| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Jak płacić zaliczki z działalności w 2009 roku

Jak płacić zaliczki z działalności w 2009 roku

Przedsiębiorcy muszą dokonywać bieżących rozliczeń podatku dochodowego poprzez comiesięczną zapłatę zaliczek. Mogą jednak korzystać z uproszczonej formy rozliczeń, a nowe firmy oraz mali podatnicy mają prawo wyboru rozliczeń kwartalnych.

Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do 20 grudnia roku podatkowego. Zaliczka za ostatni kwartał jest uiszczana w wysokości zaliczki za kwartał poprzedni, w terminie do 20 grudnia. Konieczność zapłaty zaliczki w podwójnej wysokości w ostatnim miesiącu (kwartale roku podatkowego) jest jednym z najbardziej uciążliwych obowiązków dla podatników. Likwidację podwójnej zaliczki przewiduje nowelizacja ustawy o PIT uchwalona 23 października. Zmiana ta wejdzie jednak w życie dopiero 1 stycznia 2010 r. i będzie miała zastosowanie do dochodów uzyskanych od tego dnia.

PRZYKŁAD: OBLICZENIE ZALICZKI

W przypadku przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach ogólnych miesięczna zaliczka obliczana jest według skali. Podatek oblicza się od sumy dochodów osiągniętych od początku roku do końca miesiąca, za który naliczana jest zaliczka. Od obliczonego w ten sposób podatku odejmuje się sumę zapłaconych od początku roku zaliczek, a dodatnią różnicę wpłaca na konto urzędu skarbowego (zaliczka). Przy odliczeniach można uwzględniać dopuszczalne odliczenia od dochodu (składki ZUS, wydatki rehabilitacyjne) i podatku (składka zdrowotna). Podatnicy opodatkowani liniowo wpłacają zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, a sumą należnych zaliczek za poprzednie miesiące. Nie mogą oni pomniejszać dochodu o żadne odliczenia z wyjątkiem składek ZUS oraz straty z lat poprzednich. Zaliczki na podatek pomniejszane są o składki zdrowotne.

Podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności, którzy spełniają ustawowe warunki określone w art. 44 ust. 7c ustawy o PIT, mogą otrzymać tzw. kredyt podatkowy. Jest to zwolnienie w pierwszym albo drugim roku podatkowym po rozpoczęciu działalności gospodarczej z obowiązku opłacania zaliczek na podatek. Podatek należny fiskusowi od dochodu osiągniętego w roku korzystania z kredytu podatkowego przedsiębiorca spłaca przez pięć kolejnych lat kalendarzowych.

PRZYKŁAD: KREDYT PODATKOWY

Podatnik rozpoczął prowadzenie działalności w lutym 2008 r. Jeżeli do końca stycznia 2009 r. złoży w urzędzie skarbowym oświadczenie o korzystaniu z kredytu podatkowego w 2009 roku nie będzie musiał opłacać zaliczek na podatek. W zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym skorzystał ze zwolnienia, wykaże osiągnięty dochód (poniesioną stratę) z działalności. Dochodu tego nie łączy się z dochodami z innych źródeł. Dochód osiągnięty w roku korzystania z kredytu podatkowego łączy się z dochodem (stratą) z tego źródła, wykazanym w zeznaniach składanych za pięć kolejnych lat następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik korzystał ze zwolnienia, w wysokości 20 proc. tego dochodu w każdym z tych lat. Załóżmy, że za 2009 rok podatnik osiągnie dochód w wysokości 50 tys. zł. Wykaże go w zeznaniu podatkowym za 2009 rok. Dochód ten podlega doliczeniu do odchodów osiąganych w kolejnych pięciu latach w wysokości 10 tys. zł w każdym z tych lat.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

opti.pl

Księgowość online

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »