| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Przedsiębiorca w sądzie > Przedsiębiorca w urzędzie > Jak walczyć z bezczynnością organu?

Jak walczyć z bezczynnością organu?

Kodeks postępowania administracyjnego wskazuje, że sprawy w postępowaniu administracyjnym powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki. Jest to jednak wyłącznie termin instrukcyjny, który wskazuje jedynie pewne ramy działania organów. By faktycznie przyspieszyć bieg zaniedbanego postępowania, należy podjąć bardzo konkretne i precyzyjne kroki.

Terminy dla organu

Art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego rozróżnia trzy kategorie spraw, dla których przewiduje osobne terminy. Są to sprawy, które nie wymagają przeprowadzania postępowania dowodowego – takie powinny być załatwione niezwłocznie, co w praktyce oznacza uzyskanie „od ręki” zaświadczenia czy informacji. Poza tą pulą istnieją sprawy, gdzie konieczne jest przeprowadzenie mniej lub bardziej szczegółowego postępowania dowodowego. W zależności od tej zawiłości, organ powinien załatwić sprawę w ciągu miesiąca lub maksymalnie dwóch.

Jakie zachowanie organu administracji publicznej można traktować jako jego bezczynność?

Zażalenia

Za każdym razem, gdy organ nie wywiąże się z podanego wcześniej terminu, powinien powiadomić na piśmie stronę o przyczynach opóźnienia, a także wyznaczyć nowy termin do załatwienia tej sprawy. W braku takiego powiadomienia, lub w wyniku przewlekłego prowadzenia sprawy (kilkukrotnie przesunięcie terminu bez obiektywnie uzasadnionych przyczyn) stronie służy zażalenie do organu wyższej instancji, a jeśli takiego organu nie ma – wezwanie do usunięcia naruszenia prawa do organu, który zaniedbuje sprawę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Organ wyższego stopnia po rozpatrzeniu zażalenia nie tylko wyznaczy nowy termin dla organu zajmującego się sprawą, ale również przeprowadzi dochodzenia mające na celu wyjaśnienie przyczyn opóźnienia i osób za nie odpowiedzialnych. Indywidualnie nałożona kara dyscyplinarna lub porządkowa sprawia, że urzędnicy obecnie rzadziej przekładają terminy spraw lub zaniedbują ich prowadzenie. Jeśli organ wyższego stopnia ustali, że przewlekłość miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa, konsekwencje wyciągnięte wobec pracowników organu mogą być jeszcze bardziej dotkliwe.

Skargi

Innym sposobem niż wniesienie zażalenia jest możliwość złożenia skargi do odpowiedniego organu, który wskazuje art. 229 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jak głosi kodeks, skarga w szczególności może dotyczyć przewlekłego i biurokratycznego załatwiania spraw. Organ właściwy ma miesiąc na rozpatrzenie skargi i powiadomienie o sposobie jej załatwienia skarżącego.

Administracja publiczna: będzie grzywna za bezczynność organu

Z powyższego zestawienia wynika, że zażalenie jest pewniejszym sposobem na wyciągnięcie konsekwencji wobec winnego opóźnienia pracownika organu, lecz z drugiej strony być może bardziej skutecznym rozwiązaniem jest wniesienie skargi. W tym przypadku bowiem organ ma większą swobodę szukania metody załatwienia, nie jest w tym względzie ściśle związany instrukcją Kodeksu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Meritus

Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. jest kontynuatorem działalności firmy Meritus 2 Spółka Jawna, działającej od 1990 r.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »