| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Jak i gdzie kupić podpis elektroniczny

Jak i gdzie kupić podpis elektroniczny

Jak i gdzie zakupić oraz jak dokonać aktywacji podpisu elektronicznego? Jakie są koszty zestawów do podpisu elektronicznego i związanego z nim kwalifikowanego znacznika czasu? Jakie są minimalne wymagania techniczne, aby się nim posługiwać? Jaki jest zakres zastosowania i jakie są zalety podpisu elektronicznego?

- dane, jakie zawarte zostają w certyfikacie: dane użytkownika certyfikatu oraz dane reprezentowanego przez niego podmiotu,

- dane podmiotu, który dokonuje zapłaty za zestaw - mogą to być dane podmiotu, dla którego użytkownik certyfikatu będzie działał lub dane użytkownika certyfikatu,

- dokumenty - w przypadku firm będą to: odpis z KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) nie starszy niż 6 miesięcy od daty jego wydania lub w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą odpis z EDG (Ewidencja Działalności Gospodarczej); potwierdzenie nadania numeru NIP; zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, pełnomocnictwo (tylko w sytuacji gdy osoba występująca o wydanie certyfikatu nie jest organem danego podmiotu - tzn. nie jest osobą upoważnioną do samodzielnego reprezentowania danej instytucji),

- dokumenty - w przypadku instytucji publicznych będą to: dokument potwierdzający pełnienie funkcji upoważnionej do reprezentowania danego podmiotu (akt powołania/mianowania/wyboru), który dostarcza osoba podpisująca w imieniu danej instytucji pełnomocnictwo dla danego subskrybenta; potwierdzenie nadania numeru NIP; zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, pełnomocnictwo (analogicznie jak powyżej - tylko w sytuacji, gdy osoba występująca o wydanie certyfikatu nie jest organem danego podmiotu - tzn. nie jest osobą upoważnioną do samodzielnego reprezentowania danej instytucji).

Wymieniane powyżej dokumenty powinny być oryginałami lub kopiami poświadczonymi za zgodność z oryginałem przez notariusza, radcę prawnego lub osobę w danym podmiocie upoważnioną do tego typu czynności (zgodnie z dokumentami określającymi zasady reprezentacji).

Tak jak było to już wspomniane na wstępie, zakupu certyfikatu kwalifikowanego można dokonać w jednej z trzech firm: Krajowa Izba Rozliczeniowa Spółka Akcyjna (KIR S.A.); Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych Spółka Akcyjna oraz Unizeto Technologies Spółka Akcyjna. Wszystkie trzy firmy oferują swoim klientom zestawy do podpisu elektronicznego - w tabelach opatrzonych nazwami tych trzech firm znajdują się ceny takich zestawów wraz z opisem ich zawartości oraz terminem ważności certyfikatu. Dodatkowo prócz cen samych zestawów podpisu elektronicznego w zestawieniach ujęte są informacje o kosztach znakowania czasem podpisywanych wiadomości. Usługa takiego typu umożliwia na oznaczenie elektronicznego dokumentu wiarygodnym czasem, który według ustawy o podpisie elektronicznym stanowi „datę pewną” w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Jak dobrze wiadomo, w przypadku tradycyjnych dokumentów czas złożenia podpisu ma duże znaczenie, szczególnie w większości umów cywilnoprawnych, przy dokumentach rozliczeniowych czy zawieranych transakcjach. W takich sytuacjach analogiczną rolę odgrywa również znacznik czasu, przy założeniu, że mamy do czynienia z elektronicznym obiegiem dokumentów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Ratajczak Adwokaci

Kancelaria Adwokacka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »