| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Przedsiębiorca w sądzie > Przedsiębiorca w urzędzie > Jak odwołać się od decyzji administracyjnej?

Jak odwołać się od decyzji administracyjnej?

Odwołanie od decyzji administracyjnej wymaga kilku dosyć prostych działań. Należy jednak pamiętać o sprawdzeniu przepisów szczególnych dotyczących organu, który decyzję wydał.

Odwołanie od decyzji reguluje Kodeks postępowania administracyjnego w rozdziale 10. Najważniejsze o czym należy pamiętać to termin odwołania: wynosi on 14 dni od doręczenia decyzji stronie, a jeśli decyzja została ogłoszona ustnie – od momentu jej ogłoszenia. Do momentu upływu tego terminu decyzja nie zostanie wykonana, a jeśli wniesione zostanie odwołanie wykonanie zostanie wstrzymane do jego rozpatrzenia. Nie dotyczy to jednak sytuacji, w której decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Jest to klauzula nadawana przez organ, który uznaje że w danej sytuacji zwlekanie z wykonaniem decyzji może prowadzić do spowodowania znacznych strat albo sprowadzenia innego zagrożenia. Częstym przykładem decyzji wydawanych z rygorem natychmiastowej wykonalności są decyzje Państwowej Inspekcji Sanitarnej, dotyczące ochrony zdrowia i życia ludzi.

Decyzja o warunkach zabudowy

Polecane: Nowe obowiązki dla prowadzących księgę przychodów i rozchodów

Jak pisać?

Co ważne, odwołanie nie musi przybierać żadnej szczególnej formy ani nazwy. Strona powinna jedynie wyrazić swoje niezadowolenie z treści decyzji i dać temu wyraz we wnoszonym odwołaniu. Jednak i w tym przypadku należy być czujnym – warto sprawdzić co przewidują przepisy szczególne dotyczące organu, który decyzję wydał, gdyż mogą zawierać one dodatkowe wymogi formalne do wniesienia odwołania.

Do kogo kierować?

Odwołanie przysługuje do organu wyższego stopnia nad organem, który decyzję wydał. Pismo wnosi się jednak za pośrednictwem organu pierwszej instancji, który następnie przekazuje ją do właściwego organu – jest to szansa dla organu, który wydał decyzję, by jeszcze raz zapoznać się ze sprawą i w ramach autokontroli zmienić zdanie, zanim zrobi to druga instancja. Organ ma 7 dni na przekazanie akt sprawy organowi wyższej instancji.

Nie będzie pogorszenia

Warto pamiętać o zasadzie zwanej reformationis in peius. Oznacza ona niemożliwość pogorszenia sytuacji osoby odwołującej się przez organ wyższej instancji. Innymi słowy, najgorsze co może spotkać osobę niezadowoloną z decyzji organu, to utrzymanie tej decyzji w mocy. Organ wyższej instancji nie może wydać innego, bardziej niekorzystnego niż poprzednie rozstrzygnięcia. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, w której pierwsza decyzja rażąco naruszała prawo albo interes społeczny.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co po dwóch instancjach?

W przypadku bycia niezadowolonym również z decyzji organu drugiej instancji, ścieżka administracyjna jest już wyczerpana. Pozostaje skarżenie niedogodnej decyzji do sądu administracyjnego, lub wykorzystanie któregoś z nadzwyczajnych trybów zmiany, uchylenia lub stwierdzenia nieważności decyzji. W przypadku tych ostatnich muszą zajść jednak ściśle określone przepisami warunki, jak na przykład popełnienie przestępstwa podczas wydawania decyzji czy błąd co do strony. Szczegółowo stanowi o tym rozdział 13 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Stwierdzenie nieważności decyzji podatkowej

Jakie sprawy rozpatruje sąd administracyjny?

Po skierowaniu sprawy na drogę sądową, warto pamiętać o instytucji mediacji administracyjnej, która może odbyć się także na wniosek strony. Jest to forma załatwienia sprawy mająca na celu pomoc w zrozumieniu powodów wydanej decyzji, a także dająca możliwość porozumienia się z przedstawicielem organu administracji w sprawie zmiany lub uchylenia decyzji, bez konieczności rozstrzygania sprawy przez sąd.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kosy

Ekspert, trener, konsultant, wykładowca uniwersytecki. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Doradztwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi zajmuje się od ponad 15 lat, realizując różnorodne projekty z zakresu HR. Ma za sobą długoletnie doświadczenie zdobyte w międzynarodowych firmach doradczych: Capgemini Ernst & Young, SHL Ireland, Hudson Global Resources, PWC. Zrealizował różnorodne projekty dla wiodących organizacji działających w Polsce, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii (m.in. Accenture, Aer Rianta, AIB, Bank of Ireland, Dairygold, Lafarge, Oriflame, Sulzer, Ulster Bank). Autor artykułów publikowanych w Serwis HR, Personel i Zarządzanie oraz Rzeczpospolitej, a także pozycji naukowych i książkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »