| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Zmiany w zasadach działania rad pracowników w firmie

Zmiany w zasadach działania rad pracowników w firmie

Resort pracy musi zmienić przepisy regulujące działanie rad, zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny. Rząd chce nakazać członkom rad pracowników przekazywanie informacji o firmie wszystkim zatrudnionym. Pracownicy będą wybierać przedstawicieli do rady, nawet jeśli w firmie działa związek zawodowy.

- Związkowcy mają do dyspozycji ekspertów, których ekspertyzy sami finansują. Są też organem niezależnym od pracodawcy i nie muszą obawiać się konsekwencji, jeśli zgłoszą sprzeciw wobec jego planów - tłumaczy Marcin Zieleniecki.

Andrzej Radzikowski, wiceprzewodniczący OPZZ, wskazuje też, że sugestie pracodawców z KPP dotyczące konieczności wprowadzenia zmian po wyroku TK nie tylko do ustawy o radach, ale także do innych ustaw mają przyczynić się do podwyższenia zysków firm kosztem pracowników. Eksperci KPP uważają, że należy wprowadzić zmiany w ustawie o europejskich radach zakładowych, a także w ustawie o uczestnictwie pracowników w spółce powstałej w wyniku transgranicznego połączenia spółek, bo ich regulacje przewidują podobny mechanizm powoływania rad, jak zakwestionowany przez TK.

- We wszystkich tych aktach jest rozwiązanie, które Trybunał uznał za niezgodne z konstytucją - mówi Henryk Michałowicz z KPP.

- Jedną z wad ustawy o radach pracowników jest brak regulacji zobowiązującej członków rady do przekazywania informacji od pracodawcy reszcie załogi - wskazuje dr Krzysztof Walczak z Uniwersytetu Warszawskiego.

Radosław Mleczko, wiceminister pracy i polityki społecznej, zapewnia, że w resorcie trwają już prace nad projektem ustawy, które nie tylko wyeliminują wątpliwości interpretacyjne obowiązujących przepisów, ale także dostosują przepisy do wyroku TK.

Jak ustaliliśmy, resort opowiada się m.in. za zmianą definicji pracodawcy, do którego skierowane są ustawowe regulacje. Obecnie rady mają powstawać u tego pracodawcy, który wykonuje działalność gospodarczą i zatrudnia co najmniej 50 pracowników. Ustawa, w opinii resortu, nie definiuje jednak, co należy rozumieć przez pojęcie działalność gospodarcza. Nie zawiera też odesłania do definicji, np. w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Tymczasem z treści unijnej dyrektywy, implementowanej do polskiej ustawy o radach wynika, że odnosi się ona do przedsiębiorstw (pracodawców) publicznych lub prywatnych, prowadzących działalność. Nie ma przy tym znaczenia, czy ich celem jest osiąganie zysku czy nie. Polska ustawa nie wprowadza takiego uszczegółowienia. Nie wiadomo więc, czy np. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (SP ZOZ) mają tworzyć rady.

- Nie stworzyliśmy rady, bo uznaliśmy, że nie prowadzimy działalności gospodarczej, a w związku z tym nie jesteśmy pracodawcą w rozumieniu tej ustawy - twierdzi Mirosław Bakulec z Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie.

Resort pracy chce rozwiać te wątpliwości. Przepisy mają odnosić się nie tylko do podmiotów zatrudniających pracowników i przynoszących z działalności gospodarczej zyski, ale także do tych, które tych zysków nie osiągają. Rady będą więc mogły powstawać nie tylko w OPS czy SP ZOZ, ale także w teatrach, operach, filharmoniach i placówkach oświatowych.

2,4 tys. rad pracowników funkcjonuje w polskich firmach

4062 pracodawców zwolniło się z obowiązku tworzenia rad, zawierając porozumienie z pracownikami przed wejściem w życie ustawy o radach

Zmiany w zasadach funkcjonowania rad pracowników

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IZABELA RAKOWSKA-BOROŃ

izabela.rakowska@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Olga Borkowska

Aplikant adwokacki, specjalista z zakresu postępowania cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »