| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Franczyza - gwarancja skutecznego prowadzenia biznesu

Franczyza - gwarancja skutecznego prowadzenia biznesu

Obecnie na polskim rynku działa ponad 450 systemów franczyzowych i agencyjnych. Prawie 23 tys. punktów franczyzowych prowadzi ponad 19 tys. przedsiębiorców.


Zatrudnienie w sektorze franczyzy przekroczyło 195 tys. osób, przy czym średnio na jeden punkt franczyzowy przypadało siedmiu pracowników. Tak więc firmy działające w sieciach franczyzowych, franczyzobiorcy to w zasadzie mikroprzedsiębiorstwa lub małe firmy - wynika z najnowszego raportu o Polskim Rynku Franczyzy 2007/2008 przygotowanego przez Profit System. Średnią podwyższają branże: gastronomiczna i handel artykułami spożywczo-przemysłowymi. Te biznesy wymagają zatrudniania nawet kilkudziesięciu osób. Istnieją na rynku systemy, w których franczyzobiorca prowadzi biznes sam - lub zatrudnia jedną, dwie osoby. Są to w zasadzie małe punkty handlowe i usługowe, jak np. placówki bankowe.

- Polskie systemy sieciowe rozwijają się także za granicą. Z roku na rok jest ich coraz więcej na rynkach zagranicznych. Obecnie już prawie 40 z nich ma swoje franczyzowe lub własne przedstawicielstwa poza granicami Polski, a drugie tyle planuje rozwój za granicą w najbliższych latach. Najpopularniejszym kierunkiem rozwoju są kraje sąsiedzkie: Rosja, Czechy, Słowacja, Litwa, Niemcy. Ale polskie sieci mają także placówki w bardziej odległych krajach w Kolumbii, Kanadzie - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy w firmie doradczej Profit System.

W krajowej jak i zagranicznej franczyzie najsilniej reprezentowana jest branża odzież i obuwie. W handlu jest ponad 100 systemów franczyzowych. Natomiast w usługach gastronomicznych działa ponad 60 systemów. Natomiast pod względem liczby placówek franczyzowych liderem rynku jest branża artykułów spożywczo-przemysłowych. Obecnie działa prawie 11 tys. placówek franczyzowych w tej branży.

Franczyzodawcy decydując się na tę strategię rozwoju biznesu, w coraz większym stopniu przykładają wagę do jakości oferowanego franczyzobiorcom pakietu franczyzowego. Franczyza jako forma ekspansji wymaga długofalowego planowania, a następnie konsekwentnej realizacji.

Franczyzobiorca może obecnie wybierać spomiędzy ponad 450 systemów franczyzowych i agencyjnych, działających w ponad 14 branżach handlowych i usługowych. Średnia wartość inwestycji początkowej wynosi 440 tys. zł i kwota ta uwzględnia nakłady poniesione na remont, wystrój lokalu oraz tzw. zatowarowanie. Przychody franczyzobiorcy z jednostki franczyzowej to średnio 1,5 mln zł rocznie, przy czym jednak kwota ta jest zawyżona przez stacje benzynowe i wielkopowierzchniowe placówki handlowe, które osiągają najwyższe przychody.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Skarbiec

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »