| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Przedsiębiorca w sądzie > Sąd > Jak działa e-sąd?

Jak działa e-sąd?

Proste sprawy o zapłatę sąd może rozpatrzyć online. Całe postępowanie odbywa się przez internet: od złożenia pozwu do wydania nakazu zapłaty. Dowiedz się w jaki sposób działa e-sąd.

W jakich sprawach można skorzystać z e-sądu

E-sąd rozpatruje proste sprawy o zapłatę, najczęściej spory między przedsiębiorcami a osobami, które nie uregulowały faktury. Chodzi o postępowania upominawcze, które nie wymagają przeprowadzenia postępowania dowodowego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jak to działa

Aby skorzystać z Elektronicznego Postępowania Upominawczego (EPU) należy:

  • mieć dostęp do komputera i internetu,
  • założyć konto użytkownika e-sądu,
  • uzyskać certyfikat służący do składania elektronicznego podpisu.

Po spełnieniu tych warunków możesz samodzielnie złożyć pozew.

Pełnomocnik w e-sądzie

Jak założyć konto?

  1. Wejdź na stronę internetową www.e-sad.gov.pl.
  2. Wybierz zakładkę „Zarejestruj konto”.
  3. Postępuj zgodnie z pojawiającymi się na ekranie wskazówkami, wybierając na początku opcję „konto podstawowe”.
  4. Podczas rejestracji podaj następujące dane:
  • imiona i nazwisko,
  • numer PESEL,
  • numer dokumentu tożsamości,
  • miejsce urodzenia,
  • adres poczty elektronicznej,
  • adres do korespondencji.

Jak się bronić przed nakazem zapłaty e-sądu?

Jak uzyskać certyfikat?

Certyfikat służy do składnia podpisu elektronicznego w przypadku podpisywania pozwów i pism procesowych. Można posługiwać się:

  • zwykłym podpisem elektronicznym, który uzyskuje się bezpłatnie ze strony EPU. Musi być to poprzedzone założeniem konta. Po aktywacji konta należy złożyć wniosek o wydanie certyfikatu. Jest on ważny przez rok.
  • bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Możliwość korzystania z bezpiecznego podpisu elektronicznego następuje automatycznie po rejestracji konta użytkownika. Użytkownik musi jednak wcześniej sam uzyskać bezpieczny podpis elektroniczny u jednej z firm certyfikacyjnych.

W przypadku problemów technicznych związanych z założeniem i obsługą konta możesz skontaktować się z pomocą techniczną e-sądu, pisząc na adres e-mail: pomoctechniczna@e-sad.gov.pl

Jak założyć konto w e-sądzie?

Korzyści e-sądu:

  • przyspieszone i uproszczone postępowanie,
  • niższe koszty sądowe,
  • krótszy czas wydania nakazu zapłaty,
  • elektroniczne, a nie papierowe dokumenty,
  • zdalny dostęp z każdego miejsca,
  • doręczenia elektroniczne.

Warto także pamiętać, że w postępowaniu przed e-sądem strony sporu mają takie same prawa, jak w tradycyjnym postępowaniu sądowym.

Źródło: www.premier.gov.pl

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Podkarpackie Biuro Analiz Podatkowych

K. Pysz Kancelaria Doradcy Podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK