| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Firmy z nieaktualną nazwą mogą nie dostać kredytów

Firmy z nieaktualną nazwą mogą nie dostać kredytów

Przedsiębiorcy, którzy nie dostosowali nazwy swojej firmy do znowelizowanych przepisów kodeksu cywilnego, mogą mieć problemy z otrzymaniem kredytu.


Nowe prawo

 


25 września upłynął termin, do którego spółki prawa handlowego, a także przedsiębiorcy indywidualni powinni byli zmienić przestarzałe nazewnictwo swoich firm. Podmioty gospodarcze miały cztery lata na uaktualnienie nazwy firmy, aby odpowiadała wymogom przewidzianym w znowelizowanym w 2003 roku kodeksie cywilnym (ustawa z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. nr 49, poz. 408). Firmy powstałe po 2003 roku musiały przyjąć nazwę odpowiadającą nowym rygorom.

 


- Brak zaktualizowanej nazwy utrudni przedsiębiorcy otrzymanie kredytu, pomocy publicznej, wygrania przetargu oraz zdobycia wiarygodności u kontrahenta - tłumaczy Zbigniew Dołowy, sales manager z InfoData.


- Bank może uznać, że ma ona małą zdolność kredytową, a kontrahent zastanawia się nad tym, czy jest wypłacalna - dodaje.


Uaktualnioną nazwę firmy należy ujawnić w ewidencji działalności gospodarczej albo w Krajowym Rejestrze Sądowym, składając wniosek.


Nazwa firmy powinna odróżniać przedsiębiorcę od innych, którzy prowadzą działalność na tym samym rynku, a nie tylko w swojej miejscowości. Nie może też wprowadzać w błąd co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu jego działalności, miejsca działalności i źródeł zaopatrzenia - przewiduje ustawa z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 49, poz. 408). Zamiast pełną nazwą przedsiębiorca może się posługiwać skrótem nazwy firmy.


- W razie zakupu istniejącej już na rynku firmy nabywca musi zmienić jej nazwę, aby przedsiębiorstwo nie wprowadzało kontrahentów i konsumentów w błąd oznaczeniem swojej firmy i aby nie kojarzono jej nadal z poprzednim właścicielem - tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy.


- Nazwy firmy nie można bowiem sprzedać. Właściwe oznaczenie firmy chroni przedsiębiorców przed nieuczciwą konkurencją oraz zabezpiecza interesy zarówno ich, jak i ich kontrahentów - dodaje radca Wojciech Biernacki.


Przedsiębiorca, który jest osobą fizyczną i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w nazwie firmy powinien podać swoje imię i nazwisko. Nie może w nazwie zamieścić tylko pierwszej litery imienia. Do nazwy może włączyć pseudonim albo dane, które umożliwiłyby wyróżnienie jej na rynku spośród działających tam firm, wskazując na przedmiot działalności oraz miejsce jej prowadzenia.


Jeżeli przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi działają w formie spółki cywilnej, to wówczas nazwę stanowią imiona i nazwiska wspólników.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Robert Ofiara

Kancelaria Adwokacka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »