| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Przedsiębiorca w sądzie > Przedsiębiorca w urzędzie > Skutki zawarcia ugody przed organem administracji

Skutki zawarcia ugody przed organem administracji

Jedną z zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego jest ugodowe załatwianie spraw. Ustawodawca tym samym konsekwentnie przewidział możliwość skorzystania z takiej instytucji, umieszczając przepisy dotyczące zawarcia ugody w dalszych rozdziałach Kodeksu.

Zamiast decyzji

Ugoda jest jedną z form rozstrzygnięcia i zakończenia postępowania administracyjnego, wywołując tym samym identyczne skutki jak decyzja administracyjna, której wydanie w danym postępowaniu staje się już zbędne. Ugodę zawrzeć mogą tylko co najmniej dwie strony mające sporne interesy – z pomocą ugody dobrowolnie ustalają warunki wykonania ustaleń, co często ma korzystniejsze skutki, niż władcze rozstrzygnięcie organu.

Główną zaletą ugody jest uproszczenie i przyspieszenie postępowania administracyjnego, gdyż porozumienie może być zawarte w czasie jednego spotkania stron w obecności pracownika organu administracji, który następnie taką ugodę podpisze. W przeciwieństwie do zwykłego postępowania, nie jest tu konieczny długi i żmudny proces wydawania decyzji administracyjnej. Ugoda jednak nie ma cech absolutnej dowolności, ponieważ do jej ważności konieczne jest występowanie trzech przesłanek:

- treść ugody musi być zgodna z prawem, strony w ramach sporządzania ugody nie mogą umówić się na zachowania albo warunki, które są sprzeczne z przepisami administracyjnymi, karnymi czy wykraczają poza granice swobody umów

- postanowienia zawarte w ugodzie muszą uwzględniać stanowisko organu współdziałającego w sprawie, co wiąże się z dalszą koniecznością zatwierdzenia takiej ugody przez organ

- ugoda musi być zgodna z interesem społecznym lub słusznym interesem stron, jest to konsekwencja podobieństwa ugody do decyzji administracyjnej, gdy organ musi wyważyć istotę obu tych interesów

Ponadto należy pamiętać, że ugodę zawrzeć można w sytuacjach, gdy zezwala na to ustawa.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: Korekta faktur - raport INFOR PDF

Kontrola organu

Organ zatwierdza lub odmawia zatwierdzenia ugody w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. Postanowienie to powinno być wydane w ciągu 7 dni od dnia zawarcia ugody. Jeśli organ odmówi zatwierdzenia ugody, nastąpi załatwienie sprawy poprzez wydanie arbitralnej decyzji administracyjnej. Wyjątkiem jest przypadek, gdy strony zgłoszą zamiar ponownego zawarcia ugody – wówczas organ odracza wydanie decyzji i wyznacza stronom kolejny termin do spotkania się w celu dokonania nowych ustaleń.

Zatwierdzenie i wykonalnośc ugody administracyjnej

W przypadku upływu 7 dni od wydania postanowienia o zatwierdzeniu umowy i w braku wniesienia zażalenia przez którąś ze stron, ugoda staje się wykonalna i nabiera takiej mocy jak decyzja administracyjna. Oznacza to, że ustalenia w niej zawarte powinny być wykonane przez stronę, która się do nich zobowiązała, a w razie uchylania się od działania może nastąpić przymus w postaci egzekucji administracyjnej. 

Ugoda administracyjna stanowi wyraz pewnej tendencji w administracji, jaką jest rozszerzanie możliwości uczestnictwa w postępowaniu na strony oraz kontrolowane odformalizowanie postępowania. Pokrewnym rozwiązaniem jest występująca w Ustawie prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi instytucja mediacji administracyjnej.

Ugoda administracyjna - przykłady

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Patrycja Łazowa

Konsultant projektów rekrutacyjnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »