REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Franczyza - gwarancja skutecznego prowadzenia biznesu

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie na polskim rynku działa ponad 450 systemów franczyzowych i agencyjnych. Prawie 23 tys. punktów franczyzowych prowadzi ponad 19 tys. przedsiębiorców.

Zatrudnienie w sektorze franczyzy przekroczyło 195 tys. osób, przy czym średnio na jeden punkt franczyzowy przypadało siedmiu pracowników. Tak więc firmy działające w sieciach franczyzowych, franczyzobiorcy to w zasadzie mikroprzedsiębiorstwa lub małe firmy - wynika z najnowszego raportu o Polskim Rynku Franczyzy 2007/2008 przygotowanego przez Profit System. Średnią podwyższają branże: gastronomiczna i handel artykułami spożywczo-przemysłowymi. Te biznesy wymagają zatrudniania nawet kilkudziesięciu osób. Istnieją na rynku systemy, w których franczyzobiorca prowadzi biznes sam - lub zatrudnia jedną, dwie osoby. Są to w zasadzie małe punkty handlowe i usługowe, jak np. placówki bankowe.

REKLAMA

Ekspansja za granicę

REKLAMA

- Polskie systemy sieciowe rozwijają się także za granicą. Z roku na rok jest ich coraz więcej na rynkach zagranicznych. Obecnie już prawie 40 z nich ma swoje franczyzowe lub własne przedstawicielstwa poza granicami Polski, a drugie tyle planuje rozwój za granicą w najbliższych latach. Najpopularniejszym kierunkiem rozwoju są kraje sąsiedzkie: Rosja, Czechy, Słowacja, Litwa, Niemcy. Ale polskie sieci mają także placówki w bardziej odległych krajach w Kolumbii, Kanadzie - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy w firmie doradczej Profit System.

W krajowej jak i zagranicznej franczyzie najsilniej reprezentowana jest branża odzież i obuwie. W handlu jest ponad 100 systemów franczyzowych. Natomiast w usługach gastronomicznych działa ponad 60 systemów. Natomiast pod względem liczby placówek franczyzowych liderem rynku jest branża artykułów spożywczo-przemysłowych. Obecnie działa prawie 11 tys. placówek franczyzowych w tej branży.

Sposób na przedsiębiorczość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Franczyzodawcy decydując się na tę strategię rozwoju biznesu, w coraz większym stopniu przykładają wagę do jakości oferowanego franczyzobiorcom pakietu franczyzowego. Franczyza jako forma ekspansji wymaga długofalowego planowania, a następnie konsekwentnej realizacji.

REKLAMA

Franczyzobiorca może obecnie wybierać spomiędzy ponad 450 systemów franczyzowych i agencyjnych, działających w ponad 14 branżach handlowych i usługowych. Średnia wartość inwestycji początkowej wynosi 440 tys. zł i kwota ta uwzględnia nakłady poniesione na remont, wystrój lokalu oraz tzw. zatowarowanie. Przychody franczyzobiorcy z jednostki franczyzowej to średnio 1,5 mln zł rocznie, przy czym jednak kwota ta jest zawyżona przez stacje benzynowe i wielkopowierzchniowe placówki handlowe, które osiągają najwyższe przychody.

Franczyzobiorca powinien zwracać uwagę na to, jak opracowany jest system franczyzowy - czy franczyzodawca przedstawił mu umowę franczyzową, czy w ramach umowy zostanie przekazane know-how franczyzodawcy i w jakiej formie to się będzie odbywać - czy franczyzodawca ma opracowany podręcznik operacyjny, system szkoleń i zapewnia wsparcie, ile osób pracuje na rzecz rozwoju sieci w firmie franczyzodawcy. Nie bez znaczenia jest także, czy franczyzodawca wprowadza opłaty franczyzowe, w jakiej wysokości i co oferuje w zamian (np. ogólnopolskie kampanie reklamowe finansowane z opłaty marketingowej).

Rynek franczyzy w Polsce rozwija się od 18 lat. Firmy polskie stworzyły trzy czwarte z wszystkich działających systemów w Polsce. Pozostałe pochodzą z 26 krajów świata. Większość sieci działa na polskim rynku około sześciu lat, należy jednak pamiętać, że największy przyrost systemów franczyzowych przypadł na rok 2005, więc wiekszość sieci franczyzowych na rynku jest tu od niedawna. Dwucyfrowe przyrosty liczby sieci, w ciągu ostatnich trzech lat średnio około 50 rocznie, wskazuje na duże zainteresowanie firm franczyzą jako strategicznym elementem rozwoju. Jak do tej pory przewagę na rynku mają sieci handlowe, jednak coraz częściej placówki franczyzowe postanawiają otwierać firmy z sektora usług.

- Perspektywa rozwoju jest duża ze względu na to, że w usługach jeszcze bardziej niż w handlu liczy się dobra, sprawdzona marka. Warto tu zwrócić uwagę na nowe propozycje franczyzy w zakresie szkoleń biznesowych oraz biur doradztwa księgowo-podatkowego. W przyszłości należy spodziewać się rozwoju sieci usługowych. Ma to związek z coraz częstszym zlecaniem wykonywania usług firmom zewnętrznym - twierdzi Michał Wiśniewski.

O rozwoju sieci franczyzowych w sektorze usług świadczy między innymi wydzielenie poszczególnych branż w kolejnych edycjach raportu o rynku franczyzy w Polsce. Z branży pozostałych usług dla biznesu wydzielono kolejno - turystykę, usługi finansowe oraz nieruchomości. Na uwagę zasługują także usługi dla biznesu. Sieci z tej branży mają duże szanse na powodzenie ze względu na to, że funkcjonują na rozwijającym się rynku małych i średnich firm, dla których świadczą usługi. Franczyzowe punkty tych sieci obsługują także regionalne oddziały większych firm działających w Polsce, które mają centralnie podpisane umowy z franczyzodawcą.

Finansowanie franczyzy

Zdaniem Katarzyny Foks z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, niestety cały czas obserwujemy brak finansowania dla franczyzy. Jest to podstawowa bariera dla rozwoju rynku franczyzowego. Niestety banki nie są zainteresowane finansowaniem inwestycji ponoszonych przez franczyzobiorców, pomimo że same bardzo chętnie korzystają z franczyzy i rozwiązań agencyjnych, jako metody na rozbudowę swoich sieci sprzedaży.

Wyróżnia się na tym tle oferta Deutsche Bank PBC w ramach db FranchiseFinance, która pozwala ocenić całą sieć franczyzową i w konsekwencji np. sfinansować zakup przez przedsiębiorcę składników wyposażenia.

Istnieje też sieć lokalnych i regionalnych funduszy pożyczkowych oraz Funduszu Mikro. Tego typu instytucje specjalizują się w finansowaniu mikroprzedsiębiorstw i małych firm oraz osób chcących prowadzić działalność gospodarcza na własny rachunek. Firmy oferują wsparcie kapitałowe, w większości przypadków bez okazywania biznesplanu. Tak, więc tego typu oferta jest m.in. adresowana także do potencjalnych franczyzobiorców.

Franczyzobiorcom pozostaje jeszcze inna droga pozyskiwania kapitału. Jest nim kredyt konsumpcyjny. Jego wysokość może wynosić nawet 80 tys. zł. Bank w tym przypadku z reguły nie interesuje się, na co są przeznaczone pożyczone pieniądze. Pozostaje do dyspozycji kredyt lub pożyczka hipoteczna. Także i w tym przypadku kredytobiorca nie interesuje się celem przeznaczenia pożyczonej kwoty. Są jeszcze specjalne oferty, w niektórych bankach adresowane do małego biznesu.

ŚREDNIA WARTOŚĆ INWESTYCJI

440 tys. zł

wynosi średnia wartość inwestycji początkowej w prowadzenie firmy na zasadach franchisingu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA