REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe firmy powinny już kupować bezpieczne certyfikaty

Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele nowo powstających firm od przyszłego tygodnia będą musieli posługiwać się tzw. bezpiecznym podpisem elektronicznym. Certyfikaty niekwalifikowane wydane przez ZUS przed 21 lipca 2008 roku będą ważne 12 miesięcy licząc od daty ich wydania.

Od 21 lipca będą równolegle działać dwa rodzaje e-podpisów. Pierwszy z nich to podpis niekwalifikowany, wydawany przez ZUS wszystkim płatnikom składek zatrudniającym co najmniej pięciu pracowników. Firmy takie mają obowiązek przekazywania do ZUS wszelkiej dokumentacji drogą elektroniczną korzystając z bezpłatnego programu Płatnik. Podpis ten może być wykorzystywany wyłącznie w kontaktach z ZUS, bowiem tylko ta instytucja identyfikuje osobę podpisującą się przy wykorzystaniu Płatnika. Drugim sposobem potwierdzania tożsamości jest bezpieczny e-podpis. Może on służyć nie tylko do komunikowania się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, ale także do przekazywania dokumentów drogą elektroniczną do wszystkich urzędów wyposażonych w e-skrzynki. Bezpieczny podpis elektroniczny posiada bowiem wszystkie przymioty, którymi charakteryzuje się podpis własnoręczny, a zatem jest: indywidualny (możliwy do przypisania wyłącznie jednej osobie), wiarygodny (niemożliwy do podrobienia, nadający się do zweryfikowania). Dzięki bezpiecznemu e-podpisowi wiemy, kto jest autorem złożonego oświadczenia woli i możemy w ogólnie dostępny sposób sprawdzić, kto jest nadawcą dokumentu.

REKLAMA

Roczne wygaszanie

Obowiązek przekazywania do ZUS dokumentacji ubezpieczeniowej oznaczonej kwalifikowanym podpisem od 21 lipca miał dotyczyć wszystkich przedsiębiorców. Sejm uchwalił jednak nowelizację (którą poparł Senat) ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Zgodnie z nią ZUS nie będzie wydawać nowych niekwalifikowanych podpisów (stare e-podpisy będą ważne rok od dnia wydania; będą mogły posługiwać się nimi wyłącznie firmy istniejące przed 21 lipca 2008 r.).

Konieczny e-podpis

REKLAMA

W ciągu najbliższego roku co miesiąc będzie wygasać kilkanaście tysięcy certyfikatów wydanych przez ZUS. Od lipca 2008 r. do lipca 2009 r. kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy płatników miesięcznie będzie musiało zamówić kwalifikowany certyfikat. Dla porównania: dotąd zaledwie 61 tys. podmiotów przekazywało do ZUS dokumenty drogą elektroniczną; obowiązek taki spoczywa na 830 tys. płatników.

- Po 21 lipca 2008 r. każdy z płatników, któremu wygasł certyfikat wydany przez ZUS, musi przejść na stosowanie certyfikatu kwalifikowanego. Musi to też zrobić każde nowe przedsiębiorstwo - zaznacza Marcin Benicewicz z Unizeto Technologies.

Sieć sprzedaży coraz większa

REKLAMA

Przyjęta przez Sejm nowelizacja ustawy spowoduje, że przedsiębiorcy będą mogli systematycznie zaopatrywać się w podpis elektroniczny. Firmy, które mają uprawnienia do sprzedaży certyfikatów (Unizeto Technologies, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz Krajowa Izba Rozliczeniowa) rozwijają tymczasem kanały dystrybucji e-podpisów. Do dyspozycji klientów Krajowej Izby Rozliczeniowej są placówki KIR w każdym mieście wojewódzkim i dodatkowo w Koszalinie. E-podpis KIR-u można też kupić w placówkach Banku Ochrony Środowiska oraz za pośrednictwem ponad 300 partnerów w całej Polsce. Umowy i zamówienia można składać też przez internet (zestaw do składania i weryfikacji e-podpisu otrzymamy podczas osobistego spotkania ze sprzedawcą).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Unizeto Technologies proponuje cztery różne kanały sprzedaży. Jeden z nich to internetowy CERTUM PCC, który daje możliwość zakupu certyfikatu kwalifikowanego za pośrednictwem sklepu internetowego (www.certum.pl). Klient e-sklepu zakłada konto, wybiera zestaw i opłaca fakturę pro forma. Po kilku dniach kurier dostarcza mu zestaw. Każdy z zestawów Certum zawiera kartę kryptograficzną, która przygotowana jest do instalacji certyfikatu kwalifikowanego. Karta aktywowana jest przez internet. Elementem zakupu i aktywacji certyfikatu kwalifikowanego jest dokładna weryfikacja tożsamości osoby ubiegającej się o certyfikat.

BEZPIECZNY PODPIS ELEKTRONICZNY

Bezpieczny podpis elektroniczny to taki podpis elektroniczny, który:

• jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

• jest sporządzony za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej e-podpis bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,

• jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana danych jest rozpoznawalna.

BOŻENA WIKTOROWSKA

bozena.wiktorowska@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.).

OPINIA

ROBERT PODPŁOŃSKI

radca prawny, Krajowa Izba Rozliczeniowa

Jedną z najważniejszych cech Infrastruktury Klucza Publicznego jest możliwość zapewnienia poufności przesyłanych dokumentów. Dzięki temu jesteśmy pewni, że tylko uprawniony odbiorca będzie w stanie odczytać dokument. Poufność dotyczy wszelkich form ujawniania treści dokumentu, zarówno wyświetlania go na ekranie monitora komputera, jak i drukowania. Ta specyficzna cecha e-podpisu umożliwia np. prowadzenie poufnej korespondencji za pośrednictwem poczty elektronicznej i jest istotna przede wszystkim z punktu widzenia przedsiębiorstw wymieniających pomiędzy sobą dane, które nie powinny być znane osobom trzecim. Co istotne, zapewnienie poufności nie wymaga posiadania certyfikatu, gdyż przy szyfrowaniu korzysta się z certyfikatu odbiorcy dokumentu. Tak więc każda firma, która chciałaby zapewnić poufność przesyłanych do siebie danych, może udostępnić swój certyfikat do szyfrowania i zobowiązać nadawców do szyfrowania korespondencji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA