| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Przekaz elektroniczny zamiast papierowych wydruków

Przekaz elektroniczny zamiast papierowych wydruków

Eksperci ubezpieczeniowi proponują, żeby małe firmy przesyłały dokumenty do ZUS drogą elektroniczną. Przedsiębiorcy chcą uproszczenia dokumentów rozliczeniowych i zgłoszeniowych do ZUS. ZUS zaoszczędzi na zmniejszeniu liczby papierowych dokumentów wymagających przetworzenia.  

Eksperci ubezpieczeniowi oraz pracodawcy proponują, aby małe firmy zatrudniające do pięciu pracowników mogły przekazywać dokumenty do ZUS drogą elektroniczną. Według Jeremiego Mordasewicza, eksperta ubezpieczeniowego Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz członka Rady Nadzorczej ZUS, osoby prowadzące małe firmy powinny mieć możliwość korzystania z takiego rozwiązania.

- Jestem przeciwnikiem wprowadzenia przymusu. ZUS powinien stworzyć nowe formy zachęty dla małych firm, aby przesyłały wszystkie swoje dokumenty do Zakładu przez internet. To tańsze rozwiązanie dla ZUS, więc takie osoby powinny mieć z tego powodu dodatkowe korzyści finansowe - mówi Jeremi Mordasewicz.

Propozycję zmiany zasad przesyłania dokumentów do ZUS popiera także Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich.

- W czasie skanowania dokumentów papierowych powstaje bardzo dużo błędów, które z kolei trzeba ręcznie poprawiać. Dlatego będziemy propagować wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych, także przez małe firmy - mówi Andrzej Malinowski.

Natomiast Jan Klimek, członek prezydium Związku Rzemiosła Polskiego, uważa, że należy wprowadzić dwu- trzyletni okres przejściowy. W tym czasie, mikroprzedsiębiorstwa mogłyby kupić nie tylko komputery niezbędne do przesyłania danych, ale wzięłyby także udział w szkoleniach.

Przyjęcie propozycji spowoduje ograniczenie wydatków ZUS. Według Jacka Dziekana w czasie przetwarzania dokumentów ubezpieczeniowych przekazywanych do ZUS w postaci papierowej Zakład ponosi koszty związane z utrzymaniem sprzętu do skanowania oraz stanowisk komputerowych. Zmniejszenie liczby dokumentów wpływających do ZUS w postaci papierowej spowoduje obniżenie wydatków w części dotyczącej przetwarzania dokumentów papierowych.

Z informacji przekazanych przez ZUS wynika, że na oszczędności z tytułu ograniczenia liczby papierowych dokumentów składałyby się m.in. koszty osobowe, wydatki związane z utrzymaniem infrastruktury techniczno-systemowej niezbędnej do przetworzenia danych z postaci papierowej na elektroniczną. Dodatkowo ZUS nie będzie musiał płacić za dostosowanie oprogramowania do przetworzenia dokumentów papierowych w przypadku zmian legislacyjnych.

Zmiana zasad przekazywania dokumentacji rozliczeniowej do ZUS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1,3 mln papierowych dokumentów wpływa każdego miesiąca do ZUS

BOŻENA WIKTOROWSKA

bozena.wiktorowska@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Pysz

Doradca podatkowy nr 11335

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »