| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Przedsiębiorco! Uważaj na dane już przy rejestracji swojej firmy

Przedsiębiorco! Uważaj na dane już przy rejestracji swojej firmy

Nie jest potrzebna zgoda przedsiębiorcy na umieszczenie jego danych w internetowym lokalizatorze firm. Każdy ma dostęp do informacji ujawnionych w ewidencji działalności gospodarczej.


Niedawno na mój telefon domowy zadzwoniła pacjentka, myśląc, że jest to mój prywatny gabinet lekarski. Kontakt i inne dane mnie dotyczące (m.in. adres domowy i mejlowy, NIP, informacje o prowadzonych usługach medycznych) uzyskała ze strony lokalizatora internetowego - Zumi.pl. Nigdy nie udostępniałam danych temu serwisowi i nigdy w domu nie miałam gabinetu lekarskiego. Czy Zumi.pl zgodnie z prawem podaje moje dane? - pisze w mejlu do GP jeden z warszawskich lekarzy (w ostatnich tygodniach dostaliśmy kilka podobnych skarg od medyków z całej Polski).

- W Zumi.pl nie zamieszczamy prywatnych danych osobowych, ale dane przedsiębiorstw i przedsiębiorców. W związku z tym osoby, które umieszczają takie informacje w serwisie, nie potrzebują zgody podmiotów, których one dotyczą. Jest prawie pewne, że lekarz umieścił wszystkie te dane w ewidencji działalności gospodarczej (EDG). Nie doszło więc do naruszenia prawa - tłumaczy Tomasz Grzegory, dyrektor Działu Prawnego Grupy Onet.pl, właściciela lokalizatora internetowego Zumi.pl.

- Moim zdaniem prawo powinno przyjąć zasadę, że przedsiębiorca korzysta z ochrony swoich danych i ochrony prywatności, natomiast w przepisach powinny być wyraźne wyłączenia polegające na tym, że dane z EDG i dane ujawniane w Krajowym Rejestrze Sądowym są powszechnie dostępne, o ile służą one obrotowi gospodarczemu - uważa Arwid Mednis, partner w Kancelarii Prawnej Wierzbowski Eversheds.

Jawność EGD oznacza, że dane zawarte w ewidencji są dostępne dla wszystkich. Oznacza również, że każdy ma prawo dostępu do danych zawartych w ewidencji i do przeglądania akt ewidencyjnych przedsiębiorcy wpisanego do ewidencji.

Kłopot pojawia się w przypadku, gdy w lokalizatorze internetowym pojawiają się dane, które nie są wpisane do ewidencji. Zdaniem prawników takie informacje są chronione i na ich zamieszczenie musi być udzielona wyraźna zgoda osoby, której one dotyczą. W przypadku numeru telefonicznego przedsiębiorca powinien przed ewentualnymi interwencjami przypomnieć sobie, czy wcześniej nie zgodził się na umieszczenie go w publicznym spisie telefonów. Sprawa jest bardziej skomplikowana, gdy chodzi o adres e-mail. Może on zostać podany do publicznej wiadomości bez wymaganej zgody tylko wtedy, gdy nie został umieszczony w gminnym rejestrze i nie można go uznać za informację osobową.

Jeżeli prywatne dane osobowe przedsiębiorcy są przetwarzane w internecie bez jego pozwolenia, to w pierwszej kolejności może on interweniować u właściciela serwisu, a potem u generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Niezależnie od tego, może on też zwrócić się do sądu z roszczeniem o ochronę dóbr osobistych. Z reguły takie postępowania ciągną się jednak latami, a korzyści, jakie przynoszą, są znikome. Sąd może bowiem przyznać przedsiębiorcy zadośćuczynienie (w praktyce nie są to wysokie sumy) lub odszkodowanie (jeżeli udowodni on poniesione straty materialne).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Soneta sp. z o.o.

Firma Soneta sp. z o.o. jest polskim producentem oprogramowania do zarządzania i księgowości – enova365.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »