| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Wnioski o wpis w rejestrze REGON można składać przez internet

Wnioski o wpis w rejestrze REGON można składać przez internet

Od czerwca udostępniony w internecie system eREGON umożliwia składanie elektronicznych wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. Do tej pory z systemu skorzystało ponad 250 osób.


• Kto musi się ubiegać o nadanie numeru REGON?

- Złożenie wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jest obowiązkiem osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jak również osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz jednostek lokalnych ww. podmiotów.

• Jakie są najczęstsze błędy we wnioskach o wpis w rejestrze REGON?

- Najczęściej dotyczą one nadmiarowego lub niepełnego wypełnienia informacji występujących we wniosku. Występują w przypadku, gdy osoba wypełniająca formularz nie zwróci uwagi na objaśnienia występujące w formularzu.

• Jakie są konsekwencje tych błędów?

- Nieprecyzyjne lub niepełne informacje powodują mitręgę już przy samym nadawaniu numeru. W przypadku błędnie wypełnionego formularza pracownik urzędu statystycznego zwraca się do osoby zgłaszającej wniosek z prośbą o dokonanie odpowiednich korekt. Opóźni się więc przydzielenie numeru. Konsekwencje są takie, że wszystko to, co się w wyniku wpisu do rejestru REGON uzyskuje, będzie później, na przykład firmowe konto w banku.

Niedokładne rozróżnienie informacji, które składający wniosek chce, a które musi podać, może również powodować problemy. Część tych informacji jest publicznie dostępna.

Co więcej, osoby składające wniosek podają często informacje błędne czy nieprawdziwe. Konsekwencją może być pociągnięcie do odpowiedzialności. Jeżeli zdarzy się jakakolwiek kontrola finansowa, powstaje ryzyko, że klasyfikacja firmy zostanie zakwestionowana. GUS nie ma uprawnień do kontroli i weryfikacji informacji podanych przez osobę rejestrującą. My tylko nadajemy numer. Takie kompetencje mają natomiast organy fiskalne wymiaru sprawiedliwości i organy kontroli gospodarczej.

• Jakie zmiany należy zgłaszać do GUS-u? Ile mamy na to czasu?

- Obowiązek zmian klasyfikacji mamy wszyscy. Przepisy ustawy o statystyce publicznej nakładają ponadto na podmioty rejestru REGON obowiązek zgłaszania zmian w ciągu 14 dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających zmianę. Musimy zgłaszać zmiany dotyczące nazwy i adresu siedziby podmiotu, a w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą dodatkowo nazwiska i imienia oraz miejsca zamieszkania i numeru PESEL. Konieczne jest również powiadomienie o przekształceniu w inną formę prawną i zmianie formy własności. Należy również zgłaszać modyfikacje wykonywanej działalności, w tym rodzaju przeważającej działalności. Powiadamiamy także o zawieszeniu i zakończeniu działalności.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek sp. z o.o.

Skrivanek sp. z o.o. jest jedną z największych firm tłumaczeniowych i szkół językowych w Europie Środkowej i Wschodniej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »