| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Nieopodatkowane bony znów będą atrakcyjne dla firm

Nieopodatkowane bony znów będą atrakcyjne dla firm

Rynek emitentów bonów towarowych zmonopolizowała jedna firma. Ograniczyła przedsiębiorcom możliwość zakupu bonów po niższych cenach. Nowelizacja ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji otworzy rynek małym emitentom.

- Aby dopuścić do rynku małych przedsiębiorców, wystarczy usunąć z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji art. 15 ust. 4 - twierdzą posłowie z Komisji Przyjazne Państwo.

W tym tygodniu odbędzie się w Sejmie pierwsze czytanie przygotowanego przez nich projektu nowelizacji ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w którym zaproponowali usunięcie tego przepisu. Dzisiejszy przepis wyłącza cenę dostawy z kryteriów wyboru dostawcy i przez to ogranicza zasadę swobody działalności gospodarczej.

Pracodawcy oraz firmy handlowe, które chcą kupić bony towarowe dla pracowników w okresie przedświątecznym albo dla konsumentów w ramach promocji i reklamy, muszą, przy wyborze przedsiębiorcy, który je sprzeda, uwzględniać procedury przewidziane w ustawie o zamówieniach publicznych (na przykład dotyczące przetargu nieograniczonego). Dziś zamawiający jako jedynego kryterium oceny ofert nie może przyjmować ceny bonów towarowych - jest ona we wszystkich przypadkach taka sama, ponieważ odpowiada wartości nominalnej nabywanego za bony towaru. Oprócz ceny musi więc brać pod uwagę termin ważności bonów oraz przede wszystkim liczbę placówek realizujących je na terenie gminy, powiatu i miasta.

- O wyborze oferty teraz decydują kryteria, które w świetle ustawy o zamówieniach publicznych powinny być dodatkowe - np. liczba punktów akceptujących bony konkretnego emitenta (najczęściej są to hipermarkety). Dlatego nadal głównym beneficjentem zakupionych bonów są sieci wielkopowierzchniowe, a zmniejsza się udział w realizacji ich małych sklepów - tłumaczy radca prawny Piotr Olczyk z Kancelarii Olczyk & Kubicki.

Jego zdaniem usunięcie art. 15 ust. 4 i ponowne przywrócenie możliwości emitowania oraz realizacji bonów towarowych po cenie niższej lub wyższej od wartości nominalnej ułatwi swobodny wybór oferty i emitenta bonów firmom zobowiązanym do wyłonienia dostawcy w przetargu.

Ustawa o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ma wejść w życie 1 stycznia 2009 r.

Nowelizowana teraz ustawa wyszczególnia przypadki polegające na utrudnianiu innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, które uważane są za czyny nieuczciwej konkurencji. Zalicza do nich na przykład sprzedaż towarów i usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu wyeliminowania innych przedsiębiorców. Taki czyn może polegać też na nakłanianiu osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo nakłanianiu do nie robienia u nich zakupów. Nieuczciwą konkurencją jest pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru, nieuzasadnione różnicowanie klientów oraz wymuszanie na nich wyboru określonego przedsiębiorcy jako kontrahenta oraz ograniczanie możliwości dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy. Dostęp do rynku polega też na sprzedaży towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni powyżej 400 mkw. po cenie nieuwzględniającej marży handlowej. Nie chodzi tu jednak o wyprzedaże posezonowe, dokonywane w przypadku likwidacji obiektu albo upływu terminu przydatności do spożycia.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Eksperci BUDTRADE.pl

Ekipa BUDTRADE.pl to fachowcy w dziedzinie materiałów budowlanych oraz ich efektywnego wykorzystania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »