| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Przedsiębiorca w sądzie > Sąd > Jak działa e-sąd?

Jak działa e-sąd?

Proste sprawy o zapłatę sąd może rozpatrzyć online. Całe postępowanie odbywa się przez internet: od złożenia pozwu do wydania nakazu zapłaty. Dowiedz się w jaki sposób działa e-sąd.

W jakich sprawach można skorzystać z e-sądu

E-sąd rozpatruje proste sprawy o zapłatę, najczęściej spory między przedsiębiorcami a osobami, które nie uregulowały faktury. Chodzi o postępowania upominawcze, które nie wymagają przeprowadzenia postępowania dowodowego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jak to działa

Aby skorzystać z Elektronicznego Postępowania Upominawczego (EPU) należy:

  • mieć dostęp do komputera i internetu,
  • założyć konto użytkownika e-sądu,
  • uzyskać certyfikat służący do składania elektronicznego podpisu.

Po spełnieniu tych warunków możesz samodzielnie złożyć pozew.

Pełnomocnik w e-sądzie

Jak założyć konto?

  1. Wejdź na stronę internetową www.e-sad.gov.pl.
  2. Wybierz zakładkę „Zarejestruj konto”.
  3. Postępuj zgodnie z pojawiającymi się na ekranie wskazówkami, wybierając na początku opcję „konto podstawowe”.
  4. Podczas rejestracji podaj następujące dane:
  • imiona i nazwisko,
  • numer PESEL,
  • numer dokumentu tożsamości,
  • miejsce urodzenia,
  • adres poczty elektronicznej,
  • adres do korespondencji.

Jak się bronić przed nakazem zapłaty e-sądu?

Jak uzyskać certyfikat?

Certyfikat służy do składnia podpisu elektronicznego w przypadku podpisywania pozwów i pism procesowych. Można posługiwać się:

  • zwykłym podpisem elektronicznym, który uzyskuje się bezpłatnie ze strony EPU. Musi być to poprzedzone założeniem konta. Po aktywacji konta należy złożyć wniosek o wydanie certyfikatu. Jest on ważny przez rok.
  • bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Możliwość korzystania z bezpiecznego podpisu elektronicznego następuje automatycznie po rejestracji konta użytkownika. Użytkownik musi jednak wcześniej sam uzyskać bezpieczny podpis elektroniczny u jednej z firm certyfikacyjnych.

W przypadku problemów technicznych związanych z założeniem i obsługą konta możesz skontaktować się z pomocą techniczną e-sądu, pisząc na adres e-mail: pomoctechniczna@e-sad.gov.pl

Jak założyć konto w e-sądzie?

Korzyści e-sądu:

  • przyspieszone i uproszczone postępowanie,
  • niższe koszty sądowe,
  • krótszy czas wydania nakazu zapłaty,
  • elektroniczne, a nie papierowe dokumenty,
  • zdalny dostęp z każdego miejsca,
  • doręczenia elektroniczne.

Warto także pamiętać, że w postępowaniu przed e-sądem strony sporu mają takie same prawa, jak w tradycyjnym postępowaniu sądowym.

Źródło: www.premier.gov.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Budnik

Radca Prawny - Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK