| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Firmy bez strategii na kryzys

Firmy bez strategii na kryzys

Gospodarka już odczuwa skutki kryzysu finansowego i przygotowuje się na trudne czasy. Firmy spodziewają się mniejszego popytu na usługi i towary. Płace nie będą już rosły i zapowiadane są zwolnienia - wynika z ankiety GP wśród spółek.

Transportowcy już mówią o kryzysie.

- Spada produkcja, topnieje eksport, więc firmy transportowe zwalniają pracowników i gdzie mogą tną koszty - mówi Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Wiele osób straci pracę w najbliższych miesiącach. Największe firmy przez jakiś czas mogą wozić towary poniżej kosztów. Niektóre szukają pracy za pośrednictwem europejskich giełd, ale i tam podaż ładunków spadła o 40 proc. Po 2009 roku na rynku zostaną największe i najsilniejsze firmy.

To najbardziej odporny sektor na zjawiska kryzysowe, popyt nie spadnie. Sieci spożywcze nie planują ograniczać rozwoju.

- Obserwujemy zmiany na rynku, ale nie musimy ograniczać planów ekspansji. Zauważamy natomiast trudniejszy dostęp do kapitału - zauważa Paweł Tymiński z sieci Biedronka.

Jego firma planuje w 2009 rok uruchomić 100-130 nowych sklepów. Jak szacują analitycy PMR, w 2011 roku wartość spożywczego handlu detalicznego przekroczy 257 mld zł. W 2008 roku wyniesie 217,4 mld zł.

Nieoficjalnie największe firmy paliwowe nie wykluczają redukcji etatów, jednak otwarcie nikt tego nie potwierdza. Lotos na bieżąco monitoruje i analizuje zachodzące zmiany. Orlen ogranicza planowane wydatki na inwestycje. Strategia koncernu na lata 2009-2013 przewiduje, że nakłady wyniosą 12,6 mld zł (wobec ponad 21 mld zł zakładanych pierwotnie). Według Jacka Krawca, prezesa Orlenu, wzrost wartości firmy będzie realizowany m.in. dzięki działalności podstawowej.

Branża nie zamierza zwalniać pracowników, bo popyt na energię elektryczną nie powinien spaść - dynamika wzrostu zużycia wyniesie około 1 proc.

- Sektor wymaga gigantycznych inwestycji, które wielokrotnie przekraczają zgromadzoną gotówkę - mówi członek zarządu firmy energetycznej.

Energetycy nie zamierzają ograniczać inwestycji. Problemy mogą się pojawić w związku z dostępem do źródeł finansowania i ewentualnymi zatorami płatniczymi.

Cięcia kosztów, zwolnienia, łączenie redakcji, ograniczenia nakładów, dodatków, inwestycji, bardziej agresywna walka o reklamy za pomocą wyższych rabatów - takich sposobów na przetrwanie w czasach spowolnienia na rynku chwytać się będą spółki medialne. Rynek reklamy odnotuje wzrost, jednak w prasie już pojawiły się zwolnienia. Podobnych ruchów należy się spodziewać po nadawcach radiowych, TV i w spółkach internetowych.

- Prawdopodobne są ograniczenia kosztów produkcji kontentu. Przewiduję, że kryzys nie ograniczy się do roku 2009 - mówi Rafał Oracz z CR Media Consulting.

Ankieta GP - plany firm na kryzysowy 2009 rok

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Roman Grzyb

roman.grzyb@infor.pl

Współpraca:

PO, MD, t.św., MF, MASZ, isk, ICH, MAJ

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Tarsa

Specjalizuje się w tematyce finansowej i rachunkowej. Doktorantka na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »