| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Jak rozliczyć wydatki na wigilię w firmie

Jak rozliczyć wydatki na wigilię w firmie

Organizowanie wigilii to w wielu firmach tradycja. Takie spotkania integrują pracowników, co następnie przekłada się na efekty przedsiębiorstwa. Oto kilka rad, jak wydatki na firmową wigilię uwzględnić w kosztach podatkowych. 


Pracodawca, który zorganizuje wigilię tylko dla swoich pracowników, wydatki na ten cel będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Inaczej sytuacja będzie wyglądać, gdy na wigilię firmową zostaną zaproszone rodziny pracowników.

Aby dany wydatek, również związany z organizacją imprezy wigilijnej, mógł być uwzględniony w kosztach uzyskania przychodów firmy, musi istnieć związek między poniesionym wydatkiem a przychodem. Zgodnie z przepisami ustaw podatkowych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT (analogicznie z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ustawy o CIT).

Zatem ustawodawca nie podaje enumeratywnie, jakie konkretne wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wskazuje jedynie, że aby określony koszt mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu:

• musi pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;

• nie może być wymieniony w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów;

• musi być udokumentowany prawidłowo oraz w sposób niebudzący wątpliwości.

W przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej można przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodu, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Ale tu uwaga. O tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje przedsiębiorca, a nie organ podatkowy. To na podatniku spoczywa obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Kosztami uzyskania przychodu są także tzw. koszty pracownicze. Należą do nich m.in. wydatki związane z organizowaniem spotkań integracyjnych dla pracowników, które wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy i jako pozostające w pośrednim związku z uzyskanymi przychodami, mogą zostać uznane za koszty podatkowe. Tym bardziej że nie zostały wymienione w ustawie o PIT i w ustawie o CIT, jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Jednak do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wyłącznie te wydatki związane z organizacją spotkań integracyjnych, w tym wigilijnych, których rzeczywistym celem jest integracja pracowników. Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć tylko wydatki na organizację spotkań, których uczestnikami są jedynie pracownicy firmy, a osoby trzecie nie biorą w niej udziału.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Meritoros

Biura rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »