni. Jeśli są do tego przygotowani i odpowiednio zmotywowani, skutecznie przekażą swoją wiedzę innym. Programy wspierają konkurencyjność przedsiębiorstwa poprzez wykorzystanie synergii współpracy i wymiany doświadczeń. Ma to szczególne znaczenie w czasach kryzysu, gdy zazwyczaj w pierwszej kolejności redukuje się budżety szkoleniowe.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Grzelak

Solicitor

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »