| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Przedsiębiorca w sądzie > Wyroki > Jakie orzeczenia może wydać sąd?

Jakie orzeczenia może wydać sąd?

Orzeczenia sądowe dzielimy na kończące postępowanie i na te które nie kończą postępowania. Większość orzeczeń sądowych podlega zaskarżeniu.

Orzeczenie sądowe to inaczej rozstrzygnięcie danej sprawy. Orzeczeniami sąd zasądza roszczenie lub je oddala.

Rodzaje orzeczeń

W Polsce sądy mogą wydawać następujące orzeczenia:

  • postanowienia,
  • wyroki (w tym wyroki zaoczne),
  • nakazy zapłaty (w postępowaniu nakazowym i upominawczym).

Sądy nie mogą wydawać innych orzeczeń. Wynika to z przepisów kodeksu postępowania cywilnego.

Zobacz: Wyrok w postępowaniu gospodarczym

Zaskarżanie

Orzeczenia zapadające w pierwszej instancji co do zasady można zaskarżać do sądu drugiej instancji. Sądem drugiej instancji wobec orzeczeń sądu rejonowego jest sąd okręgowy. Odwołania od orzeczeń sądu okręgowego rozpoznaje sąd apelacyjny.

Terminy zaskarżenia

Terminy do wniesienia środka odwoławczego są określone przepisami prawa. Od każdego orzeczenia przysługuje inny środek odwoławczy, każdy z nich wywołuje inne skutki prawne i na wniesienie każdego przewidziany jest inny termin.

Zobacz: Kiedy sąd wydaje wyrok zaoczny?

Tytuł egzekucyjny

Prawomocne orzeczenia sądowe są natomiast tytułami egzekucyjnymi. Wynika to z art. 777 kodeksu postępowania cywilnego. Natomiast po zaopatrzeniu takiego tytułu w klauzulę wykonalności staje się on tytułem wykonawczym i jako taki może stanowić podstawę do wszczęcia i przeprowadzenia egzekucji komorniczej.

Komornik nie może bowiem prowadzić egzekucji na innej podstawie niż prawomocne orzeczenie zaopatrzone w klauzulę wykonalności.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Prawomocne orzeczenia sądowe są natomiast tytułami egzekucyjnymi.
Prawomocne orzeczenia sądowe są natomiast tytułami egzekucyjnymi.

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK